| کد خبر: 77780 |

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی‌سینا:

دولت می‌تواند برنامه‌ریزی مناسب دیپلماسی اقتصادی را آغاز کند

تین نیوز | دیپلماسی اقتصادی موفق را برای سیاست خارجی ایران فراهم ساخت.

دکتر "حمید سپهر‌دوست" با بیان اینکه به نتیجه رسیدن برجام طی دیپلماسی موفق چندین سال گذشته، بسیار مهم‌تر از آزاد شدن فعلی دارایی‌های بلوکه شده است، ادامه داد: سیاست خارجه ایران نشان داد وقتی به یک دیپلماسی موفق سیاسی دست می‌یابد می‌تواند با گفت‌وگو و برنامه‌ریزی مناسب دیپلماسی اقتصادی را نیز آغاز کند و به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت اقتصادی خود دست یابد.

وی با تاکید بر اینکه به تاخیر افتادن ارائه لایحه بودجه سال 95 و نبستن آن در سال‌جاری به علت نوسانات قیمت نفت بوده است، اظهار کرد: در دوران پساتحریم نمی‌توان به طور قطع به درآمدهایی که از دارایی‌های بلوکه شده به‌دست می‌آید، دل بست چراکه محل هزینه این دارایی‌ها از قبل مشخص بوده و نمی‌توان در محل دیگری آنها را هزینه کرد.

سپهردوست ادامه داد: به احتمال زیاد ‌نمی‌توان به مبالغی که قرار بود طی سال‌های گذشته در قالب قراردادهایی به شکل کالا و خدمات وارد کشور شود و قبل از به نتیجه رسیدن برجام بلوکه شده بود، بعد از آزاد شدن به صورت مبالغ درآمدی به آنها دل بست چرا که این مبالغ قبلا هزینه شده است و نباید در تنظیم بودجه سالیانه به آنها توجه کرد.

وی با بیان اینکه سال 95 سال پرهزینه‌ای برای کشور خواهد بود، عنوان کرد: باید سال 95 بودجه سالیانه با توجه به نوسانات قیمت نفت بسته شود و از سویی دولت برنامه ششم توسعه را مدنظر داشته باشد بنابراین سال آینده برای دولت یک سال پرهزینه‌ای خواهد بود.

این کارشناس امور اقتصادی تصریح کرد: در دوران پساتحریم باید سرمایه‌گذاری را از نقاطی شروع کرد که ریشه در گذشته دارد و قبلا زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این مناطق شروع شده اما به علت تحریم و رکود اقتصادی متوقف شده بنابراین باید در نقاط قوت که همان مراکز سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته بوده، سرمایه‌گذاری مجدد کرد.

دکتر سپهردوست یادآور شد: باید از طریق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی در این نقاط قوت سرمایه‌گذاری کرد که قطعا نتیجه آن افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی خواهد بود و کاهش تنش‌های اجتماعی و سیاسی را به دنبال خواهد داشت و رفاه زندگی مردم ارتقاء پیدا می‌کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.