| کد خبر: 80020 |

اولین دستاورد برجام برای تهران

تین نیوز | شهردار میلان برای همکاری حمل و نقلی با محمدباقر قالیباف به تفاهم رسید. وی که در راس هیاتی به تهران سفر کرده بود با شهردار تهران برای همکاری در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی با اولویت قطار سبک شهری و مترو به تفاهم رسیدند. این اولین تفاهم همکاری بین‌المللی شهرداری تهران در دوره پسابرجام محسوب می‌شود. روز دوشنبه تفاهم‌نامه‌ای در برج میلاد میان شهرداران دو کشور به امضا رسید. محمد باقر قالیباف شهردار تهران در جریان این تفاهم‌نامه گفت: هم‌اکنون زمینه‌های همکاری اقتصادی، فنی، عمرانی، خدماتی و ظرفیت‌های فرهنگی، توریستی و محیط‌زیست بین دو شهر تهران و میلان آماده‌تر از هر زمان دیگری است. «جولیانو پیزاپیا» شهردار میلان هم از آمادگی برای فعالیت درعرصه‌های حمل ونقل عمومی، مترو، فرودگاه بین‌المللی، محیط‌زیست، جمع‌آوری و تفکیک پسماند و مدیریت آب‌های زیرزمینی خبر داد.

گشتاسب مظفری، معاون امور بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در توضیح بیشتر این تفاهم‌نامه  گفت: تفاهم‌نامه‌ای که میان شهردار تهران و میلان بسته شد، سه سال اعتبار دارد و در صورت موافقت طرفین قابل تمدید است. او یادآور شد: زمینه‌های همکاری مشترک بین طرفین اعلام شده، اما این تفاهم‌نامه هنوز منجر به قرارداد نشده است تا جزئیات همکاری بیشتر میان دو شهر مشخص شود.

مظفری با بیان اینکه این تفاهم‌نامه در سه بخش تدوین شده است، گفت: بخش اول برنامه‌ریزی و مدیریت شهری است که شامل حوزه گسترش و توسعه خدمات و تسهیلات شهری است، حمل‌و‌نقل شهری، نوسازی بافت‌های فرسوده و احیای بافت شهری، سیاست‌های مربوط به غذا و مواد غذایی همچنین دولت الکترونیک و هوشمندسازی شهری می‌شود؛ بخش دوم توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های شهری است که مربوط به تبادلات اقتصادی و بخش گردشگری است و ابزار خوبی برای رونق اقتصادی در شهر محسوب می‌شود. همچنین همکاری‌های فرهنگی، هنری، مطالعاتی و آموزشی در حوزه‌های مختلف بخش سوم این تفاهم‌نامه است که برگزاری هفته‌های فرهنگی و نمایشگاه‌های مشترک برخی از موارد پیش‌بینی شده در این بخش است.

معاون امور بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران ادامه داد: کمیته‌های مشترکی در زمینه‌های حمل‌و‌نقل و ترافیک و مدیریت بحران تشکیل شده است تا زمینه‌های همکاری در این بخش‌ها را بررسی کند. او با اشاره به بازدید شهردار میلان و تیم همراه وی از معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مدیران شهری میلان در این دیدار از ظرفیت‌ها و چالش‌های تهران در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی آگاه شدند و در آینده کمیته‌ای فنی برای بررسی دقیق‌تر موضوعات همکاری تشکیل می‌شود. مظفری توسعه مترو و اتوبوسرانی با تاکید برBRT و قطار سبک شهری (LRT) را موضوعاتی عنوان کرد که طرفین علاقه‌مند به همکاری دوجانبه درخصوص آن بودند.

وی با اشاره به وعده شهردار تهران درخصوص احداث یک خط قطار سبک شهری در آینده‌ای نزدیک در محدوده مرکزی شهر تهران گفت: این مد حمل‌ونقلی در محدوده مرکزی و مناطقی که جاذبه گردشگری دارند احداث می‌شود.

هوشمندسازی تاکسی‌ها از دیگر موضوعاتی بود که دو طرف در حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک درخصوص آن بحث و تبادل‌نظر کردند. سیلاب، جمع‌آوری آب‌های سطحی و تغییرات اقلیمی از دیگر مواردی بود که برای جدی‌تر شدن زمینه‌های همکاری میان دو شهر کمیته‌ای فنی تشکیل شد. در موضوع احیای بافت‌های فرسوده نیز استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در دستور کار است. این تفاهم‌نامه در عین حال ازبابت نوع همکاری مبهم است به این معنی که مشخص نیست شهر میلان چه نوع خدمت و سرمایه‌گذاری را به تهران ارائه خواهد داد، آیا قرار است میلان پروژه‌های مورد تفاهم را تامین مالی کند یا به‌صورت ارائه تجهیزات این همکاری‌ها شکل خواهد گرفت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.