◄ راه آهن جدید باری دوخطه و برقی از بندر روتردام به آلمان
وبلاگ تین نیوز، عباس قربانعلی بیک | بتووروت (Betuweroute) نام راه آهن جدیدالاحداث دو خطه باری و برقی 160 کیلومتری از رتردام هلند تا مرز آلمان است. این راه آهن به عنوان اولویت پنجم از 30 اولویت شبکه حمل و نقل اتحادیه اروپا (TEN-T) می باشد یکی از پرهزینه ترین و پربحث ترین پروژه های آلمان بوده که تاکنون ساخته شده است.
تحقیقات اولیه این پروژه غرب به شرق از سال 1985 توسط کمیسیون ون آغاز شد. در سال 1992 دولت های آلمان و هلند پیمانی مبنی بر افزایش ترافیک ریلی به ویژه در خصوص رشد ترافیک از آمستردام و رتردام به دویسبورگ امضا کردند. کار بر روی قسمت هلندی خط از سال 1998 آغاز شده و با دو سال تاخیر در اواسط سال 2007 با هزینه 4.7 میلیارد دلاری به پایان رسید که این مبلغ بیش از دو برابر هزینه برآورد شده اولیه(2.3 میلیارد دلار) بوده است.
مدیران پروژه امیدوار بودند طی پنج سال، ترافیک روزانه به طور متوسط به سیر 150 قطار برسد. با توجه به مشکلات تجهیزات ایمنی و اتصال ناتمام در بخش آلمانی، ترافیک در سال 2007 پایین بود، اما ترافیک طی سالهای 2008 تا 2011 به شدت افزایش یافت به طوری که 78 درصد از کل قطارهای باری بین رتردام و مرز آلمان از این مسیر تردد کرده اند و تعداد قطارها از 11 قطار روزانه در 2007 به 70 قطار در 2011 رسید. از سال 2009 قطارهای شش هزار تنی که سنگینترین قطار در هلند و آلمان بودند سنگآهن را از طریق همین خط بین رتردام و آلمان جابجا می کردند.
قبل و در طول ساخت این راه آهن بسیاری از مردم، کارشناسان و سیاستمداران مانند اعضای پارلمان هلند مخالف این پروژه بودند. از سویی دیگر ترس از بین رفتن مناطق طبیعی هم وجود داشت. این خط از میان روستاها و شهرهای کم جمعیت با مزارع بکر و کلاسیک عبور می کند و فشار مخالفان، پروژه را مجبور به احداث تونل های اضافی کرد که این کار باعث افزایش هزینههای طرح شد. نگرانی دیگر در مورد نشت مواد شیمیایی خطرناک و تکه تکه شدن زیستگاه حیوانات بود که در پاسخ به این نگرانیها پانل های عایق صدا و تونلها و معابر حیات وحش در مسیر پروژه ساخته شد.
ولتاژ خط برقی این مسیر برخلاف شبکه راه آهن آلمان 25 کیلوولت 50 هرتز و سیستم علائم از نوع ERTMS2 می باشد. لکوموتیوهای قبلی هلندی که با استفاده از ولتاژهای مختلف کار می کردند قادر به استفاده از این خط نبودند. بخش آلمانی نیز با استانداردهای جدید ذکر شده منطبق نبود، بنابراین قابلیت استفاده از این خط به شدت پایین بود. نخستین لکوموتیوها با استاندارد جدید در دسامبر 2007 تحویل شد.
تونلها، پلها، سیستم بالاسری و دیگر بخش های این راه آهن با 4 متر عرض و ارتفاع 6.15 متر طراحی شده که اجازه بارگیری کانتینرهای دو طبقه را نیز می دهد. این خط در طول مسیر خود پنچ تونل و چند بخش مسقف دارد که مجموع طول آنها به 20 کیلومتر می رسد. از دیگر مشخصات این طرح می توان به وجود 190 معبر برای عبور وحوش، 130 پل و عدم وجود گذرگاه هم سطح اشاره کرد. زمانی که سیستم سیگنالیک بخش آلمانی و همچنین سایر زیرساختها آماده شد، در هر مسیر این راه آهن دو خطه، ظرفیت حرکت ده قطار در هر ساعت فراهم می شود.
مسیر قدیمی بندر روتردام به ایستگاه تشکیلاتی کیجفوئک بازسازی شده و تونل سه کیلومتری بوتلکاسپور جایگزین پل قدیمی مسیر اولیه گردیده است. پایانه کانتینری مستقلی برای این راه آهن در بندر روتردام و سه مرکز خدمات ریلی در این مسیر احداث شده است.
برای استفاده از ظرفیت قطارهای طویل و سنگین 6000 تنی تعرفه این راه آهن برخلاف تعرفه شبکه راهآهن هلند بر حسب وزن قطار نبوده و بر حسب قطارکیلومتر است. بین سالهای 2008 تا 2011 این تعرفه از 1.41 یورو به ازای هر قطار کیلومتر به 2.33 یورو به ازای هر قطار کیلومتر افزایش یافته است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.