| کد خبر: 71060 |

توسعه صنعت با کاهش نرخ تسهیلات بانکی

تین نیوز | حمایت از صنعت داخلی و تولید ملی از مهم‌ترین مباحثی است که در حال حاضر در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کلان کشور مورد توجه قرار گرفته و آرزوی هر ایرانی است که متخصصان و تولیدکنندگان ایرانی بتوانند توانمندی‌های خود را در برابر تولیدکنندگان سایر کشورها به نمایش بگذارند و نشان(برند)های ایرانی در رده معتبرترین نشان(برند)های جهان قرار گیرد.

بی‌شک توانمند شدن تولیدکنندگان ایرانی نسبت به رقبای خارجی یکی از مهم‌ترین رویکردهای اقتصاد کشور است و به منظور تقویت تولید ملی باید شرایط مساعدی برای تولیدکنندگان ایجاد کرد و آنان را برای حضور در بازارهای جهانی توانمند ساخت. کاهش نرخ تسهیلات بانکی برای تولید می‌تواند نخستین گام عملی دولت برای رشد تولید و توسعه اقتصادی باشد و به توانمند شدن کشور در عرصه اقتصاد کمک شایانی کرده و شرایط مساعد و مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کند. در حال حاضر نرخ سود بانکی موجود برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست و سودی که بانک‌ها بابت تسهیلات از تولیدکنندگان دریافت می‌کنند با سودی که تولیدکنندگان در قبال تولید خود دریافت می‌کنند همخوانی ندارد، همچنین دسترسی دشوار به تسهیلات بانکی برای بخش صنعت از دیگر چالش‌های این بخش است.

از اساسی‌ترین اقدامات در راستای حمایت از تولیدات داخلی، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی است که موجب کاهش هزینه تمام‌شده، افزایش تقاضا برای خرید کالای داخلی، رونق اقتصادی و افزایش اشتغالزایی خواهد شد و این روش یکی از روش‌های تایید شده در اقتصاد کلان است که توجیه نظری نیز دارد. یکی از مشکلات در مسیر رشد تولید را تزریق نامناسب اعتبارات یا توزیع نامناسب اعتبارات و منابع بانکی بین متقاضیان وام و تسهیلات اعتباری می‌دانند، مهم‌تر از محدودیت‌های اعطای تسهیلات، نرخ بالای سود بانکی است که باعث شده هزینه پول برای تولیدکننده آنچنان بالا باشد که جاذبه خود را برای بخش بزرگی از تولیدکننده‌ها از دست بدهد.

بنابراین در چنین فضایی باید این مانع به هر نحو از سر راه تولید برداشته شود. البته سیاست‌های دیگری چون نظام مالیاتی نامناسب، نظام ارزی نامناسب و سیاست‌های نامناسب بازرگانی و سیل واردات کالا و خدمات مانع تولید هستند ولی بیشتر کارشناسان و مسئولان امور اقتصادی کشور به کاهش نرخ بهره به عنوان مهم‌ترین اصل برای تحرک اقتصاد باور دارند. با کاهش سود نرخ بانکی ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری برای طرح‌های تولیدی بیشتر خواهد شد؛ البته به‌منظور افزایش انگیزه در سرمایه‌گذاران برای مشارکت و فعالیت در بخش‌های مختلف تولیدی باید امنیت سرمایه‌گذاری را برقرار کرد. در این راستا کاهش نرخ بیمه و کاهش هزینه‌های سربار تولید، سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولیدی و اشتغالزا را تسهیل خواهد کرد.

در جهت کاهش نرخ سود تسهیلات باید تولید ناخالص ملی را افزایش و حجم پول در گردش را کاهش داد؛ کاهش نرخ تسهیلات بدون کاهش نرخ تورم امکانپذیر نیست. تغییر نرخ بهره یکی از اقداماتی است که باید به صورت علمی انجام شود و نمی‌توان به صرف اعمال قدرت آن را تغییر داد، برای کاهش نرخ سود تسهیلات باید تولید ناخالص ملی افزایش و حجم پول در گردش کاهش یابد که این امر مستلزم سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی بوده و به جهت‌گیری درست و اصولی نیاز دارد. بدیهی است با پایین آمدن نرخ بهره‌های بانکی، نقدینگی سرمایه‌داران به جای سرازیر شدن در بانک‌ها به سوی سرمایه‌گذاری در بخش تولید سوق پیدا کرده و بدین‌سان با افزایش واحدهای تولیدی، تنوع عرضه محصولات تولیدشده به بازار بیشتر شده و با افزایش عرضه کالا در بازار قیمت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه با این روش گرانی و تورم تا حد قابل توجهی مهار و با رشد کاهنده مواجه خواهد شد.

براساس تحقیقات انجام‌شده، نتایج کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در همه بخش‌های اقتصادی و افزایش عرضه تسهیلات بانکی نشان می‌دهد که اثر کاهش نرخ سود تسهیلات بر توسعه بخش‌های اقتصادی بیشتر از اثر افزایش عرضه تسهیلات است به طوری که رشد تولید ناخالص داخلی واقعی نیز با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به طور تقریبی دو برابر می‌شود، نرخ رشد تورم کاهش یافته و رشد صادرات مثبت می‌شود ولی از سوی دیگر افزایش عرضه تسهیلات به صورت غیرمتعارف منجر به افزایش تورم و کاهش رشد صادرات می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.