| کد خبر: 79965 |

مدیر عامل راه آهن خبر داد:

◄ حذف مالیات بر ارزش افزوده حمل بار با راه‌ آهن در برنامه ششم

تین نیوز| مدیر عامل راه آهن در ششمین همایش چشم انداز صنعت فولاد ضمن اشاره به مواردی همچون اسناد بالادستی، بررسی حمل سنگ آهن، منافع اقتصادی جامعه ناشی از حمل ریلی و مشکلات حمل ریلی سنگ آهن، گفت: خبر خوب برای متقاضیان حمل ریلی حذف مالیات بر ارزش افزوده در برنامه ششم توسعه است که اکنون میزان آن 8 درصد است.

به گزارش تین نیوز محسن پورسیدآقایی امروز در اولین روز برگزاری ششمین همایش چشم انداز صنعت فولاد با تاکید بر اولویت های دولت در حمایت از توسعه حمل ریلی و افزایش دو برابری سهم حمل ریلی در دولت یازدهم گفت: در قانون نیز دولت مکلف به دستیابی به سهم 30 درصدی حمل ریلی بار بوده و دولت نیز تا پایان برنامه پنجم مکلف به اصلاح قیمت گازوئیل 90 درصد فوب خلیج فارس شده است.

وی  به حمل نزدیک به 67 تا 77 درصدی سنگ آهن کشور توسط جاده در مسیرهای موازی با خطوط ریلی اشاره کرد و گفت: در سال 90 نزدیک به 20 میلیون تن سنگ آهن از طریق ریل جابجا شد و در آن زمان سهم بخش جاده و مسیرهای موازی با خطوط ریلی 14 میلیون تن بود همچنین در مسیرهایی که ریل وجود نداشت 5 میلیون تن جابجایی از طریق حمل جاده ای صورت گرفت.

مدیر عامل راه آهن ادامه داد: از سال 91 به بعد با وجود ثبات محموله های حمل شده توسط ریل و رسیدن آن به 21 میلیون تن، شاهد نوساناتی در سهم حمل جاده ای بودیم بگونه ای که مجددا نظیر سال 90 سهم ریل به بالاتر از 50 درصد رشد یافت و رکورد 53 درصد در این سال ها شکست.

پورسید آقایی در ادامه به روند تولید فولاد کشور در سال های گذشته و پیش بینی آینده با توجه به سه سناریوی موجود در برنامه ششم توسعه پرداخت و افزود: با توجه به متوسط رشد سالیانه 4.9 درصدی در 10 سال گذشته ایران در سال گذشته بالغ بر 16.8 میلیون تن فولاد تولید کرد درحالی که براساس برنامه راهبردی ظرفیت تولید فولاد ایران در سال گذشته به 21.7 میلیون تن فولاد خام رسیده بود.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری تولید فولاد کشور باوجود افزایش ظرفیت 24 میلیون تنی در بین فولادسازان، به 15.3 میلیون تن تنزل یابد. در سناریوی نخست و با در نظر گرفتن متوسط رشد 4.9 درصدی در صنعت فولاد در پایان برنامه ششم به 20 میلیون تن فولاد خام خواهیم رسید.

در سناریوهای دیگر با درنظر گرفتن متوسط رشد 7.3 درصدی در 15 سال گذشته و 3.2 درصدی طی 5 سال گذشته به ترتیب تولید فولاد خام به 23 میلیون تن و 18 میلیون تن خواهد رسید و این در حالی است که در این مدت ظرفیت فولادسازان ما به 50 میلیون تن خواهد رسید.

وی عنوان داشت: برای تولید 50 میلیون تن فولاد پیش بینی می شود که نیاز به حمل 55 میلیون تن سنگ آهن بصورت دانه بندی، گندله و کنسانتره باشد که برنامه ریزی های صورت گرفته 5 میلیون تن از این میزان توسط جاده و مابقی بایستی از طریق ریل حمل شود و این درحالی است که براساس عملکرد 9 ماهه نخست امسال توانستیم تنها 40 میلیون تن سنگ آهن را از طریق ریل و جاده حمل کنیم و این به معنای رشد 150 درصدی ظرف مدت 5 سال است.

پورسید آقایی درخصوص هزینه های حق دسترسی راه آهن تصریح کرد: در سال های اخیر شاهد کاهش عوارض عبور قطارهای باری از شبکه زیربنایی ریلی و به عبارت دیگر حق دسترسی بودیم درحالی که در حوزه واگن، لوکوموتیو و مالیات بر ارزش افزوده افزایش ایجاد شده است.

وی ابراز کرد: حق دسترسی را در سال های آینده کم خواهیم کرد و از 31 درصد به زیر 20 درصد خواهیم رساند. همچنین خبر خوب برای متقاضیان حمل ریلی حذف مالیات بر ارزش افزوده از 8 درصد به صفر در برنامه ششم توسعه است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع تصادفات جاده ای و از بین رفتن حدود 35 هزار میلیارد تومان معادل 3.5 درصد از تولید ناخالص داخلی پرداخت و اظهار داشت: با انتقال بارهایی مانند سنگ آهن از جاده به ریل شاهد کاهش این میزان خواهیم بود.

وی کرایه حمل جاده ای هر تن سنگ آهن را 520 ریال به ازای هر تن کیلومتر و زیان هزار ریالی به اقتصاد ملی اعلام کرد و عنوان داشت: همکاری ذی نفعان زنجیره حمل سنگ آهن علاوه بر افزایش سطح تولید سالیانه فولاد و افزایش تدریجی سهم ریلی از 53 درصد فعلی به 90 درصد سبب بهبود تدریجی شاخص ایمنی جاده ای به ازای واحد حمل نیز خواهد شد.

مدیرعامل راه آهن ایران مشکلات حمل ریلی سنگ آهن محدودیت ظرفیت عبور بار در بعضی از مسیرها و تکه مسیرهای ریلی و قطع جریان پیوسته بارگیری واگن از معادن برشمرد و اظهار داشت: ظرفیت پایین تخلیه واگن های معدنی در بندرعباس، عدم اتصال ریلی بعضی از معادن و مراکز، عدم اتصال ریلی بعضی از کارخانه های تولید فولاد، اختلاف بین ریلی و جاده در میزان مالیات بر ارزش افزوده و در میزان عوارض استفاده از شبکه زیربنایی از دیگر مشکلات حمل ریلی در کشور است.

وی در خاتمه پیشنهادات خود را اینگونه مطرح کرد که با هماهنگی کلی و مسیری افزایش حمل ریلی، تشکیل شرکت های حمل و نقل ریلی سنگ آهن توسط معادن، صفر شدن نرخ مالیات بر ارزش افزوده بار ریلی و برابری حق دسترسی بین ریل و جاده می توان شاهد بهبود عملکرد حمل ریلی در کشور بود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بودجه های عمرانی دولت جوابگوی نیاز توسعه ای نیست و سرمایه گذاری خارجی را می طلبد چراکه حدود 15 هزار میلیارد تومان سرمایه برای توسعه حمل ریلی نیاز است و در غیر این صورت طرح های فولادی زمین گیر می شوند.

همچنین با اتصال معادن و فولادسازی ها به شبکه ریلی، تخفیف ایمیدرو در میزان حق مالکانه خود و آمادگی برقراری قطارهای باری برنامه ای می توان توسعه حمل ریلی را تسریع بخشید.

ششمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار؛ سه شنبه  27 و چهارشنبه 28 بهمن ماه 1394 در مرکز همایش های صداوسیما در حال برگزاری است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.