| کد خبر: 71893 |

وامی که مردم را صاحب خانه نمی‌کند / صدقه یا تسهیلاتی به اسم وام مسکن

تین نیوز | سال‌هاست که دولت تلاش می‌کند با اعطای وام تسهیلات مختلف بازار نابسامان مسکن رابه گونه‌ای مدیریت و ساماندهی کند اما متاسفانه تاکنون اعمال این سیاست‌ها نتوانسته تشنج و التهاب این بازار را آرام کند.

چند سالی است که بخش مسکن همچون کلافی سردرگم درانتظار روزنه امید برای باز شدن است اما تا به امروز نه وام مسکن توانسته دوای درد این روزها پرالتهاب بازار مسکن باشد و نه مسکن مهر آنطور که باید آرزوی خانه دار شدن بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه را محقق کند

 
حال این پرسش مطرح است که مشکل اصلی این همه نابه سامانی در بخش مسکن کجاست؟ چرا تاکنون راه کارهای اعمال شده همچون اعطای وام مسکن از سوی متولیان دراین بخش نتوانسته چرخ بازار را به حرکت در آورد؟
 
این پرسش‌ها درحالی همچنان بی جواب مانده است که مدتی است معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر سازی از اعطای تسهیلات 60 میلیون تومانی مسکن خبر داد.
 
حامد مظاهریان در گفت و گویی مطرح کرد که رونق این بازار درگروی افزایش تسهیلات بانکی است.
 
به اعتقاد وی در شرایط کنونی قیمت واقعی ملک در سطح معقولی قرار دارد چرا که اگر تورم سالیانه راکم کنیم قیمت مسکن به حدود سال 89 می‌رسد و از این منظر وضعیت نسبتاً خوبی داریم.
 
این اظهار نظر در حالی مطرح می‌شود که به تازگی مرکز آمار بیشترین و کمترین قیمت خرید وفروش مسکن در شهری همچون تهران را اعلام کرد. بر اساس این آمار منطقه دو با 23 میلیون و 590 هزار تومان و منطقه 17 با سه میلیون و 610 هزار تومن به ترتیب بیشترین و کمترین فاصله قیمتی را بین گران‌ترین و ارزان‌ترین ها داشتند. با ارائه چنین آماری که مربوط به تابستان سال 94 سات آیا باز هم تاکید معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی مبنی بر مقایسه قیمت‌ها در سال جاری با سال 89 مقایسه‌ای درست است؟ و آیا به واقع قیمت ملک در سطح معقولی قرار دارد؟
 
این اعطای وام در حالی از سوی شورای پول و اعتبار مصوب شده است که بسیاری از کارشناسان بر این نظراتفاق دارند که تزریق این وام نه تنها نمی‌تواند تأثیر مثبتی بر بازار پرتنش مسکن بگذارد بلکه روند صعودی تورم را نیز سرعت بیشتری می‌بخشد.
 
وام 60 میلیون تومانی مردم را صاحب خانه نمی‌کند
حمیدرضا قدری کارشنای ارشد مسکن گفت: سال‌هاست که دولت تلاش می‌کند بااعطای وام تسهیلات مختلف بازار نا به سامان مسکن رابه گونه‌ای مدیریت و ساماندهی کند اما متاسفانه تاکنون اعمال این سیاست‌ها نتوانسته تشنج و التهاب این بازار را آرام کند.
 
به اعتقاد قدری اعطای تسهیلات روی اصلی نیست بنابراین رقم هرچه قدر بالاتر باشد راهگشای رفع تورم کنونی در این بازار نیست.
 
وی با اشاره به اینکه معضل مسکن باید از زیر بنا حل شود گفت: وقتی شاهد قیمت نجومی در خرید مسکن هستیم واقعاً 60 میلیون تومان قشر ضعیف جامعه را خانه دار نمی‌کند.
 
این کارشناس مسکن تصریح کرد: نگاه مردم به مسکن باید از نگاه به عنوان کالای سرمایه‌ای تغییر کند همچنین حمایت انبوه سازان معتبر برای تولید بیشتر ساختمان‌هایی که به دلیل نبود اعتبار کافی رها شده‌اند می‌تواند گره گشای معضل مسکن باشد.
 
دولت از انبوه سازان غافل شده است
محمد علی ربانی یکی دیگر از انبوه سازان نیز به تخصیص اعتبار وام خرید مسکن اشاره کرد و گفت: دولت به جای اختصاص وام خرید مشکلات انبوه سازان را به عنوان مهمترین بازوی وزارت مسکن و شهرسازی برای افزایش تولید مسکن و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از جمله واحدهای مسکونی مسکن مهر حل و رفع نماید.
 
ربانی گفت: تزریق وامی که در شرایط حاضر قیمت یک واحد مسکونی حداقل 200 میلیون تومان است این 60 میلیون تومان آنقدر هم که باید گره گشا نیست.
 
وی در پایان گفت: سال‌هاست که ما انبوه سازان گفته‌ایم دولت به جای حضور مستقیم نظارت غیر مستقیم را عهده دار شود و کار را از صفر تا صد به بخش خصوصی واگذار نماید.
 
ربانی معتقد است در چنین شرایط ورود انبوه سازان واقعی و توجه به دولت به خواست آنها آرزویی که سال‌ها بخش مسکن انتظار آن را می‌کشد عملی می‌شود.
 
اظهار نظر این دو کارشناس که سال‌هاست در این بخش فعالیت دارند در حالی مطرح می‌شود که دریک جمع بندی می‌توان گفت که متولیان امر در بخش مسکن سیاست‌های اعمالیشان را با همراهی بخش خصوصی می‌تواند محقق کند.
 
درمان این روزها و یا شاید بهتر بگویم این سال‌های پرالتهاب بخشی از مهمترین اولویت خانوارها نیز به شمار می‌رود نیز منوط به اعمال سیاست‌های مدیریت شده و بلند مدت است و نه راه کارهای منطقی و کوتاه مدت.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.