| کد خبر: 80089 |

در جلسه کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران مطرح شد

◄ پیشنهاد به دولت و مجلس برای رونق سوآپ فرآورده های نفتی

تین نیوز | عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم انجام سوآپ (swap) برای فرآورده های نفتی، گفت: برای ایجاد اعتماد کشورهای محصور در خشکی و حفاطت از منافع ملی، پیشنهاد می شود دولت لایحه قانون سوآپ را به مجلس شورای اسلامی تقدیم و یا مجلس بصورت طرح قانون سوآپ ارائه نمایید.

به گزارش خبرنگار تین نیوز محمد عیقرلو در جلسه ماهانه کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران درباره سوآپ (swap) گفت: سوآپ یکی از شاخص های مهم امنیت و سرمایه گذاری در ایران است و بهره برداری از آن یکی از نمادهای اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تجارت سوآپ انواع مختلف از جمله پنبه، گوگرد، آلومینیوم، نفت و غیره را شامل می شود، افزود: منظور از سوآپ نفتی این است که دولت یا بخش خصوصی، نفت یا گاز را در یکی از مرزهای کشور از همسایگان دریافت و در مرز دیگر به افراد مورد نظر آنان تحویل دهد.

عیقرلو با بیان اینکه مرکز ثقل سوآپ کشور، پایانه نفتی شمال معروف به نکا است، گفت: این پایانه در حدود بیست کیلومتری شمال شهر نکا درسال 2001 شروع و در 2002 به پایان رسید.

وی با اشاره به تاثیرات انجام عملیات سوآپ در حوزه اقتصادی و سیاسی و امنیتی کشور، افزود: شرایط سوآپ به ایران اجازه می دهد با دریافت نفت در شمال و صدور همان مقدار نفت در جنوب کارمزد اجرت دریافت نماید.

عیقرلو ادامه داد: این موضوع باعث شکوفایی اقتصادی مناطق محل عبور خطوط لوله می شود، همچنین گسترش روابط اقتصادی و دستیابی به بازار مصرف آن کشورها برای فروش محصولات داخلی، از دیگر تاثیرات انجام عملیات سوآپ در کشور است.

حجم عملیات سوآپ نفت خام ایران به صفر رسید
وی درباره وضعیت کنونی سوآپ در کشور گفت: با تمدید نشدن قراردادهای سوآپ نفت چهارشرکت بین المللی سیلک انرژی تریدینگ، دراگون اویل امارات، ویتول سویس و استفاده آنها از مسیرهای دیگر حجم سوآپ نفت خام ایران به صفر رسید، بطوریکه تعلیق قراردادهای سوآپ نفت موجب شده که بزرگترین پایانه نفتی ایران درمرز تعطیلی کامل قرارگیرد.

عیقرلو افزود: برای ایجاد اعتماد کشورهای محصور در خشکی و حفاطت از منافع ملی، پیشنهاد می شود دولت لایحه قانون سوآپ را به مجلس شورای اسلامی تقدیم و یا مجلس بصورت طرح قانون سوآپ ارائه نمایید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.