| کد خبر: 69038 |

حمل و نقل بیشتر تابع عرضه و تقاضا است تا تابع تغییرات جزئی در قیمت سوخت

وبلاگ تین نیوز، محسن پورسید آقایی |  وزارت راه و شهرسازی همه تلاش خود را انجام داده‌ و نمایندگان مجلس را بر آن داشته است تا ماده 70 قانون بودجه اجرایی شود اما‌ ‌قانون مذکور باید توسط وزارت نفت‌ اجرا شود که هنوز عملیاتی نشده است.

 در همین راستا مکاتباتی با رئیس‌ جمهور و معاون اول صورت گرفته که طی آخرین مذاکرات‌ با معاون اول رئیس‌جمهور مقرر شد تا حدود یک ماه آینده، قیمت گازوئیل دوباره بررسی شود و امکان افزایش آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

 علت اجرا نشدن این قانون و مصوبه توسط شرکت نفت این است که شرکت نفت معتقد است افزایش قیمت سوخت یک تصمیم دفعی توسط شرکت نفت نیست بلکه باید در قالب تصمیم جمعی صورت بگیرد.

 در همین راستا شرکت نفت ادعا می‌کند که در سال جاری 20 درصد افزایش را به قیمت سوخت اختصاص داده و از طرف دیگر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز‌ بر این مدعا است که آن افزایش در اوایل سال جاری ربطی به اجرایی شدن این قانون ندارد و مربوط به تأمین کسری منابع پرداخت یارانه‌ها بوده است.

 با توجه به اختلاف نظرهایی که در این زمینه وجود دارد، ‌طرح و قانون مورد نظر آن طور که انتظار می‌رود وارد فاز عملیاتی نشده است، در این میان دولت دو راه بیشتر ندارد و آن اینکه یا باید از پرداخت یارانه‌ها بخشی را کاهش داده و یا اگر کسری منابع را نمی‌تواند جبران کند، مجبور است به فکر افزایش 20 در‌صد دیگر باشد که رسیدن به اتفاق نظر واحد حدود یک ماه زمان خواهد برد.

 افزایش 20 در‌صدی نرخ سوخت تأثیری در قیمت‌های حمل و نقل جاده‌‌ای ندارد، دلیل این امر را می‌توان اینگونه تشریح کرد که افزایش قیمت 20 درصدی نرخ سوخت که در گذشته اعمال شد، هیچ تأثیری در قیمت‌های حمل و نقلی نداشته است. حمل و نقل بیشتر تابع عرضه و تقاضا است تا تابع تغییرات جزئی در قیمت سوخت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید مرتضی ناصریان 0 0

    البته افزایش ۲۰% قیمت گازوئیل راه حل مناسبتری است چون: ۱ - دولت دچار کمبود مالی شدید است و نمی تواند ۲۰% درآمد فعلی فروش گازوئیل را به شرکت راه آهن بدهد. ۲ - قیمت گازوئیل در کشور ما بسیار کمتر از قیمتهای جهانی است. ۳ - قوانین متعدد نظیر قانون هدفمندی یارانه ها بر افزایش قیمت حاملهای انرژی تا نزدیکی به قیمتهای جهانی تاکید دارند. ۴ - افزایش قیمت سوخت باعثافزایش جاذبه حمل و نقل ریلی می شود ۵ - افزایش ۲۰% قیمت گازوئیل تاثیر محسوسی بر قیمت حمل بار جاده ای ندارد ۶ - قیمت گازئویل در کشور ما اکنون کمتز از قیمت آب معدنی است و این نشانه انحراف از قیمتهای متعدل است. ۷ - افزایش قیمت گاززوئیل باعثتوجه بیشتر به ارزش این فرآورده و پرهیز از اسراف و توجه به الگوی مصرف در حمل و نقل جاده ای و کاهش تردد یکسر خالی ناوگان جاده ای می شود.