| کد خبر: 78603 |

◄ آشنایی با سریع‌ترین قطارهای جهان

تین نیوز | در حوزه حمل و نقل ریلی، چنانچه مسئله رقابت با جاده و همچنین مبحث تجارت و تامین نیاز مردم، مورد نظر قرار گیرد، باید سرعت قطارها را به بیش از 160 کیلومتر در ساعت برسانیم. براین اساس کشورهای مختلف جهان برنامه های بلندمدتی برای گسترش شبکه ای قطارهای پرسرعت در سراسر کشور در حال اجرا دارند و بزودی از شبکه های قطار پرسرعت در کشور خود بهره برداری می کنند.

به گزارش تین نیوز، امروز قطار‌های پر سرعت به نماد توسعه‌یافتگی کشورها تبدیل شده‌اند و کشورهای منطقه و جهان در راه‌اندازی، توسعه و ارتقای کیفیت آن از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

در این راستا در کشور ما  رییس جمهور، در اسفندماه 1393 در سفر خود به استان قم، فرمان آغاز عملیات اجرایی خط آهن سریع‌السیر تهران – قم - اصفهان را به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر، صادر کرد لذا شاید شناخت کشورهایی که در این حوزه صاحب تکنولوژی روز هستند برای کارشناسان خالی از لطف نباشد.

در زیرمشخصات سریع‌ترین قطارهای جهان به استحضار می رسد:

- قطار CRH380A چین: این قطار که ساخت شرکت سی‌اس‌آر شینگدائو سیفانگ لکوموتیو است، بالغ‌بر 487.3 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. این قطار جایگزین تکنولوژی خارجی CRH2 شده است. این قطار طوری طراحی شده است که حین کار سرعت 380 کیلومتر بر ساعت دارد؛ اما در آزمایش‌ها سرعت آن به بیش از 480 کیلومتر بر ساعت رسید.
این قطار از سیستم الکتریکی استفاده می‌کند و ظرفیت حمل 494 مسافر را دارد. مسیر اصلی این قطار شانگهای- نانجینگ و شانگهای- هانژو است.

- قطار TR-09 آلمان: حداکثر سرعت این قطار مونوریل که در آن از سیستم مغناطیسی استفاده شده است، بالغ‌بر 450 کیلومتر بر ساعت است.البته حداکثر سرعت واقعی آن می‌تواند به 500 کیلومتر بر ساعت هم برسد؛ اما به دلایل ایمنی، در حد 450 کیلومتر بر ساعت حفظ می‌شود.
مصرف انرژی معمول این قطار برای هریک از بخش‌های شناوری، سفر و کنترل قطار 50 تا 100 کیلو وات است.

- قطار شینکانسن ژاپن: شینکانسن یا همان قطار پرسرعت ژاپن شبکه‌ای از خطوط قطار پرسرعت در این کشور است. حداکثرسرعت قطار این شبکه در تست به 443 کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ اما حداکثر سرعت آن برای حمل‌ونقل‌ مسافر 320 کیلومتر بر ساعت است.
این قطار شهرهای مختلف ژاپن را به هم متصل می‌کند و هنوز هم در حال گسترش به سمت دیگر شهرها است. منبع انرژی این قطار برق است.

- قطار «TGV» فرانسه: این قطار که بین سال‌های 1992 تا 1996 میلادی ازسوی شرکت آلستوم ساخته شده است، دارای حداکثر سرعتی بالغ‌بر 380 کیلومتر بر ساعت است، اما سرعت مصوب آن برای خدمات‌رسانی 320 کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.
سیستم الکتریکی مورد استفاده در این قطار 25 کیلو ولت AC، 1500 ولتDC و 3000 ولتDC است. این قطار گنجایش حمل 377 مسافر را دارد.
 
- قطار KTX2 کره جنوبی: این قطار که نام دیگرش KTX سانچئون است، توسط شرکت «هیوندایی راتم» در کره جنوبی ساخته شده و حداکثر سرعت آن 352.4 کیلومتر بر ساعت است؛ اما به دلایل ایمنی برای خدمات‌رسانی از حداکثر سرعت 305 کیلومتر بر ساعت استفاده می‌کند.
این قطار از برق 25 کیلوولتی استفاده می‌کند. این قطار در مسیرهای مختلف کره‌جنوبی کار می‌کند و می‌تواند 363 مسافر را در خود جای دهد.

- قطار THSR 700T تایوان: این قطار که برگرفته از قطار شینکانسن ژاپن است، به‌عنوان قطار پرسرعت تایوان دارای حداکثر سرعتی بالغ‌بر  335.5 کیلومتر بر ساعت است؛ اما معمولا این قطار از سرعت 300 کیلومتر بر ساعت استفاده می‌کند.
این قطار در تاریخ 5 ژانویه 2007 کار خود را آغاز کرد. در این قطار از برق 25 کیلوولتی استفاده می‌شود. مسیر آن تایپه-کائوهسیونگ است و گنجایش حمل 989 مسافر را دارد.

- قطار AVE Talgo-350 اسپانیا: این قطار متعلق به شرکت راه‌آهن دولتی اسپانیا است که مسیرهای مادرید-مالاگا، مادرید-وایادولید و مادرید-هوئسکا را به هم متصل کرده است.
حداکثر سرعت این قطار 330 کیلومتر بر ساعت است و از برق 25 کیلو ولتی استفاده می‌کند. ظرفیت حمل مسافر این قطار 318 نفر است و از سال 2005 تا‌کنون مشغول خدمات‌رسانی است.

- قطار یورو استار انگلیس: یورو استار قطار پرسرعت انگلیس است که لندن، پاریس و بروکسل را به هم متصل می‌کند.این حمل‌ونقل‌ از درون تونل بین انگلستان و فرانسه انجام می‌شود. این قطار می‌تواند با سرعت 320 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
در این قطار از برق 25 کیلو‌ولتی استفاده می‌شود و حداکثر ظرفیت حمل مسافر آن 900 نفر است.

- قطار ETR 500 ایتالیا: این قطار پرسرعت ایتالیا که از سال 1993 شروع به کار کرده است، اکنون ازسوی شرکت «ترن ایتالیا» اداره می‌شود. حداکثر سرعت این قطار 300 کیلومتر بر ساعت است. تنها یک ساعت طول می‌کشد که این قطار از میلان به مرکز بولونیا برسد. سیستم الکتریکی استفاده شده در این قطار 3000 ولت DC، 25 کیلو ولت AC است.

- قطار HSL 1 بلژیک: این قطار پرسرعت بلژیک در مسیر بروکسل به خط قطار پر‌سرعت LGV نورد فرانسه حرکت می‌کند. این مسیر 88 کیلومتر است. تاریخ شروع به کار این قطار 14 دسامبر 1997 است. این قطار برقی است و با برق 25 ولت کار می‌کند.حداکثر سرعت آن300 کیلومتر بر ساعت است.
این قطار پرسرعت مسیر پاریس به بروکسل را کوتاه کرده است. اکنون مسافرت با آن از پاریس به بروکسل فقط یک ساعت و 22 دقیقه طول می‌کشد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.