| کد خبر: 79631 |

وزیر راه و شهر سازی در نشست تخصصی اندیشه شهری، عنوان کرد:

◄ لزوم بازنگری اندیشه ایرانشهری به منظور بازیابی جایگاه ایران

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی چالش های توسعه شهری در «اندیشه ایرانشهر» گفت: اندیشه ایران شهری باید مبتنی بر خرد گرایی، پذیرش دین و مذهب و به دور از نژاد گرایی باشد.

به گزارش تین نیوز عباس آخوندی در ادامه با اشاره به اهمیت باز تعریف اندیشه ایران شهری، افزود: این بازتعریف می تواند راهی برای رسیدن به مدیریت تعارض در دنیای امروز و ارتقاء کیفیت زندگی در فرآیند باز آفرینی شهرها باشد.

وی با تاکید بر اهمیت بازنگری اندیشه ایرانشهری به منظور بازیابی جایگاه ایران در منطقه، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی با همراهی دانشگاه ها در تلاش است تا تصویر خوبی از فرآیند توسعه شهری در کشور با توجه به اجرای موفقیت آمیز برجام به نمایش بگذارد.

به گفته وزیر راه، شاید نیازی به توضیح نباشد که ایرانشهر در ایران با چالش جدی روبرو و امکان زندگی در آن با مشکلات همراه شده است. مجموعه تهران بزرگ با حدود 13 میلیون جمعیت دچار از هم گسیختگی اجتماعی و بی هویتی خاصی است که نیاز به اثبات آن نیست.

وضعیت موجود حاصل از جا کندگی اجتماعی است
آخوندی با بیان اینکه برای حرکت در بخش های مختلف با مساله روبرو هستیم، خاطر نشان کرد: متاسفانه رضایت مندی اقشار مختلف جامعه روز به روز در حال کاهش است. حس رضایت در زندگی شهری رو به کاهش گذاشته و مسئولان نمی توانند نسبت به این مهم بی تفاوت باشند. هراس در این بخش قابل چشم پوشی نیست.

وزیر راه وضعیت فعلی جامعه را حاصل از جا کندگی اجتماعی دانست و گفت: وضعیت موجود محصول یک جاکندگی اجتماعی و هویتی و تاریخی است که ایران را در غربت مبهمی قرار داده است. در ایران زندگی کردن و حس نکردن آن باعث ایجاد وضعیت موجود شده است. دولت - ملت تنها دلیل وجود فیزیکی ایران نیست.

غربت ایران در خود ایران، غیر قابل اغماض است
محجور ماندن از نظام معرفت شهری تا حد زیادی برای ما مشکل ایجاد کرده است. ایجاد چشم انداز یعنی ترسیم داد و ستد دراز مدت. زیرا در این میان باید برخی بخش ها حذف و بعضا حوزه هایی در بخش های شهری به دست آیند.

جاکندگی در تمامی بخش ها در ایران دیده می شود و تنها مختص مباحث شهری نیست و نتیجه آن نگاهی «کالا محور» و همه گیر در سطوح مختلف شهری است که با انقلاب مشروطیت در ایران در حوزه های متفاوت بروز و ظهور پیدا کرد. امروز جامعه شهری تبدیل به وسیله ای برای خرید و فروش شده و شهرها دیگر قابل اداره کردن نیست.

ریشه تاریخی وضعیت فعلی شهری در ایران
 ایران در طول تاریخ با دو شکست مواجه شد که هریک از آنها پیامدهایی را برای کشور به همراه داشت. شکست در جنگ چالدران که موجب قطع ارتباط خارجی ایران با دیگر کشورها شد و زیانی که از این رهگذر بر کشور وارد و پس از صفویان نیز هیچگاه جبران نشد.

قرار داد ترکمانچای یکی دیگر از مشکلاتی بود که ایران را سال ها از همراهی با پیشرفت های جهانی بازداشت. بر اساس این قرار داد و با جدا شدن بخش هایی از ایران، همراهی ایران در مباحث شهری با جهان دچار وقفه شده و اندیشه شهری را با مشکل مواجه کرد. از این رو متوجه می شویم سرگشتگی موجود در شهرهای ایران تصادفی نیست و حاصل سال ها بی برنامگی در تاریخ شهری است و این امر یعنی از جاکندگی ریشه تاریخی اندیشه شهری مطلق.

سوال بر انگیزترین مساله در اندیشه شهری
آخوندی در تاکید به مشکلات موجود در بخش شهری، گفت: حتی باز گشت به مفهوم حکمت ایرانی، مسائل موجود در شهرها را نمی کاهد و همچنان ادامه زندگی در شهری با مشخصاتی که با آن روبرو هستیم غیر ممکن به نظر می رسد.

شهری بی توجه به مباحث زیست محیطی و استوار بر شعار، جایی برای ادامه زندگی نخواهد بود. مفهوم کیفیت زندگی در بحث های مربوط به شهر، بسیار به چشم می خورد که فراگیری همه جانبه را شامل می شود.

شهر خوب یعنی ارتقاء کیفیت زندگی و این ممکن نیست مگر با تغییر نگرش و چرخش ذهن ها به سوی داشتن اندیشه شهری که باید به دغدغه ای در میان مردم تبدیل شود.

در چالش های جدی زندگی شهری گرفتار شده ایم
ما در چالش های جدی زندگی شهری گرفتار شده ایم؛ جمله ای بود که وزیر راه و شهر سازی با آن به سخنان خود در نشست تخصصی «اندیشه شهری» ادامه داد و گفت: زندگی شهری در ایران با چالش های بنیادین مواجه است و مساله اصلی در آن از جاکندگی است که یافتن راهکار آن تنها با مطالعه تاریخ 150 سال گذشته زندگی شهری در ایران امکان پذیر است.

کشور ما این ظرفیت را دارد که شرایط سخت کنونی را در شهرها پشت سر گذاشته و با تکیه بر تمدن خود که زبانزد جهانیان است بار دیگر به جایگاه خود در اندیشه ایران شهری بازگردد.

ایران نقطه ثقل منطقه خاورمیانه بوده و هست
با اجرای برجام، ایران بار دیگر به نقطه ثقل کشورهای خاورمیانه تبدیل و تعادل منطقه بار دیگر قائم به وجود ایران شد. لذا با استفاده از این موقعیت قطعا می توان شهرهای کشور را بار دیگر با فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی به جایی برای زندگی فارغ از مسائل موجود در سال های اخیر بدل ساخت.

این به آن معنا است که اینده روشنی در انتظار ایران در اندیشه شهری است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.