| کد خبر: 80116 |

چمران:

معماری شهرها هویت‌ساز است

تین نیوز | رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اعتقاد دارد كه معماری شهرها، هویت‌ساز است و جوامع باید برای حفظ فرهنگ وهویت خود به معماری توجهی ویژه داشته باشیم.

مهدی چمران چهارشنبه 28 بهمن در نخستین همایش شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی در شیراز، گفت: سبك زندگی و معماری ما در هم آمیخته است. زندگی ما تاثیر پذیر از معماری ما است و قابل كتمان نیست.

وی با بیان اینكه بسیاری از مسائل زندگی ما در معماری ما خلاصه می‌شود یا از آن تاثیر می‌پذیرد، معماری هر ملتی را هویت آن ملت و كشور دانست و گفت: بهترین كاری كه به‌شكل عمیق و پایدار می‌توان انجام داد، آموزش‌های صحیح معماری و هنر است.

چمران با اشاره به اینكه جای پای معماران و شهرسازان در همه ابعاد زندگی انسان دیده می‌شود، این تاثیر را قابل عبور و كتمان ندانست و گفت: یكی از راه‌های نفوذ به كشورهای اسلامی به‌ویژه به كشور ما معماری و هنر بوده و هست و راهی است كه شاید كمتر به آن فكر كنیم. شاید به یك كتاب یا فیلم بیشتر بیندیشیم تا یك اثر معماری.

وی با طرح این سئوال كه آیا سبك زندگی و معماری ما درست است؟ به دوره‌‌ایی اشاره كرد كه ایران به لحاظ معماری و شهرسازی قوی‌بوده‌ است و تاكید كرد كه در این دوره‌ها ایران فرهنگ غنی خود را حفظ و همین واسطه ‌فرهنگ غنی خود را حفظ كرده‌ایم و معماری ماندگاری را به دنیا عرضه داشته‌ایم. تا جایی كه در دوران صفویه اوج معماری اسلامی و ایرانی ما است، آنچه از آن زمان باقیمانده موجب فخر و مباهات است و امروز می‌بالیم و افتخار می‌كنیم به‌عنوان فرهنگی قوی و ماندگار، اكنون چگونه‌ایم؟

چمران با بیان اینكه قوی بودن فرهنگ معماری در آن دوران به‌دلیل توانمندی كشور به لحاظ قدرت نظامی و سیاسی و فرهنگی بوده است، خاطرنشان كرد: در زمان‌هایی كه از لحاظ قدرت‌های سیاسی فرهنگی عقب نشسته‌ایم معماری ما هم افول كرده و آن جایگاه والا را از دست داده و به‌دنبال معماری‌های دیگر رفته و می‌توان این را بعد از صفویه مثال زد.

وی اضافه كرد: نفوذ معماری غرب از دوران قاجار شروع شد در پهلوی اول عده زیادی از معماران آمدند اما هنوز رنگ و بوی معماری ایرانی اسلامی داشتند. بعد وقتی به دوران پهلوی دوم رسیدیم و خود را وا دادیم در برابر فرهنگ غرب، معماری را رها كردیم و نتیجه نا هنجاری جامعه ما است.

چمران گفت: چه در دوران قبل از اسلام چه بعد از اسلام دارای فرهنگ و سنت قوی بوده و نمونه‌هایش قوی است. معماری سنتی ما بعد از اسلام بر پایه تفكر و ایدئولوژی اسلامی شكل گرفت، در دنیا به‌عنوان نمونه‌ای كامل به جهت معماری رسید و یكی از مكتب‌های معماری روز، مكتب معماری دنیا است، نمی‌توانیم كنار بگذاریم.

او گفت: بسیاری از فرهنگ‌ها از ما تقلید كردند. هنوز هم فرهنگ و كشور ما برای نشان‌دادن و شناساندن چه می‌كنیم. از همین معماری استفاده می‌كنیم. می‌خواهیم معماری را نشان دهیم به گذشته باز می‌گردیم آن را نشان می‌دهیم.

چمران معماری امروز ایران را یك تقلید كوركورانه از نمونه اینترنشنال آن دانست و با بیان اینكه معماری كنونی بی‌هویت است، گفت: آنچه به‌عنوان معماری مدرن و پست مدرن ارائه می‌دهیم حتی به‌درستی تقلید و اجرا هم نشده و در استفاده از مصالح نیز خوب عمل نكرده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینكه از نظر میزان بودجه بندی، توجه به بودجه‌های عمرانی هم حدی دارد، گفت: بودجه‌های عمرانی اما به‌دلیل فرسوده بودن بیش از حد ساختمان‌های كشور تلاش می‌كنیم بودجه‌های عمرانی ما بیشتر باشد. اگر بیشتر باشد افتخار می‌كنیم. اما واقعیت این است كه در كار عمران هم باید به‌گونه‌ای كار كنیم كه مجبور به تخریب یك سازه و ساختمان بعد از مدتی كوتاه نباشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.