| کد خبر: 77808 |

◄ راه ­آهن جدید باری دوخطه و برقی از بندر روتردام به آلمان

وبلاگ تین نیوز، عباس قربانعلی بیک | بتووروت (Betuweroute) نام راه ­آهن جدیدالاحداث دو خطه باری و برقی 160 کیلومتری از رتردام هلند تا مرز آلمان است. این راه­ آهن به عنوان اولویت پنجم از 30 اولویت شبکه حمل و نقل اتحادیه اروپا (TEN-T) می باشد یکی از پرهزینه­ ترین و پربحث­ ترین پروژه­ های آلمان بوده که تاکنون ساخته شده است.

تحقیقات اولیه این پروژه غرب به شرق از سال 1985 توسط کمیسیون ون آغاز شد. در سال 1992 دولت های آلمان و هلند پیمانی مبنی بر افزایش ترافیک ریلی به ویژه در خصوص رشد ترافیک از آمستردام و رتردام به دویسبورگ امضا کردند. کار بر روی قسمت هلندی خط از سال 1998 آغاز شده و با دو سال تاخیر در اواسط سال 2007 با هزینه 4.7 میلیارد دلاری به پایان رسید که این مبلغ بیش از دو برابر هزینه برآورد شده اولیه(2.3 میلیارد دلار) بوده است.

مدیران پروژه امیدوار بودند طی پنج سال، ترافیک روزانه به طور متوسط به سیر 150 قطار برسد. با توجه به مشکلات تجهیزات ایمنی و اتصال ناتمام در بخش آلمانی، ترافیک در سال 2007 پایین بود، اما ترافیک طی سالهای 2008 تا 2011 به شدت افزایش یافت به طوری که 78 درصد از کل قطارهای باری بین رتردام و مرز آلمان از این مسیر تردد کرده ­اند و تعداد قطارها از 11 قطار روزانه در 2007 به 70 قطار در 2011 رسید. از سال 2009 قطارهای شش هزار تنی که سنگین­ترین قطار در هلند و آلمان بودند سنگ­آهن را از طریق همین خط بین رتردام و آلمان جابجا می کردند.

قبل و در طول ساخت این راه­ آهن بسیاری از مردم، کارشناسان و سیاستمداران مانند اعضای پارلمان هلند مخالف این پروژه بودند. از سویی دیگر ترس از بین رفتن مناطق طبیعی هم وجود داشت. این خط از میان روستاها و شهرهای کم جمعیت با مزارع بکر و کلاسیک عبور می کند و فشار مخالفان، پروژه را مجبور به احداث تونل های اضافی کرد که این کار باعث افزایش هزینه­های طرح شد. نگرانی دیگر در مورد نشت مواد شیمیایی خطرناک و تکه تکه شدن زیستگاه حیوانات بود که در پاسخ به این نگرانیها پانل های عایق صدا و تونلها و معابر حیات وحش در مسیر پروژه ساخته شد.

ولتاژ خط برقی این مسیر برخلاف شبکه راه ­آهن آلمان 25 کیلوولت 50 هرتز و سیستم علائم از نوع ERTMS2 می باشد. لکوموتیوهای قبلی هلندی که با استفاده از ولتاژهای مختلف کار می کردند قادر به استفاده از این خط نبودند. بخش آلمانی نیز با استانداردهای جدید ذکر شده منطبق نبود، بنابراین قابلیت استفاده از این خط به شدت پایین بود. نخستین لکوموتیوها با استاندارد جدید در دسامبر 2007 تحویل شد.

تونلها، پلها، سیستم بالاسری و دیگر بخش های این راه ­آهن با 4 متر عرض و ارتفاع 6.15 متر طراحی شده­ که اجازه بارگیری کانتینرهای دو طبقه را نیز می دهد. این خط در طول مسیر خود پنچ تونل و چند بخش مسقف دارد که مجموع طول آنها به 20 کیلومتر می رسد. از دیگر مشخصات این طرح می توان به وجود 190 معبر برای عبور وحوش، 130 پل و عدم وجود گذرگاه هم سطح اشاره کرد. زمانی که سیستم سیگنالیک بخش آلمانی و همچنین سایر زیرساختها آماده شد، در هر مسیر این راه ­آهن دو خطه، ظرفیت حرکت ده قطار در هر ساعت فراهم می شود.

مسیر قدیمی بندر روتردام به ایستگاه تشکیلاتی کیجفوئک بازسازی شده و تونل سه کیلومتری بوتلک­اسپور جایگزین پل قدیمی مسیر اولیه گردیده است. پایانه کانتینری مستقلی برای این راه ­آهن در بندر روتردام و سه مرکز خدمات ریلی در این مسیر احداث شده است.

برای استفاده از ظرفیت قطارهای طویل و سنگین 6000 تنی تعرفه این راه ­آهن برخلاف تعرفه شبکه راه­آهن هلند بر حسب وزن قطار نبوده و بر حسب قطارکیلومتر است. بین سالهای 2008 تا 2011 این تعرفه از 1.41 یورو به ازای هر قطار کیلومتر به 2.33  یورو به ازای هر قطار کیلومتر افزایش یافته است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    سلام آقای قربانعلی بیک یا بهتر بگم جناب افزایش عشقه متراز و تناژ شما چرا اینقدر پیگیر این موضوعید اونم به طور ناقص سرعت این قطارها چقدره؟ شیب و فراز منطقه چقدر ه؟ این طرحها تو ایران به خاطر شیب وفراز و تعمیر و نگهداری وسیستم بازدید کم تجهیزاتش جوابگو نیست شاید یکی دو تا قطار بره ولی بعدش چنان آسیب هایی به خط ولکوموتیو و واگن ها وارد میشه که حد نداره شاهکارجنابعالی هنوز تو محور سرخس تموم نشده باز دوباره شما دارین یک چاه دیگه می کنید!

    • قربانعلی بیک 0 0

      با تشکر از شما احتمالا عزیزمان میدانند که بنده از سال ۸۸ در راه آهن مسئولیتی ندارم در موضوع سرخس اگر مسئله را تشریح فرمایید تا بار دوستان عبرتی باشد و برای اینجانب یادآوری بهتر به نظر میرسد با نگاه مطرح شده نه برقی کردن نه قطار سریع و ۰۰۰ به صلاح نیست و به قول یکی از عزیزان که به مزاح میگفت باید خطوط راجمع و مسیر راه آهن را آسفالت کنیم

  • سید مرتضی ناصریان 0 0

    به نظرم بطور کلی تعرفه دسترسی به خط برای هر قطار باید پوشش دهنده سه قلم هزینه ای باشد: ۱ - میزان استهلاک خط حسب شرایط قطار ۲ - مدت زمان اشغال ظرفیت ترابری خط در هر بلاک یا قطعه از خط. ۳ - خدمات استفاده شده نظیر خدمات ایستگاهی - امدادی و غیره.

    • قربانعلی بیک 0 0

      با سلام و تشکر از آقای مهندس ناصریان با فرمایش شما بصورت کلی موافقم اما در این مورد خاص همانگونه که ملاحظه می فرمایید هزینه زیر ساخت بیش از ۴ میلیارد یورو شده در حالی که هزینه خرید ریل این مسیر ۱۶۰ کیلومتری به ۴۰ میلیون یورو هم نمی‌رسد یعنی یک درصد به نظر میرسد مهمترین ارزش برای آلمان و هلند آوردن بار به این خط پر ظرفیت است