| کد خبر: 74372 |

مهم‌ترین قطعه باقی‌مانده کریدور شمال به جنوب در گام نهایی

تین نیوز | همان‌طور که مدیر عامل شرکت راه‌آهن اعلام کرده با توجه به گستردگی بسیار زیاد پروژه‌های ریلی نیمه‌تمام در کشور وزارت راه و شهرسازی پیگیری برای تکمیل آنها را براساس اولویت‌بندی دقیق اجرایی می‌کند که در این میان یک پروژه ریلی تاریخی در صدر اولویت‌ها قرار دارد.

با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در وزارت راه و شهرسازی برای گسترش و بالابردن سهم راه‌آهن در ترانزیت و فعالیت‌های اقتصادی تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های مختلفی که در این حوزه باقی مانده یک مساله‌ی غیرقابل چشم‌پوشی است.

در طول این ماه‌ها بسیاری از طرح‌های جدید کنار رفتند تا شرایط برای تکمیل و پیشبرد طرح‌های اصلی کشور در پروژه‌های اصلی مهیا شود.

هرچند در این میان تکمیل راه‌آهن حومه‌ای دو خطه یا چهار خطه کردن مسیرهای پرتردد و وارد‌کردن امکانات برقی‌سازی خطوط نیز پیگیری شده اما قطعا ساخت ‌راه‌آهن‌های جدید که هنوز به شبکه ریلی متصل نیستند اصلی‌ترین موضوع به حساب می‌آید در این شرایط با توجه به این‌که هنوز 11 استان ایران با توجه به این‌که هنوز از نعمت راه‌آةن محروم هستند طرح راه‌آهن تهران – قزوین – رشت، انزلی، آستارا شاید پروژه‌ای باشد که بتواند بخش قابل توجهی از اهداف مد نظر در این حوزه را اجرایی کند.

این راه آهن که به طور رسمی دو استان گیلان و اردبیل را وارد شبکه راه آهن کشور کرده و البته راه‌آهن را تا مرز شمال غربی ایران می‌رساند، جزو اولویت‌های اصلی دولت در ماه‌های گذشته بوده تا جایی که مدیر عامل شرکت راه اهن اعلام کرده که این پروژه باید با بیشترین سرعت تکمیل شود.

با گذشت چند ماه از رسیدن به این اولویت آخرین خبرها از پروژه راه‌آهن انزلی – آستارا نشان می‌دهد که شرایط این طرح مطلوب بوده و تا سال 1395 بخشی از آن تکمیل می شود.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، تاکنون 27 درصد از راه‌آهن قزوین تا رشت ریل‌گذاری شده است و انتظار می‌رود بخش دیگری از کار نیز در ماه آینده اجرایی شود تا بتوان امید داشت تا پایان سال 1395 حداقل بخشی از این مسیر قابلیت بهره‌وری داشته باشد.

همچنین اعلام شده پنج ایستگاه اصلی این محور پیشرفت بالای 90 درصدی داشته و تنها ایستگاه راه آهن رشت نیاز به پیگیری به دلیل وسعت زیاد دارد.

همچنین منطقه رشت تا انزلی نیز که طولی 41 کیلومتری دارد در قالب سه قطعه مجزا در حال پیگیری است که زیرسازی آن نیز پیشرفتی 20 درصدی را ثبت کرده و البته برای تکمیل‌اش 420 میلیارد اعتبار نیاز خواهد بود.

قطعه آخر این طرح بسیار بزرگ که راه‌آهن را به آستارا متصل می‌کند نیز براساس وزارت راه و شهرسازی با جذب سرمایه‌گذار خارجی پیگیری خواهد شد.

طبق وعده دولت یازدهم رشت تا پایان سال آینده به شبکه ریلی متصل خواهد شد و به نظر می‌رسد با پیگیری‌های صورت می‌توان انتظار رفت در فاصله زمانی کوتاه این راه آهن بسیار بزرگ نیز به آستارا برسد.
آخوندی در صحبت‌های اخیر خود اعلام کرده رساندن راه‌آهن به آستارا می‌تواند بخش عمده‌ای از ترانزیت مشخص مدنظر با روسیه را تامین کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.