| کد خبر: 71527 |

گازوئیل زیادی برای صادرات داریم؛ مشکل کیفیت است

تین نیوز | عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: ما الان گازوئیل زیادی برای صادرات داریم اما مشکل اصلی کیفیت گازوئیل تولیدی کشور است که فقط در افغانستان و بعضی کشورهای آفریقایی فروش می‌رود.
 

 اسفندیاری دبیرکل دهمین همایش صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در یک نشست خبری با بیان اینکه اساس کار ما صادرات فرآورده‌های نفتی است و تلاش ما در روان‌تر شدن جریان صادرات استوار است، گفت: ما در این همایش‌ها از مسئولین و مقامات دولتی خواهش می‌کنیم حضور پیدا کنند تا بتوانیم مشکلات را مطرح کرده و در ساده‌سازی آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز،اداره استاندارد و گمرک با این اتحادیه گفت: در گذشته تحت فشار تحریم بودیم که امیدواریم پس از آن در زمینه صادرات پویاتر بوده و شاهد افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی باشیم.
اسفندیاری ادامه داد: قانون عمده‌ای که دست و پاگیر صادرات باشد ندایم اما بعضی بخشنامه‌ها که کیفیت محصولات تحویلی پالایشگاه‌ها را تغییر می‌دهد برای ما مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد:‌در زمینه حمل و نقل هم مشکلاتی داشته‌ایم که برخی از آنها حل شده است و امیدواریم بعد از تحریم بتوانیم گام‌هایی در اقتصاد مقاومتی برداریم.

در ادامه این نشست فیروزی عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت:‌ 18.2 درصد گاز جهان را داریم اما کسی پاسخ نمی‌دهد که چرا صادرات گاز ما زیر یک درصد است و یا چرا ما در پتروشیمی هنوز خام‌فروشی می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروز بین 9 تا 10 درصد منابع نفت جهان در ایران قرار دارد اما تولید نفت ما فقط سه درصد تولید جهان است که بخش عمده‌ای از آن هم به مصرف داخلی برسد.

وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی واقعی باید بدون رانت در کشور رشد کند، گفت: خصولتی کردن واحدها و دادن رانت به این خصولتی‌ها آیا خروجی مناسبی داشته است، قطعاً باید گفت که خیر.

عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: من برای آقای عادلی احترام ویژه‌ای قائلم اما ایشان طی دو سال اخیر که دبیرکل مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز بوده است چه کاری توانسته بکند.

وی ادامه داد: باید بپرسیم تحریم با ما چه کرد چرا که تحریم جلوی انتقال تکنولوژی را می‌گیرد و بدون تکنولوژی امکان جهش صادراتی وجود ندارد.

فیروزی در خصوص سوآپ با انتقاد از قطع سوآپ نفت خام گفت: درباره سوآپ فرآورده قبلاً‌ در فصل سرما نیروگاه‌ها روی سوخت دوم می‌رفتند که 76 درصد آن مازوت بود و بر این اساس شرکت‌های خصوصی از آسیای میانه و کردستان عراق نفت کوره را وارد و به نیروگاه‌ها تحویل می‌دادند و معوض آن را در بنادر از وزارت نفت دریافت می‌کردند.

وی اضافه کرد: اما بعد از اردیبهشت پارسال و ورود گاز فاز 12 پارس جنوبی به مدار نیروگاه‌های ما از مازوت بی‌نیاز شدند و در فصل سرما هم با گاز کار می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر ما گازوئیل زیادی برای صادرات داریم اما مشکل اصلی ما کیفیت گازوئیل است چنانکه وقتی در دنیا صحبت از گازوئیل با محتوای گوگرد 10 PPM است گازوئیل صادراتی ما 7 هزار PPM گوگرد دارد که فقط با توجه به شرایط بحرانی افغانستان قابل صادر کردن به این کشور است و یا اینکه بتوانیم در بازارهای بین‌المللی با قیمت نازل آن را بفروشیم تا در بعضی از کشورهای آفریقایی استفاده شود؛‌ آن هم در شرایطی که اکثر کشورهای دنیا در حال وضع ترکیبات سخت‌گیرانه‌تری در این مورد هستند.

عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه گفت:‌در بین کشورهای دنیا 32 کشور است که به دریای آزاد راه ندارد که 9 تای آنها اطراف ما هستند، بعضی نفت زیادی دارند و بعضی نیاز زیادی به نفت دارند و ما می‌توانستیم از این موقعیت به صورت فعال‌تری استفاده کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت پایین گازوئیل تولیدی پروژه پالایشی سیراف گفت:‌ما در جریان پروژه‌های سیراف نبودیم اما ما در اتحادیه نباید اجازه دهیم که تکنولوژی کهنه به طور کلی وارد کشور شود چنانکه بنده این نگرانی را دارم که در ماه‌عسل سیاسی ایران و روسیه هم تکنولوژی قدیمی وارد کشور شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.