| کد خبر: 74318 |

هوایی دیگر برای مقابله با آلودگی

تین نیوز | هوایی دیگر برای مقابله با آلودگی هر بار بحران آلودگی هوا به اوج خود می رسد، بازار بحث و اظهار نظرها و نصیحت ، پیشنهادات و هشدار داغ داغ می شود و یادمان می رود كه چه باید كرد تا میزان این آلودگی را به مرز هشدار نرسانیم.!!!!

چند روزی كه درگیر هوای آلوده كلان شهرهای بزرگ كشورهستیم و هشدارها سر به فلك می رسد برنامه هایی را خواسته و یا ناخواسته اجرایی می كنیم از تعطیلی مدارس تا ....اما پس از رفع ناچیز این آلودگی، آن هم بیشتر در فصل زمستان ، پرونده بحث و اظهار نظرها بسته می شود تا زمانی كه كی و چگونه و در چه بازده زمانی دوباره پرونده ها بازخوانی شود؟؟؟

مخاطب بسیاری از این نصیحت ها، هشدارها و راه حل های ارائه شده، مردم هستند و در واقع مسئولان از مردمی گله می كنند كه به جای استفاده از اتوبوس های فراوان كه سر هر كوچه و خیابان منتظر مسافران هستند، با رفتار غیر مسئولانه و به استفاده از اتومبیل های شخصی، خود باعث آلودگی هوا می شوند.

همیشه و در همه محافل معضلات شهری مطرح می شود كه سرانه تولید آلودگی شهروندان سهل انگاری كه از اتومبیل شخصی استفاده می كنند ۱۴ برابر شهروندان وظیفه شناسی است كه از اتوبوس استفاده می كنند و .....

بعضی مسئولان و نهادها هم به ارائه اطلاعات از عوارض خطرناك جسمی و روانی آلودگی هوا به خصوص بر روی كودكان و بیماران می پردازند و به این ترتیب نگرانی جدیدی را بر نگرانی مردم افزوده می كنند.

برخی نیز در این میان به تبیین علت مشكل و راه حل های آن می پردازند كه تقریبا همه آنها به درستی علت اصلی آلودگی هوا را فقدان شبكه كارآمد حمل و نقل عمومی، تعداد زیاد خودروهای فرسوده و غیر
استاندارد می دانند اما آیا براستی برای برون رفت از این مشكلات راه حلی كارآمد كه همان فرهنگ سازی برای استفاده از خطوط ریلی، كه می تواند درون شهری و یا برون شهری باشد، پیشنهاد شده است؟؟؟

در چنین شرایطی كه ما با چالش بزرگی چون آلودگی هوا دست و پنجه نرم می كنیم و سالیانه به تعداد افراد دچار بیماری های مزمن تنفسی، افزوده می شود، تمام حرف ما درباره توسعه پایدار حمل و نقل ریلی برای حفظ محیط زیست، توسعه و گسترش آن در سراسر كشور، فرهنگ سازی برای استفاده مردم از این بخش حمل و نقلی، ایجاد بستری برای یكپارچگی بخش درون شهری و برون شهری حوزه ریلی اعم از مترو، راه آهن و قطارهای حومه ای، مبارزه با آلودگی هوا، حفظ هویت و زیبایی شهر و..... است.

این روزها در كلان شهرها دیگر مساله مهاجرت مطرح نیست و این موضوع دیگر در كنار مشكلات بزرگ تر ، خود را به كناری كشیده و مدت هاست آنقدر كاهش یافته كه دیگر مساله اصلی نیست.

حال امروز كه مسئولان در تصمیم گیری های خود برای شهری كه پایه و اساس آن ریل باشد، به نتایج قبل قبولی رسیده اند شكی نیست اما باید ببینیم این تصمیم گیری ها تا چه میزان می تواند در كشور اجرایی شود و همه بخش های ریلی در درون و برون شهرها و مهمتر از همه حاشیه های شهر به یكدیگر متصل شده و یكپارچه عمل می كنند؟!!

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.