| کد خبر: 71067 |

صنعت خودروسازی ژرمن‌ها با سابقه‌ای ۱۳۰ ساله رقابتی‌ترین محصولات را در سطح جهان دارد

آلمان؛ چهارمین خودروساز جهان در ۱۰ سال اخیر

تین نیوز | در میان شاخه‌های متعدد صنایع فعال در جمهوری فدرال آلمان، صنعت خودروسازی این کشور با اشتغال حجم انبوهی از نیروی کار فعال در آن که براساس گزارش‌های رسمی در پایان سال ۲۰۰۹ میلادی تعداد آنها بیش از ۷۴۷ هزار نفر اعلام شده بود،از جمله بزرگترین و مهم‌ترین حوزه‌های صنعتی سرزمین ژرمن‌ها، چه از نظر ابعاد گوناگون و تنوع زیاد مشاغل و صنایع مرتبط با این صنعت و چه از جنبه نیروی کار فعال وتاثیر سهم صنعت خودروسازی در نرخ اشتغال و البته نرخ رشد اقتصادی این کشور به شمار می‌رود.

به‌عنوان زادگاه پیشرفته‌ترین اتومبیل‌ها و باکیفیت‌ترین خودروهای دست‌ساخته بشر امروزی، صنعت تولید خودروی آلمان از سال‌های بسیار دور تا به امروز همواره به‌عنوان رقابتی‌ترین و محصولات آن نیز پیوسته لقب خلاقانه‌ترین تولیدات صنایع خودروسازی در سطح جهان مورد تایید همگان بوده و است و در کنار این مشخصه‌های متمایز، این صنعت پیشرفته ژرمن‌ها از نظر کمیت و تعداد کل اتومبیل‌های سواری و خودروهای تجاری سبک و سنگین تولیدی سالانه نیز از دیرباز در جمع برترین‌های دنیا حضوری مداوم و پیوسته دارد.

به‌گونه‌ای که پیش از اوج‌گیری پرشتاب خودروسازی چین و صعود این کشور به صدر فهرست بزرگترین تولیدکنندگان خودرو جهان و به بیان روشن‌تر تا پایان سال ۲۰۰۵میلادی، آلمان همواره پس از امریکا و ژاپن، جایگاه سومین کشور دارای بیشترین تعداد تولید سالانه خودرو در جهان را در اختیار خود داشته و از سال ۲۰۰۶میلادی تا به امروز نیز ثبات خود را در رتبه چهارمین کشور خودروساز برتر جهان به خوبی و بدون وقفه حفظ کرده است.

آخرین آمار منتشر شده از سوی معتبرترین نهاد بین‌المللی در حوزه صنعت خودروسازی یعنی سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه «OICA» درباره میزان تولید جهانی خودرو و همچنین عملکرد کشور آلمان در این حوزه، حاکی از آن است که در پایان ۶ ماه نخست سال‌جاری میلادی یعنی ۲۰۱۵ (که کمتر از ۴۰ روز تا پایان آن باقی مانده است) در شرایطی که کل تولید خودرو جهان از ۴۶ میلیون و ۲۶۴هزار دستگاه فراتر رفته (و نیمی از این تعداد را در ۳ کشور نخست جهان یعنی چین، امریکا و ژاپن تولید کرده‌اند) کشور آلمان موفق به تولید ۳میلیون و ۸۴ هزار و ۷۸۰ دستگاه خودرو شده و علاوه بر اینکه پس از ۳ کشور اشاره شده در صدر این فهرست، همچنان رتبه چهارمین کشور بزرگ تولیدکننده خودرو در جهان را در اختیار دارد، همزمان به همراه چین، امریکا و ژاپن، تنها کشورهای جهان (البته تا مقطع زمانی پایان ۶ ماه نخست ۲۰۱۵میلادی) محسوب می‌شوند که تعداد خودروهای تولیدی آنها بیش از ۳میلیون دستگاه بوده است و کره‌جنوبی به‌عنوان پنجمین خودروساز مطرح جهان پس از آلمان تا پایان همین دوره زمانی در مجموع تولیدات خودروی خود را به ۲میلیون و ۳۲۲ هزار دستگاه رسانده است.

با آنکه در برخی منابع مکتوب تاریخ معاصر آلمان، نخستین فعالیت رسمی شکل گرفته در این کشور که به‌نوعی با صنعت تولید خودرو ارتباط داشته باشد را تاسیس نخستین شرکت صنعتی آلمان به‌وسیله «آدام اُپل» در سال ۱۸۶۳میلادی عنوان کرده‌اند اما براساس همان اسناد تاریخی، شرکت پایه‌گذاری شده به‌وسیله اُپل مشهور فعالیت در حوزه خودروسازی را از سال ۱۸۹۸ میلادی آغاز کرد.

سوای این رویداد اما تولد صنعت خودرو در کشور آلمان در سال ۱۸۸۶ میلادی و پایه‌گذاری این صنعت نیز «کارل فردریش بنز» بود که در این سال توانست نخستین موتور تولید قوای محرکه را با سیستم احتراق داخلی و البته با ماده سوختی نفت سفید طراحی کرده و بسازد. با فاصله‌ای یک‌ساله از بنز و در اقدامی جداگانه و مستقل از او، در سال ۱۸۸۷میلادی گوتلیب دایملر در شهر اشتوتگارت آلمان در اقدامی مبتکرانه به ساخت یک اتومبیل با موتور احتراق داخلی پرداخت و به دنبال آن شرکت اتومبیل‌سازی خود با عنوان «دایملر موتورن گسلشافت» را نیز پایه‌گذاری و راه‌اندازی کرد.
در سال بعد یعنی ۱۸۸۸ میلادی برتا بنز به همراه پسران خود، موفق‌ترین مرکز فروش و بازاریابی شرکت خودروسازی بنز را نیز تاسیس کرد. نخستین نمایشگاه بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری که در سال ۱۸۹۷میلادی در محل هتل بریستول واقع در برلین اقدامی مهم در ادامه مسیر رشد و توسعه صنعت خودروسازی جمهوری فدرال آلمان و در حقیقت به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ این صنعت نه‌تنها در آلمان بلکه در جهان انجام شد، هر چند به‌عنوان نخستین نمایشگاه در نوع خود، تنها تعداد ۸ دستگاه اتومبیل مجهز به قوای محرکه موتور پیستون‌دار احتراق داخلی در این نمایشگاه به معرض نمایش درآمدند. در تاریخ صنایع مربوط به وسایل نقلیه آلمان البته اشاره‌ای به سال ۱۹۱۶میلادی نیز شده است، چراکه در این سال نخستین کارخانه یکپارچه تولیدکننده هواپیما با نام «بایریش فلوگ زوگ ورک» (BFW) در ایالت باواریای آلمان تاسیس شد و آغاز به کار کرد. این کارخانه هواپیماسازی به فاصله ۶ سال پس از راه‌اندازی یعنی در سال ۱۹۲۲ میلادی از سوی شرکت ب‌ام‌و خریداری و ساختمان و تجهیزات آن به این شرکت تازه پاگرفته در حیطه صنعت خودروسازی آلمان واگذار شد.

سال ۱۹۲۶میلادی نیز شاید از دیگر نقاط عطف در تاریخ صنایع آلمان به حساب بیاید زیرا در این سال ۲شرکت تولیدکننده خودروی مطرح آلمان یعنی دایملر موتورن گسلشافت و شرکت بنز و سیه در یکدیگر ادغام شده و شرکت یکپارچه و واحدی با عنوان کمپانی اتومبیل‌سازی دایملر- بنز ای‌جی را تشکیل دادند. نخستین خودروهای تولیدی شرکت فولکس‌واگن به‌عنوان عضوی جدید در صنعت خودروسازی آلمان در سال ۱۹۴۵ میلادی در عمده‌ترین مراکز صنعتی مربوط به این حوزه واقع در ولفسبورگ آلمان روانه بازار شد و همین شرکت در سال ۲۰۰۲میلادی عنوان بزرگترین فروشنده اتومبیل‌های سواری در جهان را کسب کرد.

دیگر خودروساز آلمان یعنی شرکت آئودی نیز در سال ۱۹۵۷میلادی و ابتدا به عنوان خودروسازی دولتی نخستین خودروهای خود به نام «ترابانت» را در این سال تولید و به بازار مصرف آلمان عرضه کرد. سال ۱۹۶۳میلادی نیز یکی دیگر از پیشروترین خودروسازان سرزمین ژرمن‌ها یعنی پورشه، با تولید اتومبیل افسانه‌ای خود «پورشه ۹۱۱» وارد عرصه تولید خودرو جهان شد. پس از الحاق دوباره کشورهای آلمان غربی و شرقی در سال ۱۹۹۱میلادی و بازتشکیل کشور واحد آلمان آخرین خودروی ترابی متعلق به آئودی در ۳۰ آوریل همان سال تولید و روانه موزه خودروی آلمان شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.