| کد خبر: 73075 |

سوت قطار پیشرفت صنعت حمل و نقل ریلی به گوش می رسد

وبلاگ تین نیوز، سید قاسم بی نیاز | بهره برداری از خط آهن 920 کیلومتری ایران – ترکمنستان – قزاقستان در شرق دریای خزر فرصتی دوباره است تا به جایگاه صنعت حمل و نقل ریلی نگاهی گذرا داشته باشیم.

ریل در ایران نه تنها با مفهوم جابجایی که با بخشی از تاریخ این مرز و بوم گره خورده است با وجود چنین سابقه تاریخی به نظر می رسد، ریل نتوانسته در رقابت با بخش حمل و نقل جاده ای و هوایی به جایگاه واقعی خود دست یابد چرا؟ 

همان گونه که در یادداشت های پیشین نیز به آن اشاره کرده ام، چرایی این موضوع را باید تا حدود زیادی در نوع نگاه مدیران بخش حمل ونقل به مفهوم درآمد – هزینه در این بخش و تغییر نوعی هنجار اجتماعی در استفاده از شقوق مختلف جابجایی جستجو کرد که در نهایت منجر به کمرنگ شدن مفهوم حمل ونقل ریلی شد. این تصور که هزینه احداث راه آهن در مقایسه با احداث جاده بیشتر است اگر چه در نگاه اول و به عنوان راهکاری کوتاه مدت برای گسترش حمل و نقل در کشور به نظر می رسد، در طولانی مدت با هزینه های بالای نگهداری از جاده و مکشلات ناشی از تصادفات کارآمدی اولیه خود را از دست می دهد. اینکه بخش گسترده ای از جابجایی ها به ویژه در بخش بار از طر یق جاده های کشورمان صورت می گیرد، به خوبی نشان می دهد که ریل با همه مزیت ها و ایمنی که دارد، تا چه میزان ناخواسته از قافله توسعه و تجارت کشور جامانده است. 

بر خلاف گستردگی قابل قبول و در حال توسعه راه آهن در قطب های اقتصادی کشور، همچنان بازرگانان، تجار و شاید بخش های دولتی نیز برای جابجایی، کامیون های باری را – با تمام مشکلاتی که دارند – ترجیح می دهند. 
این به زبان ساده یعنی ریل با همه کارکردها و توانمندی هایی که دارد در قشرهای مختلف جامعه به ویژه صنعتگران، از جایگاه لازم برخوردار نیست. در این بین حرکتی همه جانبه و هماهنگ لازم است تا ریل را به مسیر اصلی خود و بطن جامعه بازگرداند و از این صنعت که در آن با اتکا به توان داخلی، حرف های زیادی برای گفتن داریم. فرصتی برای آبادانی تر هر چه بیشتر ایران بسازد. 

ورود نخستین قطار از ترکمنستان به مرز اینچه برون در استان گلستان را باید فرصتی مغتنم در راستای دستیابی به این هدف برشمرد. آنچه در رویکرد جدید توسعه حمل ونقل ریلی می تواند از محورهای اصلی تمام فعالیت ها باشد، بحث یکپارچگی ریل و سایر انواع حمل ونقل است. بی شک تا زمانی که صنعت ریلی با حمل و نقل جاده ای، دریایی و هوایی پیوند نخورد، نمی توان انتظار بروز فرصت های مطلوب سرمایه گذاری را در آن داشت. 

اتصال ریلی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همجوار خود می تواند فرصت های سرمایه گذاری بزرگ و متقابلی را برای طرفین در پی داشته باشد. رویکرد دولت یازدهم در وزارت راه و شهرسازی مبنی بر توجه به بخش حمل ونقل ریلی و گسترش آن یکی از فرصت هایی است که بخش خصوصی می تواند در راستای منافع ملی و فردی از آن نهایت بهره را ببرد. 
دوران جدید ریل گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی آغاز شده است و سوت قطار پیشرفت به گوش می رسد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.