| کد خبر: 79776 |

رئیس راه وشهرسازی شمیرانات مطرح کرد

فراهم کردن تمهیدات ایمنی برای ورزشکاران در محور شمشک - دیزین

تین نیوز | بازگشایی محور شمشک دیزین مدیر اداره راه و شهرسازی شمیرانات گفت: امسال بر اساس دستور مقام عالی وزارت در محور شمشک-دیزین برای استفاده ورزشکاران تمهیدات ایمنی بیشتری اندیشیده شد و راه را برای آنها باز کردیم.

مهدی قلی‌زاد به خبرنگار پایگاه خبری گفت: محور شمشک-دیزین یک محور ویژه با موقعیت توپوگرافی خاص خودش است که جزو صعب‌العبورترین محورهای کوهستانی کشور و شاید دنیا محسوب می‌شود.  این محور با ۸ کیلومتر طول، ۱۸ نقطه بهمن‌گیر دارد که به دلیل واقع شدن آن در ارتفاع ۲هزار و ۵۰۰ تا ۳هزارمتری است.

مدیر راه و شهرسازی شمیرانات افزود: این محور صرفا یک محور دسترسی به پارکینگ پیست اسکی دیزین است، یعنی قسمتی که به استان البرز و جاده چالوس منتهی می‌شود، ولی در زمستان غیرقابل استفاده است و شرایط استاندارد یک جاده را ندارد. با این حال برای قسمتی که در حوزه تهران قرار دارد و شامل ۸کیلومتر می‌شود، امسال بر اساس دستور مقام عالی وزارت برای استفاده ورزشکاران تمهیدات ایمنی اندیشیده شد و راه را برای آنها باز کردیم.

وی با بیان اینکه ورزشکاران در روزهایی که کولاک یا احتمال سقوط بهمن نباشد، به صورت کنترل شده می‌توانند از این محورعبور کنند، افزود: برای نگه‌داری این مسیر به صورت خاص در زمستان یک تیم مجرب پیش‌بینی شده که با برخوداری از ماشین‌آلات سنگین و سبک، به صورت دایم در این منطقه حضور دارند و از ۷ صبح تا ۶ بعدازظهر و پس از خلوت شدن مسیر، هر روز با این دستگاه‌ها به ارایه خدمات می‌پردازند.

وی ادامه داد: برای ایمنی در این مسیر تمام گاردریل محور بازسازی و آنچه لازم بود برای تامین حداقل ایمنی در این مسیر اجرا شده است. ورزشکاران در روزهایی که هوا مساعد باشد و ایمنی آنها به خطر نیفتد، می‌توانند از این مسیر استفاده کنند.

مدیر راه و شهرسازی شمیرانات در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی نصب‌نشدن بهمن‌گیر در این محور گفت: اگر بخواهیم این محور همیشه به صورت ایمن استفاده شود، نقاطی که مستعد ریزش بهمن هستند باید ایمن‌سازی شوند. ایمن‌سازی هم هزینه چند ده‌میلیارد تومانی دارد که با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور فعلا امکان‌پذیر نیست. اکنون برای اینکه حادثه تلخی در این مسیر اتفاق نیفتد، تمام تلاش خود را می‌کنیم و همه پیش‌بینی‌های هواشناسی از لحاظ جوی و تجربی مثل ریزش بهمن وغیره را بررسی می‌کنیم تا در واقع امکانات حداقلی را برای ورزشکاران این مسیر فراهم کنیم. در سال‌های قبل این مسیر به طور کلی بسته بود ولی اکنون خوشبختانه باز است و از آن استفاده می‌شود.

قلی‌زاد درباره موضوع احداث تونل در مقاطع زیرین شمشک برای باز کردن این راه به شمال کشور نیز توضیح داد: ما این موضوع را اکنون از طریق بخش‌خصوصی دنبال می‌کنیم تا سرمایه‌گذار خصوصی برای این کار پیدا شود که بتواند تونلی به طول ۳ هزار و ۵۰۰ متر در این منطقه احداث کند و البته هزینه سنگینی دربردارد. ما تمام مراحل این کار را به عنوان پروژه‌ای برای سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی معرفی کرده‌ایم منتهی هنوز هیچ انفاق خاصی دراین زمینه نیفتاده‌است. این پروژه از لحاظ ترانزیتی برای بخش دولتی ارزش سرمایه‌گذاری ندارد.

مدیر راه و شهرسازی شمیرانات درباره وضعیت نابسامان آسفالت جاده‌های بخشی از این منطقه نیز به محدوده شهر تهران اشاره کرد و گفت: در ورودیه اوشان، تابلویی نصب شده که روی آن نوشته شده انتهای حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران. محور در اختیار ما اینجا تمام می‌شود و در اختیار شهرداری اوشان فشم و میگون قرار می‌گیرد که تا ورودی شهر شمشک یا تنگه غارهملون میگون ادامه دارد و از آنجا هم حوزه استحفاظی شهرداری شمشک شروع می‌شود تا ابتدای ۸ کیلومتری که حوزه ما است. یعنی ما در حد فاصل خروجی به دیزین و خروجی به اوشان هیچ حوزه استحفاظی نداریم و این حوزه مربوط به شهرداری منطقه است. آسفالت این منطقه نیز جزو وظایف شهرداری است که طی سال‌های اخیر که رونق ساخت‌و ساز متوقف شده، کسب درآمد شهرداری‌ها نیز کاهش یافته، بنابراین سرویس‌دهی آنها به این مناطق نیز تنزل پیدا کرده‌است. شهرداری اوشان فشم و میگون و بعد از آن شهرداری شهر شمشک آسفالت این بخش را به‌عهده دارند.

وی افزود: اگر امکانات مالی به ما اجازه دهد برای دسترسی بهتر مردم به این ۲ محور، تعامل می‌کنیم و کار آسفالت  این منطقه را انجام می‌دهیم ولی در حال حاضر شرایط مالی این‌کار را نداریم و پاسخگوی آن باید شهرداری منطقه باشد.

مهدی قلی‌زاد با توجه به اهمیت بالای گردشگری این منطقه تاکید کرد: راه‌های حوزه راه و شهرسازی شمیرانات بحث ترانزیتی ندارد ولی اهمیت منطقه به لحاظ گردشگری بسیار بالاست به طوری که برای مثال ما در تابستان گاهی در روز بیش از ۷۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر مراجعه کننده به این مسیرها را داریم که ترافیک‌های خاصی را هم ایجاد می‌کند. این منطقه، منطقه صعب العبوری است و تعریض و اتوبان ساختن برای آن بسیار پرهزینه است، ما سال‌های قبل این کار را شروع کردیم ولی به مشکلات مالی دولت برخوردیم و متوقف شد.

رئیس راه  شمیرانات در پایان گفت: با این وجود تمام تلاشمان را می‌کنیم که بتوانیم سرویس‌دهی مناسبی به مردم در این مسیرها به وجود آوریم؛ ولی محدودیت‌های اعتباری همچنان دست و پاگیر است، امیدواریم سال‌آینده با رفع کامل تحریم‌های ظالمانه و مساعدشدن شرایط مالی دولت، بتوانیم آنچه که دولتمردان در نظردارند برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم این منطقه عملیاتی کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.