| کد خبر: 71931 |

سه‌راهی «شعبان» چشم‌انتظار اعتبارات ملی / جاده نهاوند امن می‌شود

تین نیوز | سه راهی شعبان درشهرستان نهاوند که به قتلگاه رانندگان غیربومی شهرت یافته این روزها شاهد تغییراتی است تا اندکی ازنگرانی‌های مردم این منطقه کاسته شود ولی همچنان پای کمبود اعتبارات ملی در میان است.


در حال حاضر بیش از ۴۹۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی در نهاوند وجود دارد که محورهای ارتباطی نهاوند به بروجرد، نهاوند به کرمانشاه و نهاوند به ملایر از محورهای اصلی این شهرستان است.

طی سال گذشته در شهرستان نهاوند ۲۳ نفر در تصادفات برون‌شهری و پنج نفر در تصادفات درون‌شهری کشته و در این مدت ۵۷۸ نفر نیز در نقاط مختلف براثر سانحه تصادف مجروح شدند و این در حالی است که آمار تخلفات رانندگی شهرستان نهاوند از بین ۹ شهرستان رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

در هفته‌های گذشته پس از دو تصادف مرگ‌بار محور نهاوند - بروجرد در سه‌راهی «شعبان» افکار عمومی به این موضوع معطوف شد که رفع نقاط حادثه‌خیز از وظایف مهم اداره راه و شهرسازی است و بر همین اساس خواستار رسیدگی مسئولان و همچنین پیمانکار این پروژه برای به نتیجه رساندن این طرح شدند.
 

با این‌حال اداره کل راه و شهرسازی استان همدان و فرمانداری شهرستان نهاوند با توجه به کشته شدن ۵ نفر از هم‌وطنان و مصدوم شدن بیش از ۱۰ نفر در سه ماه گذشته در این محور نسبت به رفع نقص سه‌راهی شعبان به‌صورت موقت کرده‌اند اما اقدامات موقتی چاره کار نیست.

۸ کیلومتر از تعریض این محور باقی‌مانده که حادثه‌آفرین است
معاون فرماندار نهاوند و سرپرست بخش مرکزی این شهرستان گفت: اقدامات در حال انجام نظیر نصب تابلوهای هشداری و سرعت‌گیر گذرا بوده و جوابگوی آینده نخواهد بود و به همین منظور پس از فصل سرما، با تعریض و چهار خطه کردن ۸ کیلومتر باقیمانده این محور، مشکل به‌صورت اساسی رفع خواهد شد.

سید رضا سلامتی افزود: اعتبار محور نهاوند - بروجرد از محل بودجه پروژه‌های ملی تأمین می‌شود و اقداماتی که در این محور از طرف فرمانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در حال انجام بوده به‌صورت امانی است.

سلامتی اظهار کرد: رفع نقاط حادثه‌خیز شهرستان نهاوند به‌عنوان اولویت‌ از ابتدای دولت یازدهم در دستور کار فرمانداری شهرستان نهاوند قرارگرفته که در این راستا رفع نقاط حادثه‌خیزی همچون سه‌راهی دهفول به سمت ورودی شهرستان از سمت کرمانشاه که در یک فقره تصادف  ۱۰ نفر از هم‌وطنانمان در این محور جان باختند و همچنین اصلاح سه‌راهی شعبان در دست اقدام بوده است.

وی افزود: بزرگراه نهاوند- بروجرد تاکنون تلفات جانی نداشته ولی در پل زیر گذری که در این محور وجود دارد و وارد روستاهای جهان‌آباد و کوهانی می‌شود شاهد تصادفاتی هستیم که باید مانع رخ دادن آن‌ها شد.

سلامتی گفت: پس از رخ دادن دو حادثه که در هفته‌های اخیر در محور سه‌راهی شعبان صورت گرفت متأسفانه جان باختن ۵ نفر از را شاهد بودیم که این اتفاق سبب حضور و بازدید مدیرکل راه و شهرسازی و جانشین پلیس‌راه استان از این محور شد.

وی افزود: پس از سفر مدیرکل راه و شهرسازی و جلسات پیاپی در این خصوص، مقرر شد این محور اصلاح شود که اقداماتی از سوی اداره راه و شهرسازی نهاوند صورت گرفته است.
 

سلامتی عنوان کرد: تعریض ۸ کیلومتر میانی این محور که به‌صورت امانی در حال اجراست مستلزم تأمین اعتبار آن از محل اعتبارات ملی است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نهاوند نیز گفت: گزارش تصادفاتی که در جاده‌های شهرستان رخ می‌دهند بلافاصله از طریق پلیس‌راه و همچنین اداره راه شهرستان به مراجع استان منعکس می‌شود که این امر هم به‌صورت لحظه‌ای و هم به‌صورت نوبه‌ای ارسال می‌شود.

اقدامات در حال اجرا برای مدت کوتاهی جوابگو است
الوندی با اشاره به اقدامات اخیر اداره راه و شهرسازی نهاوند در خصوص رفع این نقطه حادثه‌خیز این شهرستان گفت: اقدامات در حال اجرا برای مدت کوتاهی جوابگو است و برای به صفر رساندن آمار تصادف در این محور باید نقطه یادشده که مابین دو قسمت بزرگراه نهاوند- بروجرد قرارگرفته برداشته شود.

وی گفت: وعده اداره کل راه و شهرسازی برای ساماندهی این محور ۱۵ روزه بوده که اقدامات قابل‌توجهی انجام‌شده است.

الوند با اشاره به نصب سرعت‌گیر آسفالته و پلاستیکی، نصب تابلوهای هشداری، اطلاعاتی و انتظامی و نصب رفلکتور در این محور و همچنین انجام عملیات خاک‌ریزی و غلتک کوبی و تعریض این محور گفت: اداره برق شهرستان نیز برای روشنایی این محور اقداماتی انجام‌ داده که این همراهی‌ها در سرعت بخشیدن به رفع این نقطه حادثه‌خیز کمک خواهد کرد.

وی گفت: تابلوهای اضافه و گمراه‌کننده‌ای از سمت پلیس‌راه قلعه قباد تا این سه‌راهی وجود دارد که تصمیم به بریدن این تابلوها گرفته‌شده است.
 

وی عنوان کرد: پل زیر گذری که در این محور وجود دارد در سال‌های گذشته بدون برنامه‌ریزی و مطالعه کارشناسانه احداث‌شده که امروز مانعی بر سر راه اتصال دو قسمت بزرگراه نهاوند - بروجرد است.

رئیس اداره راه و شهرسازی نهاوند اظهار کرد: بیشترین تصادفاتی که در این محور رخ می‌دهد به سبب وجود این پل است که در آینده‌ای نزدیک پس از گذراندن فصل سرما این پل تعریض و ساماندهی کلی انجام می‌شود.

سردرگمی و گمراهی از عوامل تصادف رانندگان غیربومی در این محور است
مهدی حمیدوند برادر یکی از دو مجروحی که تصادف آن‌ها در این محور منجر به قطع شدن پای برادر وی و همسر برادرش شد  گفت: اقداماتی که مسئولان شهرستان نهاوند انجام می‌دهند برای مدت طولانی ثمربخش نیست.

وی از وضعیت برادر و همسر برادرش گفت: پس از گذشت ۳ ماه از وقوع این حادثه تلخ در روزهای اخیر دیگر پای برادرم که پس از مراحل مداوا در تهران جوابگو نبود قطع شد و خودش و همسرش باوجود جوانی برای همیشه زمین‌گیر و خانه‌نشین شدند و تنها فرزند آن‌ها در وضعیت روحی و جسمی دردناکی به سبب حضور در حادثه روزگار می‌گذراند.

حمید وند گفت: این محور از نقاط حادثه‌خیزی است که بنده از کودکی خود به یاد می‌آورم و اینکه مسئولان استانی عنوان می‌کنند در این محور دو تصادف اخیراً صورت گرفته تعجب‌آور است چراکه یا مسئولان شهرستان گزارش نمی‌دهند یا مسئولان استان ریزبین نیستند.
 

مهدی حمید وند در ادامه گفت: متأسفانه پس از طی سه ماه فراز و نشیب روحی و روانی برای بنده و خانواده‌ام، بیمارستان و برخی دستگاه‌های شهرستان با برخی اقدامات موجب سلب روحیه بیشتر از ما می‌شوند.

آرزوی مردم دهستان‌های شعبان و گاماسیاب رفع نقص این محور حادثه‌آفرین است
حمید وند اظهار کرد: آرزوی مردم دهستان‌های شعبان و گاماسیاب که مسیر تردد روزانه آن‌ها به سمت مرکز شهرستان بوده رفع نقص این محور خطرناک و حادثه‌آفرین است.

وی در پایان گفت: بیشترین رانندگانی که به سبب نداشتن شناخت از مسیر موجب آسیب رساندن به شهروندان می‌شوند بومی استان نیستند و این نشان از کمبود یا بی‌ربط بودن علائم هشداری در  این محور دارد که مستلزم ساماندهی بهتر و بیشتر است تا اینکه حوادثی از این قبیل برای سایرین رخ ندهد.

متأسفانه به علت نظارت نکردن مسئولان وقت شهرستان و پیمانکار مربوطه بر احداث زیرگذر سه‌راهی شعبان نهاوند تعداد زیادی از همشهریان نهاوندی و غیر نهاوندی جان خود را ازدست‌داده‌اند درحالی‌که اگر نظارت دقیقی از طرف اداره راه در آن زمان انجام می‌شد، هم بودجه بیت‌المال هدر نمی‌رفت و هم شاهد این‌همه تصادف و واژگونی خودرو و کشته شدن مردم نبودیم.

با توجه به اینکه یکی از مؤلفه‌های مهم برای نیل به توسعه در شهرستان‌ها، اصلاح و تعریض محورهای ارتباطی و مواصلاتی روستایی و پرتردد است باید در شهرستان نهاوند نسبت به رفع یک نقطه حادثه‌خیز نیز اقدامات لازم صورت گیرد.

در این میان آنچه بیشتر از همه خودنمایی می‌کند این‌که راه‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین محورهای ارتباطی در دوران حاضر باید دارای استانداردهایی باشند که به تسهیل عبور و مرور منجر شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.