| کد خبر: 81747 |

راهکارهای افزایش درآمد «غیربلیتی» به سبک هندی‌ها

تین نیوز | گر چه افزایش قیمت بلیت، ساده ترین راه برای افزایش درآمد صنعت ریلی محسوب می‌شود، اما امروزه در جهان به آن به‌عنوان آخرین راه نگاه می‌شود چون این ریسک را افزایش می‌دهد که استقبال مردم از سیستم ریلی کاهش یابد و از محبوبیت آن بکاهد.

این روزها هندوستان به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کشورها در بحث توسعه و بهبود صنعت ریلی، طرحی را در دست دارد تا به شیوه‌هایی غیر از افزایش نرخ بلیت قطار، بر درآمدهای این صنعت بیفزاید. شرکت  «ریل‌ویز» هندوستان قصد دارد تا سال 2020 حدود 40میلیارد روپیه بر درآمدهای سالانه خود بیفزاید.

به همین منظور قرار است که طی پنج سال آینده، درآمدهای این شرکت از منابع غیرفروش بلیت، از سطح فعلی که کمتر از 5 درصد کل درآمدهایش هست، به 10 درصد افزایش یابد. به همین دلیل وزیر راه‌آهن هند طرحی عظیم را در دستور کار قرارداده است.

براساس این طرح، از طریق بهره‌برداری از زمین‌های بلا استفاده و به‌کارگیری حق بهره‌برداری از فضای فوقانی ساختمان ایستگاه‌ها، صنعت ریلی کشور می‌تواند از زمین‌ها و ساختمان‌های ایستگاه‌های قطار کسب درآمد کند. علاوه بر این، شرکت‌های راه‌آهن هندوستان مجاز خواهند شد زمین‌های موجود در مجاورت خطوط ریلی را برای ترویج باغبانی و درختکاری اجاره دهند. این اقدام باعث اشتغال‌زایی بخش‌های محروم اقتصاد، ایجاد امنیت غذایی و اجتناب از دست‌اندازی به این زمین‌ها خواهد شد.

براساس این طرح، همچنین از این خطوط ریلی برای تولید انرژی خورشیدی استفاده می‌شود. شرکت ریل‌ویز قصد دارد داده‌های به‌دست آمده از علایق و سلیقه‌های مسافران، روندهای فروش بلیت، کالاهای مورد حمل‌ونقل و خدمات و عملیات مختلف خود را بفروشد. شرکت  «ریل‌ویز» هندوستان همچنین در نظر دارد تا از زیرساخت‌های فیزیکی گسترده خود نیز کسب درآمد کند.

به این ترتیب که در نقاط مختلف این زیرساخت‌ها فضای تبلیغاتی ایجاد کند و تمرکز ویژه خود را به پتانسیل‌های مازاد موجود در ایستگاه‌ها، قطارها و زمین‌های مجاور مسیر ریلی معطوف خواهد کرد.  در طرح بودجه‌ای جدیدی که در هندوستان مورد بررسی است، همچنین نوسازی ساختار آن بخش از فعالیت‌های صنعت ریلی که به حمل بسته‌های پستی مربوط می‌شود، در دستور کار قرار گرفته است به نحوی که شرکت «ریل‌ویز» تصمیم گرفته است سیاست‌های خود را در بخش حمل‌ونقل بسته‌های پستی آزادسازی کند تا درآمدهای خود را از منابع غیر بلیتی افزایش دهد که البته در این میان بر تعداد خدمات خود نیز خواهد افزود و بازار خدمات‌رسانی خود را گسترش خواهد داد.

یکی از راه‌های رسیدن به این مهم، این است که این شرکت، تمرکز خود را در گسترش خدمات‌رسانی بر بخش‌های در حال رشدی همچون تجارت الکترونیک معطوف خواهد کرد تا مرسولاتی که به‌صورت الکترونیک و از طریق شبکه‌های اینترنتی سفارش داده می‌شوند، با قطار به سمت مقصد بارگیری شوند.


با توجه به روند روزافزون رشد تجارت الکترونیک در هندوستان و در جهان، پیش‌بینی می‌شود از دست دادن این فرصت برای بخش ریلی به یک فرصت‌سوزی غیرقابل جبران تبدیل شود.گر چه مقامات صنعت حمل‌ونقل ریلی هندوستان بر این واقعیت واقفند که شاید نتوان از همه این روش‌ها به یک اندازه نتیجه گرفت، اما اجرایی کردن همه این گزینه‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بیشترین افزایش درآمد دست یابند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.