| کد خبر: 77756 |

رفع تحریم‌ها، بازگشت امنیت و امید

مصطفی ایزدی - فعال سياسی*

تین نیوز | تحریم‌ها، با اجرائی‌شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برداشته شد. اینکه بعد از اجرائی‌شدن برجام، کشور به چه سمت‌وسویی خواهد رفت و دولتمردان چه اقداماتی را در دستور کار خود دارند، موضوعاتی است که باید منتظر ماند و دید؛ اما امکان دارد مخالفان برداشتن تحریم‌ها، به گونه‌ای رفتار کنند که شیرینی پیروزی دولت روحانی که نتیجه‌اش امیدواری مردم، خصوصا جوانان، به آینده و نیز احساس امنیت عمومی است را به کام ملت تلخ کنند. یکی از وظایف دلسوزان و اندیشمندان جامعه، اعم از سخنرانان، تریبون‌داران و روزنامه‌نگاران این است که با آگاه‌کردن افکار عمومی نگذارند کسانی با ترفندهای گوناگون، چوب لای چرخ دست‌اندرکاران اداره کشور بگذارند.
    
تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای برچیده شد؛ پس از آن در ایران چه اتفاقی می‌افتد؟ بعضی‌ها انتظار دارند به‌سرعت اتفاقات مهمی، به‌ویژه در عرصه اقتصاد، رخ دهد، درصورتی‌که به باور نگارنده، بیش و پیش از اینکه پایان تحریم در کوتاه‌مدت روی اقتصاد اثر داشته باشد، روی مسائل روحی روانی جامعه اثر خواهد گذاشت. چنانچه مردم از نظر روحی و اجتماعی وضع خوبی پیدا کنند، جامعه از نظر اقتصادی وضع بهتری خواهد داشت.

برنامه جامع اقدام مشترک که توافقی بین ایران و شش کشور مهم جهان است، در مرحله اول، امید را در جامعه ایران گسترش می‌دهد. پیش از این یعنی در خرداد ٩٢ که تندروها ناکام شدند و تعدادی از نیروهای معتدل، دولت یازدهم را تشکیل دادند، امیدهای زیادی بین مردم و خصوصا جوانان پیدا شد. خمودگی دوران پیشین با خیزش عمومی برای انتخاب حسن روحانی که اتفاقا تنها کاندیدای روحانی در ميان هشت كانديداي ریاست‌جمهوری بود، با شركت مردم در رأی‌گیری خرداد ٩٢ از ميان رفت.

پس از آن، امید افزایش پیدا کرد، به‌ویژه اینکه رئیس‌جمهوری هم قول داده بود شرایط ایران را در جهان بهبود می‌بخشد. بیش از دو سال طول کشید تا قول حسن روحانی با چرخش کلید تدبیر او برای بازکردن درِ ایران به روی جهان پیشرفته و درِ جهان به روی ایران عملی شد. اکنون که مسئله هسته‌ای سامان یافت و تحریم‌ها برچیده و پول‌های فراوان ایران در بانک‌های دول غربی آزاد شد، امید مضاعفی به جامعه بازگشت و جوانان پرشور به آینده خود در سرزمین خویش امیدوارتر شدند. 
  
اما اثر بسیار باارزش دیگری که برجام پس از پایان‌یافتن تحریم‌ها و آشتی‌کردن سیاست ایران با سیاست دیگران، در جامعه خواهد داشت، همانا امنیت است. حال، با مذاکراتی که دیپلمات‌های مقتدر ایران با کشورهای ١+٥ برای حل‌و‌فصل مسائل هسته‌ای داشته‌‌اند، بخشی از ناامنی روحی افراد از بین رفته است.

در امنیت موجود، رونق اقتصادی ایجاد می‌شود.  دلیل آن هم روشن است. سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، در فضای ناامن، سرمایه خود را به خطر نمی‌اندازند اما در فضای امن، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر سرمایه‌داران در پناه امنیت داخلی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند، در ایران کار تولید می‌شود. بی‌کاران مشغول خواهند شد. جوانان دستشان به دهنشان خواهد رسید. اشتغال بدون‌شک، جلوی بسیاری از ناهنجاری‌ها را خواهد گرفت. انسانی که روز مشغول کار شود، شب در کنار خانواده خود با آرامش زندگی می‌کند. درواقع امنیت روانی در جامعه،‌ به‌مرور اقتصاد پررونقی را شکل خواهد داد. 


بر این اساس، رفع گرفتاری‌های ناشی از تحریم‌ها، باعث ایجاد امید و امنیت در جامعه می‌شود. امید و امنیت، به اضافه معادلات بین‌المللی اقتصاد ایران که حاصل رفع تحریم‌هاست، جامعه را روی ریل خوشبختی قرار می‌دهد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.