| کد خبر: 78629 |

◄ چالش ایرلاین ها در پسابرجام

تین نیوز | ایران در زمان تحریم ها حتی برای تهیه یک قطعه هواپیما دچار مشکل بود و شرکت های سازنده هواپیمایی در جهان حاضر به همکاری با ایرلاین های داخلی نبودند، اما با اجرایی شدن برجام کار به جایی رسیده که بزرگترین شرکت های سازنده هواپیما برای فروش هواپیما به ایران دست و پا می شکنند.
 
به گزارش تین نیوز، سفر رییس جمهور به دو کشور ایتالیا و فرانسه دستاوردهای اقتصادی بسیاری برای کشور داشت، یکی از این دستاوردها خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس است که بازتاب بسیاری در رسانه ها در پی داشته است.
 
در 9 بهمن ماه سال جاری قراداد 118 فروند هواپیما ایرباس بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ایرباس فرانسه با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی بسته شده که با توافق طرف فرانسوی قرار شد تا سال 2024 یعنی 8 سال آینده 110 فروند انواع هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی هما افزوده شود.

منتقدان و صاحب نظران صنعت هواپیمایی در خصوص هواپیماهای خریداری شده نظرات متفاوتی را ارایه کرده اند و برخی بر این باورند که ایرباس ها به دو برابر قیمت برای ایران تمام می شود و برخی از هواپیما ها بسیار لوکس هستند و بازار مناسبی در کشور نخواهند داشت.

اما مدیرعامل شرکت مادر تخصصی قطعات هوایی در خصوص این موضوع واکنش نشان داده عنوان کرد: ایرباس‌های نو با قیمت مناسب و سود ۳درصدی خریداری می‌شوند.

اما سوال اینجاست که آیا شرکت های هواپیمایی خصوصی توان خریداری هواپیما را برای ناوگان حمل و نقل هوایی خود دارند و آیا در صورت خرید اجاره به شرط تملیک هواپیما، توان پرداخت اقساط را دارند؟

در همین رابطه، ابراهیم نکو در گفتگو با خبرنگار تین نیوز، در خصوص وضعیت نامطلوب شرکت های هواپیمایی که برای تامین مالی نوسازی ناوگان حمل و نقل خود در پسابرجام دچار مشکل هستند، گفت: شرکت های خصوصی هواپیمایی باید بتوانند منابع مالی خود را تامین کنند چرا که دولت، توان کمک مالی به شرکت های خصوصی را ندارد.

وی افزود: شرکت های هواپیمایی که از سرمایه و امکانات کافی در صنعت هوایی برخوردار نیستند ادامه فعالیت برای شان مناسب نخواهد بود. صنعت حمل و نقل هوایی برای متحول شودن نیازمند ورود بخش خصوصی با سرمایه گذاری بالا است.

در همین رابطه وزیر راه و شهرسازی برای حمایت از ایرلاین های خصوصی پیشنهاد تاسیس شرکت ملی"تامین و اجاره هواپیما" را داده است تا شرکت های خصوصی هواپیمایی بتوانند ناوگان حمل و نقل خود را نوسازی کنند.

باید منتظر ماند و دید که ایرلاین های خصوصی با توجه به وضعیت نابسامان مالی خود چگونه اقدام به توسعه و نوسازی ناوگان خود خواهند کرد؟ این احتمال نیز وجود دارد که برخی از ایرلاین ها به دلیل ضعف در سرمایه و مشکلات مالی نتوانند در بازار رقابت باقی بمانند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.