| کد خبر: 71876 |

بازار، قیمت بلیت هواپیما را تعیین می‌کند

تین نیوز | آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر پروازی باعث شکل‌گیری رقابت بین ایرلاین‌ها در بازارشده است و به‌طور طبیعی، قیمت بلیت در روزهای پرترافیک و منتهی به تعطیلات روندی افزایشی به‌خود گرفت و البته در روزهایی که مسافر هم کمتر است قیمت‌ها با کاهش روبه‌رو خواهد شد.

همزمان با اجرای طرح آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در 170مسیر هواپیمایی، قیمت بلیت در برخی مسیرهای پرترافیك اوج گرفت به‌نحوی كه قیمت مسافرت با هواپیما از تهران به مشهد در تعطیلات پیش‌رو كه مصادف با شهادت امام رضا(ع) است به مرز نیم‌ میلیون تومان هم رسید. برخی نمایندگان مجلس در اظهارنظری آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در روزهای منتهی به تعطیلات را نادرست ارزیابی كرده‌اند و البته برخی هم آن را لازمه بهبود خدمات و كیفیت در مسیر پروازهای هوایی دانستند.

علیرضا خسروی، عضو كمیسیون عمران مجلس با تأكید بر اینكه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در بدترین زمان اجرایی شد، گفت: با این كار مشكلی از حمل‌ونقل هوایی مسافری كشور حل نشده و این قبیل تصمیم‌گیری‌های یكطرفه مناسب حال مردم نیست. خسروی با بیان اینكه یكی از مشكلات این بخش عدم‌فروش بلیت اینترنتی توسط ایرلاین‌های كشور است، گفت: به‌جز 3ایرلاین بقیه شركت‌های هواپیمایی نمی‌توانند بلیت‌های خود را به‌صورت اینترنتی به فروش برسانند، این شركت‌ها بلیت‌های خود را به‌صورت چارتر در اختیار یك‌سری شركت‌های زیرپله‌ای قرار می‌دهند و آنها در زمان‌های خاص این بلیت‌های چارتری را گران‌تر می‌فروشند.

از بازار فروش بلیت هواپیما در روزهای منتهی به شهادت امام رضا(ع) ، قیمت بلیت هواپیما از تهران به سمت مشهد در هفته آینده به شكلی تصاعدی افزایش پیدا كرده و در شرایطی كه در روزهای یكشنبه و دوشنبه می‌توان بلیت‌هایی با قیمت كمتر از 200هزار تومان نیز پیدا كرد، اما هر چه به روزهای پایانی هفته نزدیك می‌شویم قیمت‌ها افزایش یافته است.

هرچند این رقم‌ها با توجه به پیك سفر زائران به سمت مشهد و نیاز چند میلیونی بازار مطرح شده‌ است، اما رسیدن بلیت تهران - مشهد به مرز نیم‌میلیون تومان آن هم تنها چند روز پس از آزادسازی نرخ‌ها این سؤال را به‌وجود می‌آورد كه در آینده باز هم اتفاقاتی از این دست شكل بگیرد. باید دید آیا سازمان هواپیمایی با نرخ‌های مطرح شده در بازار برخورد خواهد كرد و یا آزادسازی به همین منوال ادامه پیدا می‌كند.

آزادسازی بلیت هواپیما
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با اشاره به جزئیات طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، گفت: ایرلاین‌ها ۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارند. علی عابدزاده با بیان اینكه در راستای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی سال گذشته بخشی از طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در قالب متنوع‌سازی‌ نرخ بلیت اجرا شد، افزود: در نهایت طی چند روز اخیر قیمت بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر به‌طور كامل آزاد اعلام شد و پایان امسال آزادسازی نرخ بلیت هواپیما برای تمام مسیرهای باقیمانده پروازی نیز آزاد می‌شود. عابدزاده افزود: سازمان هواپیمایی نظارت كامل بر مسیرهای پروازی حمایتی كه از مسیرهای كم تقاضا هستند، دارد.

چارترها بلیت را گران كردند
دبیر انجمن شركت‌های هواپیمایی با اعلام اینكه هنوز ایرلاین‌ها قیمت‌های جدید بلیت را پس از آزادسازی اعلام نكرده‌اند، گفت: افزایش قیمت بلیت مربوط به چارتركنندگانی است كه از قبل صندلی هواپیما را رزرو كردند. مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینكه شركت‌ها بلیت را روی سایت خود یا از طریق آژانس‌هایی با مجوز بند الف به فروش می‌رسانند، افزود: هنوز بررسی‌ها برای تعیین قیمت بلیت از سوی ایرلاین‌ها انجام نشده است، بنابراین افزایش نرخ‌ها هم مربوط به ایرلاین‌ها نیست.

دبیر انجمن شركت‌های هواپیمایی با بیان اینكه آزادسازی به‌معنای افزایش قیمت نیست، اظهار داشت: شركت‌ها با برآورد هزینه‌ها و شرایط عرضه و تقاضا قیمت بلیت را به‌تدریج از هفته آینده اعلام می‌كنند كه ممكن است هر شركتی قیمت متفاوتی داشته باشد. سامانی با اعلام اینكه هدف شركت‌ها این است كه هر قشری با هر سطح درآمدی بتواند از حمل‌ونقل هوایی استفاده كند، گفت: با توجه به امكاناتی كه در اختیار مسافران قرار می‌گیرد و هزینه تمام‌شده شركت‌ها، نرخ بلیت از سوی هر شركت جداگانه اعلام می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.