| کد خبر: 83415 |

بررسی عملکرد ۹ ماهه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛

دو خطه شدن ۴۱ کیلومتر از خطوط پر ترافیک شبکه ریلی

تین نیوز | شرکت راه آهن دو خطه کردن ۴۱ كيلومتر از خطوط پر ترافیک شبکه ریلی٬ تراک‌بندی ۲۱۱ کیلومتر در محور تهران - مشهد و بازسازی ۱۲۶ كیلومتر از شبکه ریلی از جمله اقدامات زیرساختی شرکت راه‌آهن در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۴ بوده است.

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سالی که گذشت٬ اقدامات اساسی بسیار مهمی را با هدف نگهداری و توسعه شبکه زیرساخت و توسعه اقتصادی متوازن و پایدار در شبکه ریلی کشور صورت داد.

در بخش توسعه زیرساخت و ظرفیت‌سازی اقدامات شامل گشایش ایستگاه،‌ دوخطه كردن و تراك‌بندی بود كه عملكرد هر قسمت در ذیل اشاره شده است.

در بخش بازگشایی ایستگاه‌ها؛ باز کردن ایستگاه‌های بسته و جدید یکی از اقدامات کم هزینه‌تر نسبت به اجرای سایر پروژه‌های افزایش ظرفیت نظیر دو خطه کردن و تراک‌بندی و برقی کردن خطوط است و از این رو این پروژه از اولویت بالایی برخوردار است.

در ۹ ماهه سال ۱۳۹۴، ایستگاه ده‌آباد به بهره‌برداری رسید، ایستگاه نوگنبد با ۸۰ درصد و ایستگاه‌های ویادوک، گز با ۶۰ درصد و ایستگاه‌های مد‌آباد، فیروزآباد با ۵۰ درصد و ایستگاه‌های سرگز، سهیل، سرو، موغار و رباط قریب به ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

یکی دیگر از اقدامات ظرفیت‌ساز خطوط پر تردد موجود، احداث خطوط دوم است. اجرای این روش تقریبا ظرفیت خطوط را به دو برابر افزایش می‌دهد. با توجه به انجام شروع احداث خطوط دوم در راه‌آهن از سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال ۱۳۹۴ و سال ۹۵ در صورت تامین اعتبار لازم خطوط گلوگاهی شبکه از طریق این روش حذف شود. در ۹ ماهه سال ۹۴ ٬ ۴۱ كیلومتر از خطوط پر ترافیک به تعداد ۱۱ پروژه  انجام شده است.

در بخش تراک بندی نیز که از این روش در هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بین دو قطار موجود در بلاک، یک بلاک میانی فاصله وجود داشته باشد. به این ترتیب مابین دو ایستگاه (یک بلاک فعلی) امکان تردد دو تا سه قطار با حفظ یک بلاک وجود خواهد داشت.

عملکرد تراک‌بندی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۴ به میزان ۲۱۱ کیلومتر و در مسیر تهران - مشهد حد فاصل گرمسار -تهران بود.

در بخش نگهداشت زیر ساخت بازسازی، بهسازی و نگهداری خطوط از جمله مهمترین اقدامات برای نگهداشت زیر ساخت موجود محسوب می‌شود. عملكرد شركت راه آهن در نه ماهه سال ۱۳۹۴ در هر كدام از این بخش‌ها به شرح ذیل است:

-در بخش نگهداری خطوط؛ عملكرد راه‌آهن در نگهداری خطوط ۱۲۸۰۰ كیلومتر خط معادل بوده است. در بخش بهسازی خطوط؛ راه آهن در نه ماهه سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۶۹.۳ كیلومتر عملیات بهسازی خطوط انجام داده است. در این عملیات بالاست نامرغوب مستهلک موجود در خطوط با دستگاه سرند بالاست مجددا سرند و دانه‌بندی شده و بالاست مرغوب به خط تزریق و کسری آن تامین می‌شود.علاوه بر این کلیه مصالح معیوب روسازی نیز تعویض و اصلاح شده و نهایتا خط زیرکوبی و آماده بهره‌برداری می‌شود.

در بازسازی خطوط؛ معادل ۱۲۶.۲ كیلومتر خط در نه ماهه سال ۱۳۹۴ تحت بازسازی قرار گرفته است. در این عملیات زیرسازی اصلاح و کلیه مصالح فرسوده روسازی خطوط اعم از تراورس، بالاست، ریل و .. با مصالح نو تعویض و مجددا خط بهره‌برداری می‌شود.

در بخش ارتقاء سطح خدمات از طریق نوسازی ناوگان حمل ونقل٬ توسعه ناوگان ریلی اعم از لکوموتیو، واگن باری و سالن مسافری از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اتفاق  می‌افتد و شرکت راه‌آهن صرفاً در بخش لکوموتیو ملکی خود تعمیرات و بازسازی را انجام می‌دهد و لذا شرکت راه‌آهن مسئول عملکرد توسعه ناوگان ریلی نبوده و ارقام ذکر شده در بخش توسعه در واقع عملکرد بخش خصوصی است.

در ۹ ماهه سال ۱۳۹۴  در این بخش وضعیت توسعه و نوسازی ناوگان به شرح ذیل است:

-توسعه واگن باری به تعداد ۲۰  عدد

-بازسازی لکوموتیو به تعداد ۱۴ عدد

-تعمیرات اساسی لکوموتیو به تعداد ۲۷  عدد

-توسعه  لکوموتیو به تعداد ۲۷  عدد

دربخش سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی برای رسیدن به اهداف برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و رسیدن به اهداف برنامه در قانون بودجه سال ۱۳۹۴، علاوه بر اعتبار طرح‌های تملك دارایی‌های سرمایه‌ای سنواتی، ظرفیت‌های مناسبی نظیر موارد زیر منظور شده است كه عملكرد آن   در ۹ ماهه سال جاری به شرح ذیل است:

- ردیف متفرقه توسعه و نوسازی شبكه ریلی؛ بر اساس این ردیف اعتباری به میزان ۱۳۵۰۰ میلیارد ریال برای توسعه و نوسازی شبكه ریلی كشور منظور شده که ۶۰ درصد از آن معادل ۸۱۰۰ میلیارد ریال توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ شده و در ۹ ماهه سال جاری متاسفانه به علت محدودیت‌های شدید مالی از ۳۷۰۰ میلیارد ریال تخصیص صرفاً ۲۰۰۰ میلیارد ریال نقدینگی به ردیف مذکور داده شده است.

- استفاده از اوراق مشارکت موضوع بند " الف"، "ب" و "ل" تبصره ۶ و اسناد خزانه اسلامی موضوع بند ط تبصره ۶ و اوراق تسویه خزانه بند "ی" تبصره ۶ و اوراق صکوک اجاره بند "ک" تبصره ۶؛ در سال جاری به منظور بهره برداری از ظرفیت بند (ب) تبصره (۶)  از سوی امور راه و ترابری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ۶۵۸۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که در دست پیگیری و اقدام است.همچنین در اسناد خزانه موضوع بند (ط) تبصره ۶ در قانون بودجه سال جاری اعتباری با سقفی معادل ۵۰،۰۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. در این راستا سهمیه منظور شده برای شرکت راه آهن ج.ا.ا طی دو مرحله از محل این تبصره معادل ۱۹۹۷ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و در گام اول نیز از سوی وزارت راه وشهر سازی در حدود ۶۷۷ میلیارد ریال به بانک عامل ارسال شده است. در خصوص استفاده از ظرفیت صکوک اجاره موضوع بند "ک" تبصره ۶، اسناد ایستگاه راه‌آهن تهران به عنوان دارایی مبنای انتشار به وزرات راه و شهرسازی اعلام شده است.

- استفاده از منابع هدفمندسازی یارانه‌ها موضوع جزء ۱ بند "ب " تبصره ۲۰؛ بر اساس مصوبه شماره هیئت وزیران مقرر شد به ازای جابه جایی هر تن كیلومتر حمل و نقل ریلی به طور متوسط ۲۳۰ ریال تا سقف ۵۰۰۰ میلیارد ریال به شركت راه آهن پرداخت شود که تا کنون معادل ۱۵۰۰ میلیارد ریال از این محل به این شرکت پرداخت شده است.

- استفاده از ماده ۷۰ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)؛ بر اساس ماده فوق مقرر شده بیست درصد(۲۰%) قیمت نفت گاز (گازوئیل) به‌استثنای مصارف بخش کشاورزی به‌ عنوان عوارض توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران محاسبه و دریافت می‌شود که نیمی از آن به توسعه، بهسازی خطوط و ناوگان شبکه حمل و نقل ریلی اختصاص می‌یابد. به استناد این ماده در قانون بودجه سال ۱۳۹۴ رقمی معادل ۶۴۰۰ میلیارد ریال برای بخش ریلی مصوب شده ولیکن تا کنون علی‌رغم پیگیری‌های فراوان ابلاغ اعتباری از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای این ردیف صورت نپذیرفته است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.