| کد خبر: 71478 |

◄ صنعت هوایی رقابتی می شود

تین نیوز | با اجرای آزادسازی، شرکت های هواپیمایی براساس ساز و کار و نحوه مدیریت حاکم بر شرکت خودشان برای پروازهای مختلف نرخ گذاری می کنند که این موضوع باعث ایجاد رقابت بین شرکت های هواپیمایی می شود.
 
به گزارش تین نیوز دولت یازدهم‌ از همان ابتدا بر آزادسازی نرخ‌های حمل در انواع مدل‌های حمل و نقلی و به‌خصوص در بخش حمل و نقل هوایی تأکید داشت و وزیر راه و شهرسازی نیز بار‌ها بر این امر تأکید کرده بود.
 
آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از مهم ترین تصمیم ها در حوزه حمل و نقل هوایی است؛ چراکه دولت از این پس در جایگاه حاکمیتی تنها نقش نظارت بر شرکت های هواپیمایی خواهد داشت و نقش نرخ گذاری از مسئولیت ها و وظایف دولت حذف و خارج می شود و براساس قانون، شرکت های هواپیمایی براساس ساز و کار و نحوه مدیریت حاکم بر شرکت خودشان برای پروازهای مختلف نرخ گذاری می کنند.
 
موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به عنوان یکی از اهداف قانون برنامه پنجم مطرح است؛ ‌‌طبق قانون باید از سال سوم برنامه پنجم موضوع آزادسازی نرخ‌ها عملیاتی می‌شد و گام اول اجرای این مورد، متنوع‌سازی قیمت‌ها بود.
آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از اهداف ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه است که براساس آن، نرخ بلیت هواپیما براساس تقاضای بازار و شرایط خاص پروازی تعیین می‌شود.
 
به گفته کارشناسان مهم ترین اتفاقی که پس از آزادسازی نرخ بلیت در صنعت می افتد این است که شرایط بازاریابی، معنی و مفهوم خود را در محیط کسب و کار تکلیفی از دست می دهد و این معنی و مفهوم تغییر می کند. همچنین آزادسازی نرخ بلیت هواپیما می تواند با ایجاد رقابت میان شرکت های هواپیمایی زمینه افزایش کیفیت و تنوع خدمات هوایی و سوددهی این صنعت را فراهم کند.
 
آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا پایان امسال
بر این اساس از سال گذشته نرخ بلیت هواپیما در گام نخست متنوع سازی شد و بر اساس آن به شرکت‌های هواپیمایی اجازه داده شد تا بسته به نوع و میزان ارائه خدمات حداکثر تا سقف 30 درصد نسبت به افزایش نرخ بلیت اقدام کنند، این در حالی است که هفته گذشته علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا پایان امسال به منظور اقتصادی کردن فعالیت شرکت های هواپیمایی خبر داد و گفت: این روند کیفیت خدمات را هم افزایش می دهد.
 
به گفته عابدزاده، آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بین شرکت‌های هواپیمایی رقابت ایجاد می‌کند و اختیار اجرای آن بر اساس قانون به سازمان هواپیمایی کشوری محول شده که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اجرا می‌شود.
 
اصلاحات لازم برای بسترسازی
این موضوع در حالی مطرح می شود که به گفته کارشناسان اگر چه آزادسازی، از اصول پذیرفته شده تجارت از جمله تجارت خدمات حمل و نقل هوایی است و باید انجام گردد اما باید علاوه بر ایجاد تعادل مناسب میان عرضه و تقاضا در بازار، اصلاحات دیگری نیز به عنوان آماده سازی بستر انجام شود.
 
در این راستا علیرضا منظری معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشور معتقد است قبل از اجرای آزادسازی باید برخی موضوعات مورد توجه قرار گیرد از جمله اینکه  آیا دسته بندی شرکت های هواپیمایی بر مبنای نوع پرواز آنها به برنامه ای و غیر برنامه ای (چارتری) انجام شده و آیا ترتیبات لازم برای اصلاح ساختار داخلی شرکت های هواپیمایی انجام و گزارش شده است؟

به گفته وی باید بررسی شود آیا شرکت ها امکان ایجاد سازمانی واحد برای مدیریت درآمد ایجاد کرده و کارشناسان متخصص را بکار گمارده اند؟ و علاوه بر آن آیا شرکت ها تعیین قیمت مسیرها را در چارچوب استاندارد با توجه به نوع هواپیما و فرکانس و سایر عوامل انجام می دهند؟

کارشناسان معتقدند قبل از اجرای آزادسازی باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که آیا روابط چارتر کنندگان با شرکت های هواپیمایی از یک طرف و روابط آنان با مشتری از طرف دیگر نظام مند شده است یا خیر؟

همه این موضوعات در حالی مطرح می شود که تنها سه ماه تا پایان سال جاری باقی مانده است، و به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشور تا پایان امسال آزادسازی به طور کامل اجرایی می شود، حال جای این سوال باقی است که آیا بستر لازم برای اجرای آزادسازی فراهم شده، و این وعده دولت محقق می شود؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.