| کد خبر: 71975 |

نتیجه بخش شدن آزادسازی نرخ بلیت در گرو تصمیمات سخت سیاست‌گذاران

تین نیوز | یک کارشناس صنعت هواپیمایی معتقد است برای رسیدن به اهداف مدنظر در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما دولت باید تصمیماتی سخت گرفته و سیاستهای خود در قبال ایرلاین های مختلف را یکسان کند.

محمد بشارتی با بیان اینکه آزادسازی نرخ بلیت نیاز به فراهم شدن مقدماتی در بازار دارد، عنوان کرد: در شرایطی که میانگین سن ناوگان هوایی ایران بالا رفته و در بسیاری از مسیرها برای چند ایرلاین خاص نوعی انحصار وجود دارد، عملیاتی کردن برنامه آزادسازی نیاز به دقتی بسیار بالا و گرفتن تصمیماتی جدی دارد.

وی به تفاوت جایگاه برخی شرکتهای هواپیمایی در ساختار سیاست گذاری موجود اشاره کرد و گفت: ما از یک سو می بینیم که برخی ایرلاین ها با پروازهای تکلیفی فراوانی که دارند مجبورند بخش قابل توجهی از توان خود را صرف آنها کنند و از سوی دیگر نیز بعضی ایرلاین ها از برخی حمایت های دولتی برخوردار می‌شوند.

این کارشناس ادامه داد: برای آزادسازی نرخ بلیت اصلی ترین شاخصه فراهم آمدن یک فضای رقابتی مساوی میان تمام بازیگران فعال در این عرصه است. از این رو ایرلاین‌ها باید هم فعالیتهای تکلیفی نداشته باشند و هم حمایتی فراتر از دیگر فعالان دریافت نکنند. اصلا پذیرفته نیست در شرایط بازار رقابت مساوی نباشد.

بشارتی با اشاره به نیاز به ایجاد تغییراتی جدی در شرایط ناوان هواپیمایی کشور، تاکید کرد: هیچ یک از کارشناسان صنعت هواپیمایی لزوم آزاد شدن نرخ ها به منظور سودآور شدن ایرلاین ها و رقابت به منظور افزایش کیفیت را رد نمی کنند. اما آنچه در این بین مهم است رعایت تمام جوانب برای اجرایی شدن آزاد سازی از یک سو و تلاش برای بهبود اوضاع ناوگان از سوی دیگر است.

به اعتقاد وی در صورتی که ایرلاین ها بتوانند در فضایی برابر رقابت کرده و البته در سایه لغو تحریم ها نسبت به وارد کردن هواپیماهای جدید اقدام کنند قطعا می توان روی ویژگی های مثبت آزاد سازی حساب کرد اما در صورتی که این شرایط فراهم نشود شاید بازار باردیگر به مشکلاتی مانند گران فروشی و بازار سیاه دچار شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.