| کد خبر: 80131 |

باقری در همایش بزرگداشت هفته ایمنی راه‌‌آهن:

وجود ۱۸ هزار کیلومتر راه روستایی در مسیر ریلی / راه آهن ایمن‌ترین و پاک‌ترین مود حمل و نقلی

تین نیوز | مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی از وجود ۱۸ هزار کیلومتر راه روستایی در مسیر ریلی خبر داد و گفت: این مسئله اهمیت تعامل بخش معاونت راه روستایی و راه آهن را در حوزه ایمنی برجسته‌تر می‌کند.

مرتضی باقری امروز چهارشنبه ۲۸ بهمن در همایش بزرگداشت هفته ایمنی راه‌‌آهن با اشاره به سانحه ریلی خیام - نیشابور در ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ گفت: اولین بزرگداشت ایمنی راه‌‌آهن سال گذشته با حمایت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. امروز نیز از ۴ ماه قبل ستاد بزرگداشت هفته ایمنی شروع به کار کرد و جلسات زیادی در سازمان و شرکت‌های تابعه از جمله مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی، سازمان راهداری، معاونت راه روستایی، شرکت ساخت و دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، راه آهن را ایمن‌ترین و پاک‌ترین مود حمل و نقلی خواند و به ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد بزرگداشت ارتقای ایمنی در هفته‌ای که گذشت پرداخت و گفت: هفته ایمنی راه‌آهن امسال برای اولین بار از ۲۴ تا ۳۰ بهمن در حال برگزاری است. طبق هدف‌گذاری روز ۲۴ بهمن ماه به نام ایمنی حاشیه‌نشینان حریم ریلی، روز ۲۵ بهمن به نام ایمنی آموزش ـ پژوهش ریلی، روز ۲۶ بهمن‌ماه به نام فرهنگ ایمنی، روز ۲۷ بهمن‌ماه به نام ایمنی ساخت و توسعه پروژه‌های ریلی، روز ۲۸ بهمن‌ماه به نام ایمنی در گذرگاه‌های ریلی، روز ۲۹ بهمن‌ماه به نام روز بدون حادثه و روز ۳۰ بهمن‌ماه به نام ایمنی و بهداشت محیط ‌زیست نام‌گذاری شد.

وی عامل انسانی را یکی از مهمترین عوامل در رعایت ایمنی دانست و تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که بیشترین توجه به عوامل انسانی و بحث روان‌شناسی شود. در حال حاضر توجهات زیادی به موضوع فنی و مهندسی در ایمنی صورت می‌گیرد اما این توجهات باید به موضوع عامل انسانی سوق داده شود.

باقری با تاکید بر اینکه ایمنی نباید از مرحله بهره‌برداری آغاز شود افزود: در نشستی که با مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل داشتیم به این مسئله تاکید شد که ایمنی باید از مرحله ساخت مورد توجه قرار گیرد.

وی از مشارکت و حضور تمامی دستگاه‌ها در هفته ایمنی ریلی تشکر و قدردانی کرد و گفت: ایمنی ریلی فقط مختص راه آهن نیست بلکه در تقاطعات همسطح و غیر همسطح نقش سازمان راهداری، معاونت راه روستایی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی٬ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل حائز اهمیت است٬ از جنبه آموزشی نیز دانشگاهیان به ویژه دانشگاه علم و صنعت و در بعد عامل انسانی٬ روانشناسان نقش دارند.

مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر در کشور ۱۸ هزار کیلومتر راه روستایی در مسیر ریلی قراردارند که این مسئله اهمیت تعامل بخش معاونت راه روستایی و راه آهن را در حوزه ایمنی برجسته‌تر می‌کند.

باقری با بیان اینکه ۳۳۹ تقاطع همسطح در کشور ما وجود دارد افزود: در حالی که این آمار در آمریکا ۲۵۰ هزار تقاطع است بنابراین احتمال وقوع حادثه در گذرگاه‌های همسطح ایران ۱۰ برابر آمریکا و احتمال کشته شدن افراد ۲.۳ برابر این کشور است در حالیکه شاخص زخمی شدن در آمریکا ۱.۸ برابر ایران است.

وی با اشاره به موضوع آموزش افزود: متاسفانه یکی از عواملی که موجب بالا رفتن تعداد کشته‌ها و زخمی‌های سانحه ریلی خیام - نیشابور شد تجمع افراد پس از وقوع حادثه بود که اگر این تجمع صورت نمی‌گرفت شاهد کشته شدن ۳۰۰ نفر از هموطنان و زخمی شدن بیش از ۴۰۰ نفر نبودیم.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح را یکی از مواردی خواند که در دستور کار شرکت راه آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل قرار دارد و گفت: البته این قانون یک قانون کلی نیست که تمام تقاطع‌های همسطح تبدیل به تقاطع‌های غیرهمسطح شود و این مسئله باید به صورت موردی بررسی شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.