| کد خبر: 71425 |

تولید ۶۰ درصد قطعات هواپیما داخلی است

تین نیوز | «مشارکت تمام دست‌اندرکاران صنعت هوایی برای تهیه نقشه راه و تدوین برنامه‌های راهبردی این صنعت بسیار ضروری است.» این ضرورتی است که چندی پیش در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و فضایی ایران وزیر صنعت، معادن و تجارت بر آن تاکید کرد.

نعمت‌زاده در این زمینه همچنین گفته بود: صنعت هوایی کشور به علت مشکلاتی که در سال‌های گذشته برای کشورمان به وجود آوردند آنچنان از رشد و توسعه برخوردار نشده است و باید بتوانیم با کمک همه متخصصان ایران، نقشه راه توسعه صنعت هوایی کشور را ارائه دهیم. با ارائه نقشه راه و برنامه‌های راهبردی صنایع هوایی، می‌توانیم واردات، صادرات، تولید و فعالیت‌های شرکت‌های فعال در این عرصه را سازماندهی کنیم. پرسشی که پس از تاکید نعمت‌زاده بر این موضوع به وجود می‌آید، این است که دستاوردهای ایران در این زمینه چه بوده که برای حمایت بیشتر از آن باید نقشه راه تعیین شود و دلیل اهمیت این صنعت در کشور چیست؟

یکی از صنایعی که در سال‌های تحریم در ایران بیشترین آسیب را دید صنعت هوایی بود. این صنعت همچنین به دلیل اینکه در بخش‌هایی از جمله صنایع استراتژیک کشور به شمار می‌رفت آنچنان اسمی از آن به میان نبود اما پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نه‌تنها این صنعت تا حدی به نمایش گذاشته شد بلکه اکنون دستور تبیین نقشه راه آن نیز از طرف وزیر صنعت، معدن و تجارت صادر شده است. در ادامه صمت به بررسی وضعیت کنونی و ظرفیت‌های موجود در پیشرفت این صنعت پرداخته است.
 
توسعه روابط بین‌الملل، راهی برای توسعه صنعت هوایی
منوچهر منطقی، رییس مرکز ملی فضایی به اهدافی که در توسعه این صنعت وجود دارد پرداخته و با توجه به اینکه این صنعت تازه به نمایش درآمده خواهان ارتباط بین‌المللی است. توسعه روابط بین‌الملل از جمله موضوعاتی است که کارشناسان معتقدند، می‌تواند گره‌گشای مشکلات حوزه هوایی باشد. منطقی با بیان اینکه صنعت هوایی کشور از جمله صنایع پیشرفته است که متاسفانه صنعت شناخته‌شده‌ای نیست، به صمت گفت: هدف توسعه صنایع هوایی کشور است. برای دستیابی به این هدف ۲برنامه در نظر گرفته شده که نخست نمایش توان موجود و سپس نوسازی ناوگان هوایی کشور است. رییس مرکز ملی فضایی ایران درباره ظرفیت تولید هواپیماهای سبک و فوق سبک در کشور توضیح داد: در این زمینه تولید وابسته به میزان سفارش است. اکنون سعی بر این است که از هواپیماهای سبک و فوق سبک در زمینه کشاورزی برای سم‌پاشی، دیدبانی، استفاده شخصی و تفریحی استفاده شود.

وی درباره برنامه‌ای که برای افزایش تولید هواپیمای سبک و فوق سبک در کشور وجود دارد، توضیح داد: در صورتی که بتوانیم سطح نیاز و کارکرد متنوع برای این محصول تعریف کنیم، افزایش تولید تا حدود ۱۵۰ هواپیما در سال شدنی است. منطقی درباره صادرات این محصول به دیگر کشورها گفت: در این زمینه صادرات هم داریم و عمده شرکت‌هایی که در زمینه ساخت و تولید هواپیما فعالیت می‌کنند نمایندگی برخی شرکت‌ها را در منطقه خاورمیانه به طور انحصاری گرفته‌اند و از این طریق می‌توانند صادرات داشته باشند. رییس مرکز ملی فضایی ایران با اشاره به اینکه بخش صادرات و بخش هوایی هیچ وقت به طور آزاد بیان نمی‌شد، گفت: اکنون خوشبختانه می‌توانیم این محصولات را معرفی کنیم و در صورتی که توسعه روابط بین‌الملل به نقطه مطلوبی برسد صادرات این محصولات به شدت افزایش خواهد یافت.
 
بیش از نصف هواپیما در کشور تولید می‌شود
صنعت ساخت و تولید هواپیما برای کشورهای دنیا از جمله صنایعی است که همه دوست دارند دستی در آن داشته باشند و به نوعی از جمله استراتژیک‌ترین صنایع هر کشوری است. ایران در سال‌های گذشته توانسته در این زمینه به دستاوردهای مناسبی برسد. بهزاد ذکری، مسئول بازرگانی یک شرکت ساخت و صنایع هواپیمایی درباره وضعیت تولید هواپیماهای سبک و فوق سبک به صمت گفت: ایران در ۳ دهه گذشته فعالیت‌های مناسبی در این زمینه داشته و مدل‌های متنوعی از هواپیما تولید کرده است. ذکری درباره کاربردهای هواپیماهای سبک و فوق‌سبک در کشور توضیح داد: این هواپیماها در زمینه استفاده شخصی، تفریحی، آموزش خلبانی گشت و کنترل ترافیک و مرز کاربرد دارد. البته این کاربرد تمام هواپیماهای سبک و فوق سبک نیست اما عمده کاربرد این هواپیماها در این زمینه است. این کارشناس امور هواپیماسازی گفت: واحدهای خدماتی هواپیمایی اکنون در کشور وضعیت مناسبی دارند و اصل را بر این می‌گذارند که صاحب این هواپیماها متضرر نشوند.

با توجه به اینکه گراند یا زمین‌گیر شدن هواپیماها برای صاحبان آنها هزینه زیادی دارد پس از خرابی یا اختلال در سیستم هواپیما واحدهای خدماتی باید هر چه سریع‌تر این مشکلات را برطرف کنند که خوشبختانه در این زمینه اکنون وضعیت قابل قبولی در کشور وجود دارد. وی با اشاره به اینکه یکی از هواپیماهای تولیدی در کشور اکنون هواپیمای «یو ال» است، گفت: این هواپیما اکنون ۲۷۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و تسهیلات قابل ملاحظه‌ای برای فروش آن وجود دارد. ذکری درباره میزان فروش هواپیماهای تولید داخل به کشورهای دیگر گفت: در این زمینه یکی از مشکلاتی که وجود دارد تطبیق استاندارد است. هواپیمایی که در ایران ساخته می‌شود باید با قوانین کشور مقصد همخوانی داشته باشد تا بتواند در آن کشور پرواز کند. تطبیق این قوانین و انجام هماهنگی‌های لازم کاری زمانبر است. این کارشناس امور هواپیماسازی با اشاره به اینکه اکنون یک واحد ساخت و تولید هواپیما در کشور وجود دارد، گفت: اکنون هواپیما با سفارش ساخت، تولید می‌شود.
 
تولید هواپیما در این واحد با ظرفیت تولید اسمی سالانه ۱۲ هواپیما انجام می‌شود. وی به این پرسش که در تولید هواپیما چه مقدار از محصولات مورد نیاز تولید می‌شود و چه مقدار وارداتی است، پاسخ داد: در ساخت بدنه هواپیما تمام نیاز تولید از طریق داخل کشور برطرف می‌شود و خوشبختانه در این زمینه نیازی به واردات نیست. ذکری افزود: هنوز در کشور هیچ واحد تولیدکننده موتور هواپیما وجود ندارد که امکان تهیه موتور از آنها وجود داشته باشد. همچنین به دلیل استانداردهای پیچیده‌ای که در ساخت موتور و ملخ هواپیما وجود دارد این محصولات را وارد می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه حتی شرکت‌های تولیدکننده بزرگ مانند «بوئینگ» و «ایرباس» هم تمام قطعات را نمی‌سازند، توضیح داد: در تمام واحدهای تولید و ساخت هواپیما در دنیا واردات وجود دارد.

واحدهای تولید و ساخت این محصول در دنیا بخشی از مواد و قطعات مورد نیاز را تولید می‌کنند و بخش دیگری را از طریق واردات تامین می‌کنند. ذکری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت و تولید هواپیما نصب قطعات است، گفت: در ایران اکنون حدود ۶۰ درصد هواپیما با استفاده از تولیدات داخل کشور است و حدود ۴۰ درصد از طریق واردات تامین می‌شود. این مسئول بازرگانی در زمینه ساخت و صنایع هواپیمایی درباره حجم ریالی واردات و تولید داخل در ساخت هواپیما گفت: به لحاظ حجم ریالی ۳۰ درصد از تولید هواپیما در داخل کشور و ۷۰ درصد از طریق واردات تامین می‌شود.

ذکری با اشاره به اینکه در زمینه تولید هواپیماهای سبک و فوق‌سبک ایران پیشرفت‌های بسیار مناسبی داشته است، گفت: هواپیماهای سبک و فوق‌سبک که در کشور تولید می‌شوند اکنون امکان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارند. وی از گمرک در زمینه واردات قطعات مورد نیاز به عنوان دست و پاگیرترین مشکلی که در زمینه تولید وجود دارد، نام برد. به عقیده ذکری، از دیگر مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، تعرفه واردات هواپیماهای سبک و فوق‌سبک است که باعث می‌شود حمایت کمتری از تولیدکننده داخلی شود.

ذکری گفت: هواپیماهای خارجی اکنون با ۱۵ درصد تعرفه گمرکی وارد می‌شود و این موضوع نشان از بی‌حمایت ماندن تولید و ساخت هواپیما در کشور است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.