| کد خبر: 71136 |

نمی‌دانم دالان‌های غیرقانونی ورود کالا تحت مدیریت کیست

تین نیوز | دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با بیان این که نمی دانم روزنه هایی مانند ته لنجی، بازارچه ها، تعاونی های مرزنشینان و کوله بران تحت کنترل کجا هستند، گفت: معبر ورود غیرقانونی کالا‌های حساس را در مناطق آزاد می‌بندیم.


اکبر ترکان در مراسم امضای تفاهمنامه تحکیم،‌ ثبات و ایمنی غذایی و دارویی مناطق آزاد با سازمان غذا و دارو اظهار کرد:‌ 7 منطقه آزاد داریم که 7 منطقه دیگر طی لوایحی به مجلس ارائه شده است.

وی تصریح کرد: عامل اجرایی تفاهمنامه با سازمان غذا و دارو مناطق آزاد است و ما مجری ضوابط و استانداردهای سلامت مردم هستیم. امدواریم به پنجره واحد و بروکراسی ورزیده و کارآمد برسیم و از بورکراسی آزادهنده سرزمین اصلی رها شویم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنیم مناطق آزاد قطعات کوچکی هستند که می‌تواند تجربه‌های موفق را در آن جا اجرایی کنیم،.
وی با اشاره به این‌که نگرانی‌هایی در خصوص واردات کالا داریم، ‌گفت: غیر از گمرک که تحت مدیریت ماست اما روزنه‌هایی مانند ته لنجی، بازارچه‌ها، ‌تعاونی‌های مرز نشینان و کول‌بری هم وجود دارند که نمی‌دانم تحت کنترل کیست. نگرانیم، همه کنترل‌ها را انجام می‌دهیم و باید مثلا تعاونی‌های مرزنشینان کالاهای مربوط به سلامت مردم را وارد نکنند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تاکید کرد: باید فعالان بخش ته‌لنجی، تعاونی‌های مرزنشینان و کولربران را وادار کنیم کالاهای مورد تفاهم با سازمان غذا و دارو را وارد کشور نکنند.

ترکان با بیان این‌که به ازای هر لنج 1.5 تن ته لنجی داریم، افزود: معبر ورود غیرقانونی کالا‌های حساس را در مناطق آزاد می‌بندیم.

وی با بیان این‌که بخشی از مسائل مربوط به واردات مربوط به وزارت صنعت،‌سازمان بنادر  و گمرک است،‌اظهار کرد:‌ از این وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها خواهش کنیم موادی که به سلامت مردم می‌شود را از واردات خارج کنند. مثلا لوازم آرایشی تحت نظارت‌های ویژه‌ای باشند، اگر این قبیل کالا توسط تعاونی‌های مرزنشینان ته لنجی، کول بری و... وارد شود که تحت کنترل نیست تلاش‌های ما از بین می‌رود.

وی ادامه داد: از آنها می‌خواهیم جنس‌های دیگر وارد کشور کنند. باید واردکننده‌ها را وادار کنیم کالاهای دارویی‌، بهداشتی‌ها، مکمل‌ها  و... از فهرست‌ها خارج شود و جای آن چیز دیگری بیاورند. مانع تجارت این ها نمی‌شویم الان که به نیابت از سازمان غذا و دارو در مناطق آزاد هستیم از ورود موادی که به سلامت مردم است از مبادی غیرقانونی جلوگیری می‌کنیم.

وی با بیان این‌که بازارچه‌ها، تعاونی‌های مرزنشینان، کوله‌بران و... ده‌ها برابر تعداد مناطق آزاد کشور هستند،‌ گفت: الان نظارت سازمان غذا و دارو وجود دارد که در حال تفویض به مناطق آزاد است اما با این حال دالان‌های دیگری وجود دارد که تحت کنترل مناطق آزاد است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد با اعلام این‌که نمی‌دانیم چه کالاهایی وارد مناطق آزاد می‌شود، گفت: همه دالان‌ها باید از تفاهمنامه‌های مناطق آزاد و سازمان غذا و دارو تبعیت کنند.

دیناورند رئیس ستازمان غذا و دارو نیز با بیان این‌که دستگاه‌های اجرایی دوست دارند وظایف خود را انجام دهند،‌گفت:  اولین بار نیست که با مناطق آزاد تفاهم می‌کنیم،‌ قبلا هم بر اساس تفاهمنامه‌هایی برخی مسئولیت‌ها واگذار شده است.

وی ادامه داد:‌ حتما در راستای تفاهمنامه اخیر تلاش می‌کنیم با وحدت رویه مسئولیت‌های خود را بر اساس قانون به مناطق آزاد واگذار کنیم. بنابراین از این ظرفیت می‌توانی ماستفاده کنیم و از این هم فراتر برویم و مناطق آزاد برخی از نیازهای سرزمین اصلی را تامین کند.

وی با بیان این‌که جمعیت کمی در مناطق آزاد هستند،‌ تصریح کرد: فکر می‌کنم این تفاهمنامه می‌تواند فرصتی برای حداقل کردن دخالت سازمان دارو و غذا و همچنین توسعه امکانات در خدمت مردم قرار بگیرد.
وی ابراز امیدواری کرد مناطق آزاد به جایی برسند که تبدیل به مرکز تولید، توریسم و... شوند. اولین قدم از طرف وزارت بهداشت و در حوزه‌های دیگر از جمله درمان و آموزشی تفاهمنامه‌ها را پیگیری و اجرایی کرد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.