| کد خبر: 80090 |

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها:

ایمنی؛ اصل اساسی در طراحی و اجرای خطوط ریلی

تین نیوز | مشاور وزیر راه و شهرسازی در چهارمین روز از هفته ایمنی در حمل و نقل که به ایمنی ساخت و توسعه پروژه‌های ریلی اختصاص دارد، گفت: در هنگام طراحی و اجرای یک پروژه ریلی باید منافع همه کاربران در نظر گرفته شود که توجه به منابع طبیعی، مراکز مسکونی، دام، عشایر و محیط پیرامون خطوط ریلی از این دسته است.
 

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، چهارمین روز هفته ایمنی در حمل و نقل ریلی به میزبانی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با موضوع ایمنی ساخت وتوسعه پروژه‌های ریلی با حضور مشاور وزیرراه و شهرسازی، معاونان، مدیران، اساتید دانشگاه و همکاران این حوزه برگزار شد.

در این جلسه معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با اشاره به حادثه ریلی نیشابور در 29 بهمن ماه سال 1382گفت: به منظور گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان این حادثه، 24 تا 29 بهمن ماه را به نام ایمنی در صنعت حمل و نقل ریلی نامگذاری کردند که موجب ارتقا و تقویت فرهنگ ایمنی در پروژه‌های عمرانی می‌شود.

نصرآزادانی با اشاره به اهمیت رعایت اصول ایمنی در دوره ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های ریلی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 4 هزار و 700 کیلومتر راه‌آهن در دست اجرا است، طراحی سازه‌ها و بررسی پایداری آنها یکی از مقولات مهم و قابل توجه در پروژه‌های ریلی است و از آنجا که ایران بر روی کمربند زلزله قرار دارد و ریسک‌ها و تهدیدهای مختلف طبیعی پروژه‌ها را تهدید می‌کند، تحلیل پایداری سازه‌های تونل‌ها و پل‌ها، ایستگاه‌ها  درحین اجرا و زمان بهره‌برداری نیاز به توجه بیشتری دارد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 83 درصد شبکه ریلی در مناطق پر ریسک از دید زلزله‌خیز بودن قرار گرفته است و پروژه‌هایی همچون قزوین- رشت- آستارا، میانه- تبریز- ارومیه جزو پروژه‌‌هایی هستند که در معرض چنین حوادثی قرار دارند و بررسی لغزش‌ها، رانش‌ها، ابنیه فنی، محیط‌های کارگاهی، مراکز مسکونی پیرامون خطوط آهن در این پروژه‌ها حایز اهمیت است.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها توجه به ایمنی  در مفاد قراردادها  وشرایط عمومی پیمان و رعایت HSE، را از مواردی دانست که باید از حدود تهیه مستندات خارج شود و عنوان کرد: 33 طرح راه‌آهن در گستره کشور پراکنده شده است که در معرض انواع تهدید‌ها و ریسک‌ها قرار دارد و در این زمینه توجه به جانمایی ایستگاه‌ها، محل تخلیه و بارگیری، بررسی و جانمایی خطوطی که کالاهای خطرناک حمل می‌کنند توجه به موقعیت شهری و مسکونی حاشیه محورها همگی از مواردی است که در طراحی و اجرای خطوط ریلی باید مورد توجه قرار گیرد و رعایت ایمنی در آنها در شرایط عمومی قراردادها ذکر شود.

وی تصریح کرد: تمام توان علمی، اجرایی و امکانات را بسیج خواهیم کرد تا بتوانیم از پروژه‌ها و سرمایه‌های انسانی مستقر در کارگاه‌ها صیانت کنیم و تجربه ثابت کرده است 98 درصد موارد حوادث مرتبط با پرسنل پروژه‌ها قابل مدیریت و پیشگیری است.

بازدید و بازرسی ایمنی در پروژه‌ها
در ادامه باقری مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستورالعمل "بازدید ایمنی راه" را الگوی مناسبی برای طرح‌های ریلی کشور دانست و گفت: در حوزه طرح‌های جاده‌ای دستور العمل بازدید ایمنی وجود دارد که شبکه راه‌ها را در دوره بهره برداری از لحاظ رعایت نکات ایمنی مورد پایش قرار می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر نیاز به بازرسی ایمنی راه‌ها بیشتر احساس می‌شود که در آن الزامات ایمنی در پروژه از ابتدای طراحی لحاظ شود.  بازرسی و بازدید هر دو، از زمان طراحی تا دوره بهره‌برداری لازم و ملزوم یکدیگرند.

باقری  با اشاره به تاکید وزیر راه و شهرسازی به معماری و منظر راه تصریح کرد: توجه به منظر راه به معنای رعایت ویژگی‌های خاص معماری، فرهنگی، زیست محیطی و... هر منطقه در ساخت انواع راه‌ها به ویژه خطوط راه‌آهن است که تاثیر بسزایی در از بین بردن یکنواختی مسیر و جلوگیری از خستگی برای لوکومتیورانان و بروز حوادث دارد.

باقری وجود پیوست‌های ایمنی در پروژه‌ها را لازم ولی ناکافی دانست و گفت: در هنگام طراحی و اجرای یک پروژه باید منافع همه کاربران در نظر گرفته شود و توجه به منابع طبیعی، مراکز مسکونی، دام، عشایر، محیط پیرامون خط ریلی از این دسته است.

مدیریت ذینفعان در یک پروژه
در ادامه نماینده یکی از شرکت‌های مهندسین مشاور با موضوع زمینه ایمنی از منظر زیرساخت ضمن بررسی اجمالی عوامل بروز حوادث در راه‌ آهن گفت:  عوامل بروز حوادث ریلی در چندگروه قابل دسته بندی هستند که مهمترین عواملی که حین اجرا و بهره برداری طرح‌ها را تهدید می کند خرابی زیرساخت‌ها، ناوگان ریلی، بهره‌برداری، شرایط محیطی، عوامل نامشخص و شبه حوادث هستند.

وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته از سوی UIC حوادث سال 1393 را 200 حادثه  دانست که 89 حادثه در اثر برخورد و 80 مورد خروج از خط بوده است  که 70 درصد این حوادث را شامل می‌شود.
وی مدیریت منابع فنی و مدیریت ریسک را  از مسایل مهمی دانست که برای آن دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌هایی تهیه می‌شود و مدیریت ذینفعان را مبحث جدید و مهمی در حوزه رعایت ایمنی پروژه‌های ریلی عنوان کرد.

وی مهندسین مشاور، تامین کنندگان تجهیزات، پیمانکاران، شرکت‌های بیمه را بخش اعظمی از ذینفعان طرح‌های ریلی دانست که یکسو کردن منافع این گروه‌ها را در یک سیستم  و شناسایی تضاد منافع آنها را وظیفه شرکت ساخت وتوسعه برای رعایت ایمنی در پروژه‌ها عنوان کرد.

در ادامه این سمینار، تخلیه مسافرین ایستگاه‌ها در زمان اضطرار،آسیب شناسی عبور راه آهن از مناطق ماسه ای، دستورالعمل‌های ایمنی خط پس از زلزله و برگزاری پنل‌های تخصصی در ارتباط با محور قزوین- رشت، مراغه – ارومیه، میانه- اردبیل و یزد- اقلید عناوینی بود که به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.