| کد خبر: 71518 |

کشتیرانی CGM فرانسه فاصله‌ خود را با مرسک و MSCکم می‌کند

تین نیوز | کارشناسان معتقدند تنها راه ایجاد ثبات در صنعت کشتیرانی کانتینری در وضعیت نوسانات فعلی، ادغام و یا تملک شرکت‌های کشتیرانی است.


قائم مقام هیأت مدیره گروه CMA CGM گفت: نتایج مالی CMA CGM خوب است و ما قطعاً به دنبال رشد کسب و کارمان هستیم. به نظر می رسد حتی اگر شرکت حمل کانتینری فرانسوی تملک شرکت حمل کانتینری سنگاپوری را نهایی کند، برند APL احتمالاً حفظ خواهد شد.

CMA CGM و مرسک لاین هر دو در طول زمان تجارب زیادی در زمینه ادغام‌ با (و یا تملک) شرکت‌های دیگر داشته‌اند و هر کدام در زمینه‌ فرآیند یکپارچگی و رشد انفجاری شیوه‌ بسیار متفاوتی را به کار برده‌اند.

اخبار اخیر درباره‌ اینکه NOL اکنون تنها در حال مذاکره با CMA CGM درباره‌ نقل و انتقال مالکیت آن است، آینده‌ متفاوتی را برای APL، بخش حمل کانتینری گروه NOL ترسیم می‌کند؛ بسیار متفاوت از آنچه اگر APL به شرکت حمل کانتینری دانمارکی، یعنی مرسک لاین، واگذار می‌شد.

NOL چند هفته پیش اعلام کرد که مذاکرات اولیه‌ای با هر دو شرکت مرسک لاین و CMA CGM داشته است، اما در واقع این شرکت فرانسوی بود که مذاکرات را تا مراحل نهایی پیش برده است.

البته مرسک لاین همواره در زمینه‌ چشم‌انداز تملک یک شرکت حمل کانتینری دیگر بی اشتیاق نشان داده بود؛ همان‌طور که مدیر ارشد اجرایی مرسک لاین، سورن سکو، نیز حتی بعد از انتشار اطلاعیه‌ ارسالی به بورس، از صحبت درباره تمایل این شرکت به تملک شرکت تابعه‌ NOL امتناع کرد و همچنان اصرار داشت که استراتژی مرسک لاین، رشد طبیعی کسب و کار است.

در مقابل، CMA CGM به وضوح از تمایلش درباره‌ فرصت‌های تملکِ بیشتر، نه فقط شرکت‌های حمل کانتینری کوچک منطقه‌ای بلکه بازیگران بزرگ سخن می‌گفت.

اوایل 2015 نیز "ساده" قائم مقام هیأت مدیره گروه CMA CGM، در مصاحبه‌ای با لویدزلیست گفته بود: از فرصت‌های ادغام با (و یا تملک) شرکت‌های دیگر، حتی شرکت‌های بسیار بزرگ، استقبال می‌کند.

وی در این گفتگو اظهار داشت: «صنعت حمل کانتینری همچنان با مشکلات عدیده‌ای روبروست و تنها شرکت حمل کانتینری معدودی مانند CMA CGM سودآور هستند. اینکه آیا صنعت حمل کانتینری شاهد ادغام‌های بیشتری خواهد بود یا خیر، به عقیده‌ من پاسخ بله است. اما در حال حاضر فرآیند بسیار کند است و حتی می‌توانستیم شاهد ثبات بیشتر در صنعت حمل کانتینری نیز باشیم.»

اگرچه CMA CGM بر شرکت‌های حمل کانتینری محلی تمرکز داشته که قادر به ارائه خدمات فیدری به خطوط اصلی‌اش باشد، اما قائم مقام هیأت مدیره گروه CMA CGM تملک شرکت بزرگ را نیز رد نکرده بود.

وی عنوان داشت: «ما به وضوح آماده‌ بهره‌برداری از فرصت‌های مناسب برای تملک هستیم و نتایج مالی CMA CGM خوب است، بنابراین ما قطعاً از رشد کسب و کارمان استقبال می‌کنیم و اگر به این نتیجه برسیم که در این راستا لازم است دست به ادغام با (یا تملک) شرکت‌های دیگر بزنیم، چرا که نه؟»

تاکنون، CMA CGM بر تملک شرکت‌های محلی کوچکتر متمرکز بوده است و در طول سال‌ها این خریدها را داشته است: شرکت Delmas در آفریقا؛ ANL در اقیانوسیه؛ US Lines در آمریکا؛ شرکت تایوانی CNC؛ شرکت مراکشی Comanav؛ و شرکت بریتانیایی MacAndrews از جمله این شرکت ها هستند.

اوایل امسال، CMA CGM همچنین اپراتور محلی OPDR را از گروه برنارد شولته (Bernhard Schulte Group) که خدمات لجستیکی Door-to-Door در شمال اروپا، جزایر قناری، شبه جزیره ایبری و مراکش ارائه می‌کند، خریداری کرد. OPDR اکنون با همکاری MacAndrews فعالیت می‌کند.

CMA CGM سیاستش این بوده است که برند شرکت‌های مورد تملکش را به منظور بهره‌مندی از مشتریان وفادار و محلی پیشین حفظ کند. این بدین معناست که برند APL که هنوز نام اختصاری برای American President Lines است، حتی اگر فرآیند مذاکرات طرفین موفقیت آمیز باشد، به احتمال فراوان توسط شرکت CMA CGM به همین صورت حفظ خواهد شد؛ حتی اگر لازم باشد سرویس‌های حمل کانتینری اصلی‌اش را تحت دو اپراتور جهانی ارائه کند.

در حالی که اگر مذاکرات با مرسک لاین به نتیجه می‌رسید، نمی‌شد با اطمینان گفت که برند APL حفظ خواهد شد. شرکت حمل کانتینری دانمارکی نشان داده است که بعد از تملک شرکت‌ها تمایلی به حفظ برند آنها ندارد؛ همان گونه که در مورد P&O Nedlloyd عمل کرد و نام دو شرکت معروف در صنعت کشتیرانی را با یکدیگر ادغام کرد و در نهایت بعد از ادغام سال 1999، نام Sea-Land را برگزید. اما سپس، چند سال پیش، مجدداً آن را به سرویس‌های منطقه‌ای در آمریکا به کار گرفت. این شرکت همچنین نام Safmarine را نیز با آگاهی از ارزش تجاری آن در مسیرهای تجاری آفریقا حفظ کرد.

 

به هر حال هر اتفاقی که در آینده برای APL روی دهد، تملک آن از سوی CMA CGM سبب خواهد شد فاصله این شرکت حمل کانتینری فرانسوی با دو شرکت برتر صنعت، یعنی شرکت‌های مرسک لاین و MSC، از منظر ظرفیت حمل در اختیار، کاهش یابد.

آخرین اطلاعات منتشره از سوی لویدزلیست نشان می‌دهد :ترکیبِ «ظرفیت در اختیار» شرکت‌های رتبه سوم CMA CGM و رتبه سیزدهم APL، در مجموع ناوگانی با ظرفیت حمل 2.3 میلیون Teu تشکیل خواهد داد، در حالی که ظرفیت حمل در اختیار شرکت‌های مرسک لاین و MSC به ترتیب 2.7 و 2.5 میلیون است.

با به نتیجه رسیدن مذاکرات نقل و انتقال APL، جایگاه شرکت‌های حمل کانتینری اروپایی در صدر جدول تثبیت پیدا خواهد کرد؛ به طوری که هاپگ لوید نیز اکنون بعد از ادغام با CSAV در رتبه چهارم جدول قرار گرفته و شرکت Evergreen را که روزگاری در رتبه اول قرار داشت به جایگاه پنجم انتقال داده است.
 
با این تملک، APL دومین نقل و انتقال بزرگ برون‌مرزی خود را تجربه خواهد کرد.
 
گفتنی است این شرکت حمل کانتینری در سال 1997 با قیمت 285 میلیون دلار توسط NOL خریداری شد و مدت مدیدی را با رشد و رونق سپری کرد، اما در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه بوده و سهم بازارش به حدود سه درصد رسیده است. این موضوع تا حدودی برای اکثر شرکت‌های حمل کانتینری روی داده است و اکثراً از منظر مالی پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شده‌اند.
 
در مقابل، مرسک لاین و CMA CGM در سال‌های اخیر مقادیر سود قابل توجهی کسب کرده‌اند، اگرچه هر دوی این شرکت‌ها با عدم موازنه‌ شدید عرضه و تقاضا و افت نرخ‌های کرایه حمل در سه ماهه‌ سوم 2015، با افت شدید در نتایج مالی مواجه شدند. گمان می‌ رود MSC نیز یکی از شرکت‌هایی باشد که با نتایج مالی قوی همراه شده باشد.
 
هر چند این گروه خصوصی نتایج مالی خود را منتشر نمی‌کند و MSC به وضوح اعلام کرده است که همچنان به رشد طبیعی خود ادامه خواهد داد و هر گونه تملک شرکتهای دیگر و رشد انفجاری را مد نظر قرار نمی دهد اما در سرتاسر صنعت حمل کانتینری به طور گسترده این موضوع مطرح است که تملک شرکت‌های دیگر احتمالاً تنها راه ایجاد ثبات در صنعت کشتیرانی کانتینری در وضعیت نوسانی فعلی است.
 
گمان می‌ رود تشکیل اتحادها و گروه‌بندی 18 شرکت بزرگ حمل کانتینری تحت چهار توافقنامه به اشتراک‌گذاری کشتی، راهی برای ایجاد ثبات در مسیرهای تجاری شرق-غرب باشد. اما نه تنها این موضوع به دلیل ایجاد بوروکراسی و آثار منفیِ ناشی از سفارش کشتی هماهنگ شده نتیجه‌ خوبی به همراه نداشت، بلکه اکنون دگرگونی‌های عمده‌ای را نیز موجب شده اند. APL به اتحاد G6 تعلق دارد، در حالی که CMA CGM پیشرو در تشکیل اتحاد O3 است. در حالی که این دو اتحاد اکنون باید دست به بازآرایی بزنند، ادغام همزمان Cosco و China Shipping نیز به دگرگونی عمده‌ی دیگری منجر خواهد شد؛ چرا که آنها نیز در اتحادهای متفاوتی عضویت دارند.

ادغام‌ها و تملک‌ها به عنوان ضرورت مطلق در بین کشتیرانی های حمل کانتینری بزرگ جهان مطرح هستند تا از این طریق نتایج مالی بهتری کسب شود، اما سال 2016 به احتمال فراوان یکی از سال‌های همراه با تحول و عدم قطعیت خواهد بود که در آن با مطابقت صنعت حمل کانتینری با نظم جدید جهانی، زنجیره تأمین جایگاه درست تری برای خود پیدا خواهد کرد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.