| کد خبر: 71904 |

جزئیات کنفرانس جهانی ایمنی راه‌ها در برزیل

تین نیوز | نماینده وزارت راه و شهرسازی در دومین کنفرانس جهانی ایمنی راهها گفت: در این کنفرانس دوره‌ای ۵ ساله (۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰) تحت عنوان "زمان برای اقدام" نامگذاری و بر اجرای اقدامات لازم مدیریتی در حوزه ایمنی راهها تأکید شد.

هرمز ذاکری با اشاره به برگزاری دومین کنفرانس جهانی ایمنی راهها در برزیل گفت: پس از نامگذاری دهه ۲۰۲۰-۲۰۱۱ به عنوان دهه اقدام برای ایمنی راهها در نشست مسكو ۲۰۱۰، دومین نشست با عنوان "زمان برای اقدام" با حضور نمایندگان كشورهای عضو سازمان ملل، مراكز علمی – تحقیقاتی و سازمان‌های غیرانتفاعی آبان ماه امسال مصادف با ۱۸ و ۱۹ نوامبر ۲۰۱۵ در پایتخت برزیل برگزار شد.

معاون دفتر ایمنی حمل و نقل و دبیرخانه كمیسیون ایمنی راههای كشور با اشاره به اهمیت کنفرانس برزیل که با حضور وزرای حمل و نقل و بهداشت کشورهای عضو سازمان ملل برگزار شد اظهار کرد: بر اساس اهداف این كنفرانس، دوره ۵ ساله ۲۰۱۶-۲۰۲۰ تحت عنوان "زمان برای اقدام" نامگذاری شد و ضروری است اقدامات لازم مدیریتی در حوزه ایمنی انجام شود.

سهم ۱.۳۶درصد ایران از تلفات تصادفات رانندگی جهان
وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۱.۲۵ میلیون نفر در جهان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند كه بیش از ۹۰ درصد این تلفات در كشورهای در حال توسعه و كمتر توسعه یافته است٬ اظهار کرد: بر این اساس هزینه تصادفات رانندگی در جهان بیش از ۱۸۵۰ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود. همچنین ایران با كمتر از یك درصد جمعیت جهان حدود ۱.۳۶ درصد تلفات تصادفات رانندگی را دارا است.

ذاکری ادامه داد: نكته‌ای كه بارها در بخش‌های مختلف كنفرانس وزرای كشورهای عضو سازمان ملل مورد اشاره قرار گرفت، نقش مدیریت عالی ایمنی با مداخله دولت و نهادهای قانون‌گذار و همكاری و مشاركت اعضای مؤثر و مسئول ایمنی و تصادفات در كنترل و كاهش تصادفات رانندگی است كه نقش و وظیفه یك نهاد راهبر در این مدیریت بسیار حیاتی است.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کنفرانس برزیل گفت: دولت باید به وظیفه خود در ایجاد و فراهم آوردن شرایط زیربنائی و ارائه خدمات ایمن و پایدار در حمل‌ونقل عمل کند. در نشستی كه با حضور نماینده وزارت بهداشت با مدیر كل منطقه مدیترانه سازمان جهانی بهداشت برگزار شد نقش كمیسیون ایمنی راههای كشور و تهیه سند راهبرد ملی ایمنی راهها مورد توجه نماینده سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت.

به گفته معاون دفتر ایمنی حمل و نقل و دبیرخانه كمیسیون ایمنی راههای كشور در بیانیه پایانی این کنفرانس بر همكاری‌های بین‌المللی و ملی برای تحقق بخشیدن به اهداف دهه ایمنی راهها با هدف كنترل و تثبیت و سپس كاهش تلفات تصادفات رانندگی در جهان، قابل پیش‌بینی و پیشگیری بودن بخش قابل توجهی از تلفات تصادفات رانندگی، توجه به مشاركت اجتماعی در ارتقای ایمنی بیشتر، اهمیت و تأثیر ایمنی در دستیابی به اهداف توسعه بین‌المللی حمل‌ونقل و نقش موثر حمل‌ونقل در توسعه پایدار و مسئولیت دولتها در فراهم آوردن شرایط زیربنایی و خدمات دستیابی به ایمنی راهها تأکید شد.

ذاکری تاكید بر اهمیت نقش صنایع خودروساز برای ارتقای فعالیت‌های خود در بهبود سطح ایمنی بالقوه خودروها را از دیگر موارد مطرح شده در کنفرانس ایمنی برزیل خواند و گفت: لحاظ مساله ایمنی و تصادفات به عنوان یك مسأله مشاركت اجتماعی و همگانی، توجه به اهمیت و نقش فعالیت‌های مرتبط با اجرای قوانین ترافیكی كه با اقدامات و نظارت هوشمند كنترل می‌شود و نقش اقدامات كارزارهای آگاه‌سازی در كاهش تلفات و جراحات تصادفات رانندگی، تاكید بر تعهد دولت‌ها و جامعه به ایمنی راهها با گرامیداشت روز قربانیان حوادث رانندگی در سال و همچنین هفته ایمنی راههای سازمان ملل و توجه ویژه به پیشرفت كشورها در ارایه خدمات درمانی فوریت‌های پزشكی به مجروحان حوادث ترافیكی، تاكید بر اهمیت تقویت ظرفیت‌ها و مشاركت‌های بین‌المللی و تاكید مجدد بر تعهد دولت‌ها در دهه اقدام برای ایمنی راهها و اجرای كامل و زمان‌بندی شده برنامه جهانی در دهه اقدام برای ایمنی راهها را از موارد دیگر بیانیه کنفرانس برزیل اعلام کرد.

مشارکت برزیل در بخش حمل و نقل ایران
وی با بیان اینکه در حاشیه کنفرانس جهانی ایمنی راهها در برزیل با وزیر حمل‌ونقل این كشور نیز دیداری دو جانبه انجام شد گفت: با هماهنگی و تلاش صورت گرفته توسط سفارت ایران در برزیل، جلسه‌ای با وزیر حمل‌ونقل برزیل تدارك دیده شد و ضمن ارایه توضیحاتی درباره وضعیت حمل‌ونقل دو کشور٬ پیشنهادهایی درباره همكاری طرفین و استفاده از پتانسیل كشور برزیل برای همكاری و مشاركت با بخش حمل‌ونقل ایران مطرح شد.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کنفرانس ایمنی برزیل٬ به جلسه خود و نماینده وزارت بهداشت ایران با مدیر بخش مدیترانه سازمان جهانی بهداشت نیز اشاره کرد و گفت: در این جلسه همكاری سازمان جهانی بهداشت با حوزه مدیریت ایمنی ایران و همكاری مشترك و استفاده از پتانسیل آن سازمان در اجرای طرح‌های ایمنی در ایران مورد بررسی قرار گرفت.

پیشنهاد استفاده از كارشناسان بین‌المللی برای ارتقای ایمنی راهها در ایران
وی ادامه داد: در این جلسه موضوع استفاده از توان كارشناسان مطرح بین‌المللی در حوزه برنامه اجرایی ارتقای ایمنی راهها در ایران به نماینده سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد شد و مورد استقبال او قرار گرفت. یكی از نكات قابل توجه نهادهای بین‌المللی در حال همكاری با ایران كه مورد اشاره نماینده سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفت، فعالیت مستمر و حضور كلیه دستگاه‌های مسؤول در حوزه ایمنی در كمیسیون ایمنی راههای كشور است.

معاون دفتر ایمنی حمل و نقل و دبیرخانه كمیسیون ایمنی راههای كشور افزود: در نشست‌ها و پنل‌های تخصصی حضور مدیران ارشد از كشورهای شركت‌كننده اعم از توسعه‌یافته و در حال توسعه و همچنین كشورهای كمتر توسعه‌یافته پررنگ بود و نشان از اهمیت موضوع و پیگیری برنامه‌های دهه ایمنی در كشورها دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم افتتاحیه نشست با سخنرانی رئیس جمهور برزیل و دبیركل سازمان جهانی بهداشت (WHO) و وزرای بیش از ۲۰ كشور در حوزه حمل و نقل و بهداشت برگزار شد.
در سند دهه اقدام برای ایمنی راهها از كشوها خواسته شده است اقدامات خود را بر ۵ پایه مدیریت ایمنی، راه ایمن‌تر، خودروی ایمن‌تر، انسان ایمن‌تر , امدادرسانی پس از حادثه بنا نهند و نسبت به ارایه گزارش در مجامع بین‌المللی اقدام کنند.

علاوه بر نماینده وزارت راه و شهرسازی، خانم دکتر حدادی نماینده وزارت بهداشت نیز به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در این همایش حضور داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.