| کد خبر: 73091 |

عصر اطلاع رسانی

وبلاگ تین نیوز، سید قاسم بی نیاز | در زندگی مدرن اجتماعی، ارتباطات روز به روز پیچیدگی های بیشتری می یابد و امروزه تا حد ارتقای کیفیت و اصلاح شیوه زندگی به کار گرفته می شود. ارتباطات اینک می توانند و می بایست برای اصلاح رفتار فردی و جمعی در مقابل مخاطراتی که بشر را در معرض تهدید قرار داده، ایفای نقش کند. 

از این منظر، روابط عمومی ها که حلقه ارتباط سازمان ها با مردم هستند می توانند حاملان آگاهی و نگرش نوین برای شهروند محوری و حقوق شهروندی باشند و راه های خلاقانه مشارکت و پرسشگری شهروندان را پیدا کنند. 
به عنوان نمونه در فرهنگ ترافیکی شهروندان شاهد هستیم وقتی راهی مسدود می شود رانندگان به جهت های راست و چپ جاده ها منحرف می شود و می خواهند از فضای غیر رسمی برای تردد استفاده کنند که این رفتار نابهنجار موجب ایجاد گره کور ترافیکی می شود و باز شدن راه ها را ساعت ها به تاخیر می اندازد. 

بازگیران عرصه رشد و توسعه کشور شهروندان هستند و شهروند محوری جزء در برقراری ارتباط میسر نمی شود. سازمان های اجتماعی با تلاشگران حوزه ارتباطات شکل می گیرد و در نهایت هویت های خود ساخته شهری بنیان قوی تری پیدا می کند که در آن احساس هویت دیده خواهد شد. همان چیزی که سال ها تحت تاثیر ارتباطات سنی و شفاهی دریافت های تاریخی شهر ها شکل گرفته است و امروز ما نسبت به آن غفلت داریم و در خصوص سرمایه اجتماعی موجود بی تفاوت هستیم. 

در این بین می توان گفت روابط عمومی علاوه بر انتقال و انعکاس اخبار باید از حالت انفعالی به دور باشد و با فعالیت اثر بخش خویش زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را ارتقاء داده و با پویایی و تحرک خاصی تحلیلگر مسائل مختلف باشد. 

عصر امروز، عصر اطلاع رسانی است و رابطه ای معنادار میان قدرت اطلاع رسانی حکومت ها با جایگاه آنها در جهان وجود دارد. در واقع نمی توان کشور قدرتمندی را دید که از نظر ارتباطات ضعیف باشد. حکومت ها در چنین جهانی بدون بهره مندی از روابط عمومی ممکن نیست و هر حکومتی باید در کنار برنامه های خود، نگاهی نیز به روابط عمومی داشته باشد. 

امروزه به نظر می رسد که میعارهای قالب در جامعه ما بی توجهی به ارزش های نهفته در کار روابط عمومی هاست به طوری که این امر باعث شده که در بسیاری از سازمان ها بخش روابط عمومی مبل به بخش تبلیغات سازمان شود و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دو سویه بپردازد. صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی را ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه بازآفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی آن بدانیم روابط عمومی باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه های اجرایی باشد. 

در سازمان های دولتی داشتن اطلاعات موثق، دقیق و به موقع با توجه به هدف و ساختار، بزرگ ترین سرمایه یک سازمان است و حیات یک سازمان به داشتن یک ارتباط دو سویه درون و برون سازمانی و انجام تبلیغات و کسب اطلاعات به روز و مفید بستگی دارد و این جاست که لزوم وجود روابط عمومی واقعی در ایستگاه های روابط عمومی نمایان می شود. 

در دنیای امروز که مرزهای ارتباطات شکسته شده و انسان به دنبال کشف راهکارهای مطلوب زیستن و نگرش جامعه مدار است، آموزه های علمی ما را به کنکاش و توجه درباره وضعیت چگونگی تعامل و برخورد کردن رهنمون می سازد. یک سازمان و یا یک اداره نمی تواند خود را جزیره ای بی ارتباط فرض نماید و از تکنولوژی و آورده های آن بی نیاز و با آن بیگانه باشد. روابط عمومی باید بر محور تفکرمداری، مشارکت مداری و اطلاع مداری باشد تا بتواند در راستای کمک به اثربخشی سازمان موثر باشد و با نواندیشی و نوگرایی، ابتکار و خلاقیت مستمر عجین شود و خود را با تحولات و پاسخگویی مرتب به افکار عمومی منطبق و هماهنگ سازد.
 
تنظیم خط مشی سازمان با افکاری که برآمده از سازمان های اجتماعی هستند امری است که تنها از یک روابط عمومی کارآمد بر می آید. نباید کار روابط عمومی را تنها در انعکاس چند خبر و تهیه فیلم و عکس از مراسم های مختلف خلاصه کرد. این تصور تنها از اندیشه ای خام بر می خیرد که در نهایت نیز راه به جایی نمی برد. متاسفانه چنین تصوراتی ضرورت های کار روابط عمومی وابزار مورد نیاز آن را به اولویت های دست چندم سازمان ها تبدیل می کند که هرگز محقق نمی شوند. 

امروز روابط عمومی ها با مشکلات فراوان مالی، نبود تجهیزات لازم، کمبود نیروی انسانی متخصص و از همه مهم تر نبود توجه و حمایت لازم از سوی روسای سازمان ها رنج می برند. اما باز هم اعلام می کنم که همه ما چه در وزارتخانه و چه در سازمان ها و شرکت های تابعه و استان ها باید خود را به سمت تعامل و هویت دادن به شهروندان سوق دهیم.

در حال حاضر استفاده روابط عمومی ها از فضای مجازی برای ایجاد تعامل می تواند بیش از گذشته مورد توجه باشد. زیرا فضای مجازی در عین حال که مواجهه و تعامل مستقیمی میان افراد ایجاد نمی کند، اما آثار کاملا عینی و محسوسی بر جامعه، کشور و حتی در سبک زندگی مردم دارد و اگر به دنبال کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف وقت مردم هستیم، باید در جهت توسعه و گسترش دولت الکترونیک تلاش کنیم. 

شورای سیاست گذاری روابط عمومی با حضور اساتید برتر حوزه ارتباطات در وزارتخانه تشکیل شده است تا بتوانیم ارتباط با شهروندان در ابعاد مختلف برقرار گنیم. همچنین به عنوان نخستین وزارتخانه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات توسط شهروندان که در سال 1388 در مجمع تشخیص مصلت نظام در 23 ماده مصوب شده است را با ایجاد امکانات جدید نرم افزاری، عملیاتی کنیم. 

به هر حال روز ارتباطات و روابط عمومی را تبریک می گویم و از تلاش های صادقانه تمام کارکنان روابط عمومی ها سپاسگذارم و انتظار دارم برای ماموریتی اینچنین مهم و حساس خود را آماده کنید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.