| کد خبر: 80099 |

گزارش بانک مرکزی از اقتصاد جهان در ۲۰۱۴

تین نیوز | بانک مرکزی در گزارش تحولات اقتصادی در سال 1393 به بررسی مهمترین وقایع اقتصاد جهان در سال 2014 میلادی پرداخته است.

عملکرد اقتصادی در سایر مناطق جهان پایین تر از سطوح پیش بینی شده بود. نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه فصل آخر سال 2014 بر اثر عوامل همچون رشد مصرف ، اشتغال و کاهش قیمت نفت به متوسط سالانه 4 درصد رسید. با این حال ، اقتصاد ژاپن به دنبال عملکرد ضعیف در نیمه دوم سال به نرخ رشد اقتصادی حدود صفر درصد در سال 2014 دست یافت. در حوزه یورو نیز سطح فعالیت ها در اواسط سال 2014 ضعیف تر از انتظار بود. اگرچه فصل چهارم این سال و اوایل سال 2015 نشانه هایی از بهبود اقتصادی در این حوزه مشاهده شد. رشد سرمایه گذاری در کشور چین در نیمه دوم سال با کاهش مواجه گردید و در اقتصادهای حوزه آمریکای لاتین نیز رشد اقتصادی نسبتاً اندک بود. با وجود عملکرد بهتر از انتظار اقتصاد روسیه در نیمه دوم سال ، چشم انداز رشد اقتصادی برای کشورهای حوزه CIS نیز همچنان ضعیف بود.

در مجموع نرخ رشد اقتصاد جهان در سال 2014 بدون تغییر نسبت به سال گذشته به3،4 درصد رسید. نرخ رشد اقتصادهای پیشرفته با 0،4 واحد درصد افزایش به 1،8 درصد بالغ گردید و نرخ رشد اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه نیز با 0،4 واحد درصد کاهش به 4،6 درصد رسید.

کاهش قیمت مواد اولیه بویژه سقوط قیمت نفت خام در سال 2014 به کاهش فشارهای تورمی در سطح جهان انجامید به گونه ای که نرخ تورم جهانی از 3،9 درصد در سال 2013 به حدود 3،5 درصد در سال 2014 کاهش یافت. قیمت مواد اولیه از سپتامبر این سال دچار تنزل گردید که بخش عمده ای از آن ناشی از کاهش قیمت انرژی بویژه سقوط قیمت نفت خام بود. قیمت گاز طبیعی و زغال سنگ نیز به میزان کمتری دچار کاهش شد. سایر مواد اولیه نظیر فلزات و محصولات کشاورزی نیز با کاهش قیمت مواجه شدند.

کاهش قیمت جهانی نفت خام در سال 2014 عمدتاً ناشی از عوامل مختلفی همچون سطح فعالیت کمتر از انتظار اقتصاد جهانی ، ضعیف تر شدن تقاضا برای نفت در برخی اقتصادهای اصلی بویژه اقتصادهای نوظهور و عرضه بیشتر این ماده اولیه بود.

عوامل سمت عرضه به طور عمده به مواردی همچون افزایش تدریجی تولید نفت در کشورهای خارج از سازمان اوپک بویژه آمریکا ، افزایش سریع تر از انتظار تولید در برخی از کشورهای عضو این سازمان همچون عراق و لیبی و نیز تصمیم ماه نوامبر اوپک مبنی بر حفظ سطح تولید با وجود کاهش شدید قیمت ها مربوط بود.

تجارت جهانی در سال 2014 به دلیل عوامل مختلفی همچون پویایی های ضعیف تر تجارت ناشی از رشد کمتر از انتظار اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه با کاهش بیشتری نسبت به سال قبل مواجه شد. در این سال جریان های ورودی و خروجی سرمایه در اقتصادهای پیشرفته در سطوحی مهار شده و هم جهت با روند سال های نخست پس از بحران جهانی باقی ماند. با وجود قوی بودن جریان های ورودی و خروجی سرمایه در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه در نیمه اول سال ، به دلیل افزایش فشارهای ژئوپولتیک و نگرانی در مورد چشم انداز ضعیف رشد اقتصادی بویژه در اقتصادهای صادر کننده مواد اولیه این دو جریان در نیمه دوم سال دچار کاهش شدند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.