| کد خبر: 71951 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ تاثیر بازارهای شبانه بر کاهش ترافیک تهران

تین نیوز | از آنجا که درصد بالایی از جابجایی مسافران در سطح شهرها مربوط به مراجعه مردم به مراکز خرید در اماکن پر تردد شهر است و به بهانه راه اندازی بازارهای شبانه از سوی شهرداری تهران و صد البته استقبال فروشندگان و خریداران از این گونه مراکز، بر آن شدیم تا تاثیر گذاری این اقدام را در کاهش بار ترافیکی شهر را از کارشناسان این حوزه جویا شویم.

یکی از کارشناسان حمل و نقل کشور در این زمینه گفت: قطعا اگر فعالیت مراکز خرید با افزایش ساعت کار همراه باشد راهکار مناسب تری خواهد بود.
 
مجید صباغی در گفتگو با تین نیوز، با اشاره به اینکه در اکثر بازارهایی که به طور شبانه اقدام به ارائه خدمات می کنند، از محل پارک مشخصی برخوردار نیستند، افزود: با اینکار نتایجی که از اجرای طرح مد نظر شهرداری بوده به طور قطع تامین نشده و تنها ترافیک به ساعات پایانی شب نیز تسری پیدا می کند.

وی تصریح کرد: فضا سازی مناسب و اطلاع رسانی به علاقمندان خرید از این مراکز، مانع از ایجاد ترافیک در اطراف بازارهای شبانه شده و خریدهای شبانه شاید بتواند تاثیر قابل لمسی در کاهش میزان  سفر و ترافیک روزانه در سطح شهر از خود به جای بگذارد.

صباغی با خرده گرفتن به صدور مجوز به منظور فعالیت مراکز بزرگ خرید و مغازه ها در مناطق مرکزی و پرتردد سطح شهر، اظهار داشت: متاسفانه تا به امروز دقت نظر در این رابطه صورت نگرفته و ساخت پارکینگ در این مراکز، مغفول مانده است.

کارشناس امور حمل و نقل شهری در ادامه افزود: نمونه این اتفاق در خیابان اندرزگوی تهران اما، اتفاق افتاده و این کار تنها ناشی از عدم وجود برنامه و توجه به ایجاد زیر ساخت ها در احداث مراکز خرید است که شهرداری به آن در صدور مجوز توجهی نمی کند.

وی یکی از عوامل تراکم ترافیک در اطراف مراکز خرید را دور زدن های مکرر خودروها در یافتن محل پارک حاشیه ای است، گفت: چرخش مدام دارندگان خودرو به منظور یافتن محل پارک، موجب تشدید ترافیک در اطراف بازار شده و دیگر شهروندان نیز از این رهگذر دچار مشکل می شوند. لذا در صورت ایجاد مراکز خرید شبانه پیش از هر چیز نسبت به مناسب سازی محل پارک خودرو مراجعان از سوی شهرداری اقدام شود.

صباغی، مناسب ترین راهکار در کاهش ترافیک روزانه در شهر تهران را افزایش ساعت کار فروشگاه ها با مدیریت پلیس و اداره اماکن دانست.

علی کرمی دیگر کارشناس امور حمل و نقل در این رابطه به تین نیوز، گفت: حمل و نقل به گونه ای است تمامی برنامه های آن از پیش مشخص است. ممکن است سفرها به منظور خرید، کار، جابجایی و تفریحی باشد که تنها پرداختن به مقوله خرید تغییر چندانی در روند کاهش ترافیک در سطح شهر نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه چنانچه بخش عمده سفرها به خرید اختصاص می یافت شاید انتقال ساعت خرید به اواخر شب می توانست تاثیر گذار در کاهش تراکم خودرو در طول روز باشد اما می دانیم درصد کمی از سفرها به این کار ارتباط داشته که با ایجاد مراکز شبانه خرید تناسب معنا داری برقرار نمی کند.

کارشناس امور حمل و نقل در ادامه تصریح کرد: اتفاقات در حوزه کاهش ترافیک نباید مقطعی و گذرا باشد. بدون ایجاد زیر ساخت و برنامه ریزی دقیق هر طرحی محکوم به شکست است. در حل مشکل ترافیک شهر تهران نیاز به تقسیم سفرها به چند بخش نیست.

کرمی اظهار داشت: هیچ جای دنیا مرسوم نیست که سفر خرید در شب انجام شود زیرا پیش از هر اقدامی باید وسایل حمل و نقل عمومی را به این منظور آماده کنیم و این کار نیازمند همکاری فرابخشی است که زمان خاصی را نیاز دارد. ترغیب مردم به خرید با استفاده از حمل و نقل عمومی شاید اندکی تاثیر در طرح خرید شبانه و کاهش سفر در روز باشد.

به گفته این کارشناس، نبود وسایل حمل و نقل مناسب از عوامل تشویق مردم به استفاده از خودرو شخصی در مراجعه به مراکز خرید شبانه است که منافی با ارائه طرح هایی از قبیل انتقال زمان خرید های پرطرفدار به شب می تواند باشد.

وی با اشاره به ناکارآمدی وسایل حمل و نقل عمومی در شب ها ابراز داشت: گذشت زمان و عملکرد مردم پاسخگوی سیاستی است که مدیران در خصوص خریدهای شبانه در پیش گرفته اند. ضمن آنکه نیاز است پیش از اجری هر طرحی نقاط قوت و ضعف آن مورد سنجش قرار گیرد. در این طرح ضعف ها بیش از قوت ها به چشم می خورند.
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.