| کد خبر: 69362 |

بی‌اطلاعی وزیر صنعت از اقلام ایرانی طرح فروش اعتباری / خودرو چینی در طرح نداریم

تین نیوز | در حالی که در فهرست منتشره از سوی وزارت صنعت لوازم صوتی و تصویری برخی برندها نقش پررنگی دارند وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع را رد کرد و همچنین گفت: ارائه تسهیلات به خودروهای چینی صحت ندارد.

 

محمدرضا نعمت‌زاده بعداز ظهر امروز در حاشیه همایش تجاری ایران و ارمنستان در اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد، فهرست خرید کالاهای ایرانی که مشمول ارائه تسهیلات می‌شوند، در بخش لوازم خانگی و فرش گزینشی بوده تا جایی که بسیاری از تولید کنندگان با کیفیت از این طرح بی‌نصیب مانده‌اند، این گونه توضیح داد: برای انتخاب شرکت‌ها یک‌سری ضوابط را قرار دادیم که به عنوان مثال از استاندارد ملی برخوردار باشند و عملکردشان در گذشته به گونه‌ای باشد که رضایت مشتری جلب شده و شکایتی نداشته باشند.

وی افزود: در عین حال شرکت‌هایی که مشمول خرید تسهیلاتی کالای ایرانی می‌شوند باید بتوانند به تعهداتشان عمل کنند تا به محض انجام خرید بتوانند کالا را به خریدار تحویل دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد نحوه تهیه فهرست شرکت‌های ارائه دهنده کالای ایرانی گفت: دوستان کارشناس در وزارت صنعت این لیست را تهیه کرده‌اند و برای شروع کار آگهی داده‌ ایم تا هر شرکتی که فکر می‌کند می‌خواهد از این خدمات استفاده کند، روی سایت وزارتخانه فرم‌ها را تکمیل کرده و ثبت‌نام کند.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت ممیزی برای تولید کنندگان ایرانی و دریافت تسهیلات در کار نبوده است بلکه هدف ارائه کالای مصرفی بادوام به مصرف کننده بوده و فهرست به مرور تکمیل می‌شود، کما اینکه قرارمان با شبکه بانکی این است که فهرست را در صورت لزوم و به ترتیب تکمیل کنیم.

نعمت‌زاده همچنین در مورد استقبال مردم از طرح خرید خودروی تسهیلاتی تا سقف حداکثر  20 میلیون گفت: مقدمات کار انجام شده ولی از آنجایی که سطح کار به صورت گسترده در سراسر کشور انجام می‌شود امری زمان‌بر است که نتیجه آن تا چند روز آینده مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه سخنگوی وزارت صنعت بعدازظهر امروز جزییات کار را در جلسه‌ای با مدیران بانک مرکزی ارائه خواهد کرد، تصریح کرد: از آنجا که کار به صورت سیستماتیک انجام می‌شود و در اختیار بانک مرکزی به تدریج لیست تکمیل خواهد شد.

وزیر صنعت همچنین در پاسخ به اینکه شنیده می‌شود حتی تسهیلات خرید خودرو در بسته جدید خودروهای چینی را هم شامل می شود تصریح کرد: تسهیلات فقط به خودروهای داخل اختصاص می‌یابد اما یکسری کارخانه داریم که به دلیل تحریم‌های چند سال گذشته از جمله فولکس واگن و هیوندایی ارتباطشان قطع شده و مجبور شدند با شرکت‌های چینی قرارداد ببندند که بخشی از‌ آن در داخل تولید می‌شود و بخشی هم وارد می‌شود که این مسئله ارتباطی به خودروی چینی ندارد.

نعمت‌زاده به حرف و حدیث‌هایی که توسط یک فرد از رسانه ملی درمورد ارائه تسهیلات به خودروی چینی منتشر شده اشاره کرد و گفت: یک مورد هم شرکت خودروسازی سایپا قراردادی را برای تامین قطعات بسته‌اند و نمی‌توان خودروسازانی که با شرکت‌های چینی فعالیت می کنند، را محروم کرد و ارائه تسهیلات به خودروهای چینی صحت ندارد.

خبرنگار فارس دوباره از نعمت‌زاده پرسید دو برند لوازم خانگی سامسونگ و ال‌جی هم کره‌ای هستند که در داخل تولید می‌شوند، اما تسهیلات خرید کالا به آنها تعلق نگرفته و تفاوت آن با خودروهای چینی چیست؟

وزیر صنعت پاسخ داد: لوازم الکترونیک جزء نیاز ضروری خانوارها نبوده و فقط مربوط به یک شرکت خاص نیست، بلکه حتی ما لوازم صوت و تصویری که برندهای صددرصد داخلی هستند، را هم در لیست قرار نداده‌ایم.

به گزارش فارس، این سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی عنوان می‌شود که در میان ریز کالاهای برندهای اعلام شده از سوی وزارت صنعت انواع لوازم خانگی حتی لوازم الکترونیک صوت و تصویری هم به چشم می‌خورد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.