| کد خبر: 81755 |

سفر هیات اقتصادی ترکیه به ایران

تین نیوز | هفته گذشته «رفعت حصار جیکلی اوغلو» رییس فدراسیون اتاق‌ها و بورس‌های ترکیه سفر کوتاهی به تهران داشت و ساعاتی مهمان ما در اتاق بازرگانی ایران بود.   در این نشست، برادر عزیزم بهنام پیرموذن و جمعی از مدیران اتاق هم حضور داشتند و ناهار را با ایشان صرف کردیم و گپ وگفتی هم درباره مسائل منطقه داشتیم.

حصار جیکلی اوغلو که یکی ازمتنفذترین تاجران ترکیه است، از اوضاع منطقه ابراز نگرانی جدی کرد و در عین حال از اینکه ایران توانسته از مهلکه احتمالی پیش‌رو به سلامتی خارج شود، خوشحال بود.

این بازرگان سرشناس ترکیه گفت: اصلا تصور نمی‌کردم که در شرایط خاص خاورمیانه، ایران بتواند مشکلات و ناپایداری احتمالی پیش‌روی خود را به جای دیگری پاس دهد. وقتی از تحریم روسیه و آثارش بر اقتصاد ترکیه پرسش کردم، با اعتماد به نفس گفت: تنها بخش گردشگری ترکیه از تحریم روسیه زیان دیده، چراکه از حضور ۴میلیون گردشگر روسی محروم شده است.

حصار جیکلی اوغلو بارها به من گفت مسئولیت سنگینی بر عهده دارم تا از منافع بخش خصوصی در دوران طلایی پیش‌روی ایران دفاع کنم. در گپ و گفت خصوصی هم با بیان بعضی حقایق منطقه، تاکید جدی داشت که باید روابط بین دوکشور ایران و ترکیه از هر نظر مستحکم و پایدار بماند. هردوی ما امیدواریم که سفر داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه و هیات همراه که از ۲۰۰ بازرگان و صنعتگر این کشور تشکیل شده، آغاز یک دوره جدید در استحکام روابط اقتصادی دوکشور باشد.

درباره سفر هیات ترکیه به تهران و نحوه تعامل بخش خصوصی دو کشور گفت‌وگو کردم. روزی خوب برای کرمانی‌ها پنجشنبه، روزی مفید و امیدوارکننده برای مردمان خوب کرمان بود. سیزدهمین نشست شورای گفت‌وگوی استان کرمان با حضور برخی مدیران و مسئولان اقتصادی کشور در فضایی بسیار خوب برگزار شد.

هماهنگی‌های لازم برای حضور دکتر محمد خزاعی رییس سازمان سرمایه‌گذاری، دکتر سید قاسم حسینی قائم‌مقام صندوق توسعه ملی، دکتر قنبری و دکتر فلاحت‌چیان مدیران اداره بررسی‌های حقوقی و اداره تامین اعتبارات ارزی بانک مرکزی، دکتر حسینی قائم‌مقام سازمان سرمایه‌گذاری و مدیران سرمایه‌گذاری و فاینانس سازمان سرمایه‌گذاری فراهم شده بود. همچنین تمامی مدیران استانی و اعضای بخش خصوصی نیز در نشست امروز حضور داشتند.

در این نشست که به ریاست استاندار کرمان و با حضور نمایندگان مجلس نمایندگان عضو شورای گفت‌وگو تشکیل شد، ابتدا پروژه‌ها تبیین شد. ۱۹۷ پروژه که حدود ۱۴۰هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و بخش عمده‌ای از آن، نیازهای ارزی است.

این پروژه‌ها بین صفر تا۹۰درصد عملیات اجرایی داشته‌اند. مسئولان حاضر در نشست به تحلیل چگونگی تامین مالی پروژه‌ها پرداختند.  در پایان ضمن جمع‌بندی گزارش‌های مربوط، تصویب شد که کمیته تامین مالی پروژه‌ها تشکیل شود تا پیشنهادهای طرح شده را پیگیری کند.

دیدگاه مهمانان اقتصادی ما درباره کارهای انجام شده بسیار مثبت بود و معتقد بودند: برای نخستین‌بار است استانی به صورت کامل پروژه‌های مطلوب خود را احصا و طرح توجیهی آنها را تکمیل و آماده عرضه کرده است و اکنون پیگیر تامین مالی آنها هستند. استان کرمان تنها استانی است که به شیوه‌ای درست طرح‌های اقتصادی خود را احصا و طبقه‌بندی کرده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.