| کد خبر: 79574 |

مدیر ایریکو: فعالیت خط تولید با تمام توان

تین نیوز | مدیر عامل شرکت ایریکو با بیان این‌که با بهبود نسبی اوضاع بار دیگر این شرکت با تمام توان خود خط‌های تولید را فعال کرده ابراز امیدواری کرد: در چشم‌انداز لغو تحریم‌ها اوضاع صنایع ریلی کشور بهبود پیدا کند.

مقدمی به عبور از دوران سخت محدودیت‌های اقتصادی در چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط سختی که از نظر تامین مالی به وجود آمده بود و البته بازار پیش‌روی شرکت‌های واگن‌ساز را نیز تحت تاثیر خود قرار داده بود، در آن سال‌ها کار بسیار سخت شد. در این ایام عدم ترخیص قطعات از گمرک و نرسیدن منابع مالی بسیار مشکل‌ساز بودند.

وی ادامه داد: در این شرایط شرکت ایریکو مجبور شد در برخی از ماه‌ها با کمتر از 20 درصد از توان خود کار کند و بخش زیادی از تمرکز‌ش صرف تعمیر و بازسازی واگن‌های قدیمی شود. شرایطی که این روزها از آن عبور کرده‌ایم و نسبت به آینده امید فراوانی داریم.

مدیر عامل شرکت ایریکو با اشاره به فعالیت دوباره خط تولید ریل‌باس‌های شرکت ایریکو از مرداد‌ماه سال جاری اظهار کرد: این ریل‌باس‌ها که قرار‌دادشان با شرکت رجا بسته شده در طول چند ماه گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند که دو ریل‌باس در طول ماه‌های گذشته به ناوگان اضافه شده، ریل‌باس هفدهم تا پایان هفته جاری از سوی نمایندگان کارفرما یعنی شرکت رجا و راه‌آهن تحویل گرفته خواهد شد و تا نیمه اسفند‌ماه نیز ریل‌باس بعدی به ناوگان کشور اضافه می‌شود.

مقدمی بیان کرد: در صورتی که منابع مالی لازم برای پیگیری طرح‌ها در اختیار ما قرار گیرد، می‌توان به راه‌آهن اطمینان دهیم که بخش قابل توجهی از نیاز کشور از سوی شرکت ایریکو قابل تامین خواهد بود.

تمام واگن‌های مورد نیاز قطار حومه‌ای را تامین می‌کنیم
وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری بسیار خوبی از سوی ایریکو برای ساخت واگن‌های قطارهای حومه‌ای به انجام رسیده است، توضیح داد: حمل‌ونقل حومه‌ای جزء حلقه‌های مفقوده حمل‌ونقل در ایران بوده که متاسفانه با وجود اهمیت زیادی آن، تاکنون توجه چندانی نسبت به آن صورت نگرفته است، اما خوشبختانه در دولت یازدهم و در وزارت راه و شهرسازی برای این نوع از حمل‌ونقل برنامه‌های گسترده‌ای دیده شده که نسبت به آینده ما را بسیار امیدوار می‌کند.

مدیرعامل شرکت ایریکو افزود: با توجه به نیاز جدی کشور به تامین ناوگان قطارهای حومه‌ای، شرکت ایریکو در طول سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای زیرساخت‌های تولیدی این نوع ناوگان انجام داده و با کمک شریک خارجی خود اوضاع را طوری تعبیه کرده که می‌توانیم با قدرت ادعا کنیم در صورت تامین منابع مالی لازم، تمام ناوگان قطارهای حومه‌ای مورد نیاز از سوی این شرکت قابلیت ساخت دارد.

راهبرد کلان همکاری با شرکت‌های خارجی
مقدمی با اشاره به همکاری نزدیک این شرکت با یک شرکت پیشروی کره‌ای تاکید کرد: قطعا نمی‌توان در حال حاضر این ادعا را داشت که شرکت‌های صنعتی داخل کشور از نظر تکنولوژی تمام امکانات موجود در جهان را بومی کردند. از این‌رو در پروژه‌های مختلف کشور صحبت از استفاده از تمام شرکت‌های خارجی به عنوان یک راهبرد جدی مطرح بوده که ایریکو نیز در همین چارچوب با یک شرکت کره‌ای از چندی قبل طرح‌های بسیار خوبی را اجرایی کرده است.

وی ادامه داد: نتیجه ابتدایی چنین همکاری سرمایه‌گذاری جدی و تاثیر‌گذار درعرصه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که نتیجه آن در تولید محصولات باکیفیت بالا نمایان می‌شود که توانسته در طول ماه‌های گذشته رضایت کارفرمایان را تامین کند.

مدیر عامل شرکت ایریکو با بیان این‌که تفاوت فاحشی میان همکاری سازنده با شرکت‌های خارجی و صرف عقد قرار‌داد با آنها وجود دارد، تصریح کرد: باید اصلی‌ترین راهبرد ما در مذاکره و انعقاد قرار‌داد با طرف های خارجی پس از جذب سرمایه و اجرایی شدن پروژه‌ها انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی آن باشد تا بدین ترتیب پس از چند قرار‌داد این شرکت‌های داخلی باشند که با بومی‌کردن فناوری‌های روز امکان ساخت‌وساز نوین‌ترین محصولات را داشته باشند.

مقدمی اضافه کرد: در چنین چارچوبی نمی‌توان انتظار داشت با تعریف کردن یک شرکت خارجی به عنوان اصلی‌ترین طرف قرار‌داد شرکت‌های داخلی امکان مانور پیدا کنند، زیرا منطق اقتصادی حکم می‌کند آن شرکت بازار آینده خود را با انتقال تکنولوژی به طرف‌های ایرانی از بین نبرد، اما اگر ما در قرار‌دادهایمان شرکت‌های داخلی را مطرح کرده و در کنار آن صحبت از مشاوره با طرف‌های خارجی را در میان بیاوریم، قطعا هم پروژه‌های مدنظر کشور اجرایی می‌شود و هم در فاصله‌ای چند ساله تکنولوژی مربوط به آنها وارد ایران خواهد شد.

به گفته وی کشور چین نیز مسیری شبیه به این راه را طی کرده و اجازه نداده است هیچ شرکت خارجی بدون عقد قرار‌داد با طرف داخلی اقدام به ورود به طرح‌های اقتصادی این کشور کند، مساله‌ای که باعث شده امروز تمام شرکت‌های خارجی در چین تکنولوژی‌هایشان را به این کشور منتقل کرده و کار را به بومی‌سازی برساند.

وی با اشاره به نگاه مثبت به وجود آمده در فضای پس از اجرای برجام اظهار کرد: ما قطعا امیدواریم با فضای مذاکرات به وجود آمده امکان این را داشته باشیم که از ظرفیت خارجی‌ها استفاده کرده و به این ترتیب شرکت‌های داخلی را به قله‌های ترقی برسانیم، هرچند برخی تصمیم‌ها در طول سال‌های گذشته قدری نگران‌کننده بوده اما با توجه به رویکردهای مناسب اتخاذ شده از سوی وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن این امید برای آینده وجود دارد.

ظرفیت بالای شرکت‌های داخلی در تولید واگن‌ قطارهای شهری
مدیر عامل شرکت ایریکو با اشاره به نیاز بسیار بالای کشور به ساخت و تامین ناوگان جدید تاکید کرد: در کنار قطارهای حومه‌ای که پس از سال‌ها بی‌توجهی بار دیگر در دستور کار قرار گرفتند ظرفیت‌های موجود در قطارهای شهری نیز اهمیت بسیار بالایی دارد.

مقدمی ادامه داد: در این راستا اقدامات خوبی برای به‌کارگیری سرمایه‌گذاران داخلی انجام گرفته که قرار‌داد ایریکو برای ساخت 135 دستگاه واگن برای قطار حوزه شهری شیراز بخشی از آن است. در کنار آن می‌توان در دیگر شهرها مانند کرج نیز برای سازندگان واگن داخلی بازاری مناسب به وجود آورد.

وی با بیان این‌که متاسفانه در طول سال‌های گذشته برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی واردات واگن‌های دست دوم را بر خرید واگن‌های نوساز داخلی ترجیح دادند، گفت: اگر که این رویه اصلاح شود می‌توان امیدوار بود نقش واگن‌سازان در صنعت ریلی کشور ارتقاء قابل توجه پیدا کند.

مدیر عامل شرکت ایریکو افزود: در حال حاضر با توجه به قرار‌دادهایی که شرکت ایریکو بسته تمام توان خط تولیدی شرکت به زیر کار آمده و با استفاده از آن می‌توان سالی 100 واگن جدید به بهره‌برداری رساند، اما در صورتی که تقاضا افزایش پیدا کند می‌توان خط تولید شرکت را به دو شیفت کاری در روز ارتقاء داد که قطعا برای ما نتایجی مثبت به ارمغان خواهد آورد.

برای خارجی‌ها فرش قرمز انداختیم
مقدمی با بیان این‌که در طول سال‌های گذشته رقابت میان واگن‌سازان داخلی و طرف‌های خارجی به شدت نابرابر بوده است، عنوان کرد: ما با وجود آنکه بحث حمایت از صنایع داخلی را داشته‌ایم، اما در عمل در کنار موانع پیش روی طرف‌های داخلی برای خارجی‌ها فرش قرمز پهن کردیم و برای آنها بهترین شرایط برای ورود به ایران را فراهم کرده‌ایم.

وی با اشاره به تفاوت جدی در تامین مالی شرکت‌های داخلی و خارجی توضیح داد: وقتی یک شرکت خارجی یک قرار‌داد جدید برای ساخت واگن منعقد می‌کند، می‌تواند با ارائه‌ی آن به بانک ظرف مدت کوتاهی اعتبارات اسنادی مربوط به این قرار‌داد را دریافت کرده و تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت کند.

مدیر عامل شرکت ایریکو ادامه داد: این در شرایطی است که دست واگن‌سازان داخلی در دریافت ال سی‌های ارزی به شدت بسته است و ما حتی وقتی برای دریافت وام با سود بالای 25 درصد نیز اقدام می‌کنیم با مشکلات زیاد روبه‌رو می‌شویم.

مقدمی بدهی معوق شرکت‌های ریلی به واگن‌ساز‌ها و واگن‌سازها به بانک‌ها را یکی از اصلی‌ترین مشکلات این عرصه قلمداد کرد و گفت: در حال حاضر ما تقریبا از تمام کارفرمایان‌مان طلبکاریم و دراین شرایط سخت حداقل 40 میلیارد تومان از آنها پول می‌خواهیم. وقتی این منابع به دست ما نرسد بازپرداخت اقساط وام بسیار دشوار می‌شود تا جایی که در حال حاضر ما وامی داریم که سود ماهیانه آن به همراه جریمه به 42 درصد رسیده است.

وی افزود: در چنین شرایطی توقع یک رقابت برابر بین طرف‌های داخلی و خارجی توقع زیادی است. با این وجود شرکت‌های واگن‌ساز داخلی در طول این سال‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی داشتند که می‌تواند در آینده برای ما کارگشا باشد. اخیرا صحبت از افزایش تعرفه واردات از پنج درصد به هفت درصد مطرح شده که برای اثر‌گذاری باید از نرخ‌های دیگری که بالاتر از این باشد صحبت کرد.

دلیل تفاوت دیدگاه میان واگن‌ساز و شرکت‌های ریلی
مدیر عامل شرکت ایریکو در پاسخ به این سوال که چرا شرکت‌های واگن‌ساز داخلی نسبت به دیده نشدن محصولات‌شان از سوی شرکت‌های ریلی گلایه دارند، توضیح داد: ما با وجود تمام مشکلاتی که داشتیم از نظر استاندارد، کیفیت کالاهای تولید شده را به شدت ارتقاء‌بخشیدیم اما از یک سو نمی‌توان انتظار داشت شرکت‌های واگن‌ساز به‌طور کامل تولیدات قطعه‌سازان داخلی را نادیده گرفته و تنها به محصولات خارجی اکتفا کنند.

مقدمی اضافه کرد: شاید در حال حاضر کیفیت برخی قطعات ساخته شده در کشور چندان بالا نباشد، اما این‌که ما به طور کلی این ظرفیت‌ها را نادیده بگیریم درست نیست. اگر سفارش‌های داخل کشور طوری یکپارچه شود که برای قطعه‌ساز راه‌اندازی یک خط تولید واحد و استاندارد صرفه داشته باشد قطعا می‌توان به اجرایی شدن استاندارد‌های مدنظر امیدوار بود. در غیر این صورت نمی‌توانیم از قطعه‌سازان داخلی توقع پیشرفت جدی داشته باشیم.

وی با اشاره به تفاوت جدی در تامین مالی شرکت‌های داخلی و خارجی با یکدیگر و مدیریت زمان ارائه‌ی سفارش به این شرکت‌ها عنوان کرد: وقتی که ما از نظر تامین مالی در مضیقه قرار داریم قطعا باید برای آینده خط تولید خود برنامه ریزی جدی داشته باشیم، اما در کشورمان بهره‌برداران ترجیح می‌دهند تمام تمرکز خود را صرف تونل و زیرساخت‌ها کنند و در مرحله‌ی آخر در کوتاه‌ترین زمان نسبت به خرید ناوگان اقدام کنند.

مدیر عامل شرکت ایریکو اظهار کرد: شاید اجرایی کردن سفارشات این چنینی برای شرکت‌های خارجی که از نظر توان تکنولوژیک سطح بالایی دارند و به راحتی وام ارزان‌قیمت تهیه می‌کنند اجرایی باشد اما برای ایرانی‌ها قطعا کار دشواری است، زیرا نمی‌توان از صنعتی که سود پنج درصدی دارد توقع وام 25 درصدی داشت از این‌رو امیدواریم در سفارشات آینده با مدیریت زمان نسبت به بهبود شرایط واگن‌ساز‌های داخلی اقدام کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.