| کد خبر: 67901 |

رئیس سازمان هواپیمایی ‌خبر داد

۳ گزینه روی میز ایرلاین‌‌ها برای تأمین هواپیما / ‌معرفی شرکت‌های هواپیمایی به صندوق توسعه ملی

تین نیوز | معاون وزیر راه و شهرسازی از آمادگی صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات خرید هواپیما و معرفی شرکت‌های هواپیمایی خبر داد.

علی عابدزاده درباره تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما‌ بیان کرد: برای ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی در خرید هواپیما و معرفی شرکت‌های هواپیمایی فعالیت‌هایی مناسبی انجام شده است‌.

وی اظهار داشت: فضای جدیدی که در شرایط بین‌المللی ایجاد شده ‌صنعت حمل‌ونقل هوایی دنیا را مشتاق کرده است که به سمت‌ و سوی همکاری با ایران متمایل شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در فرایندهای تأمین هواپیما برای ناوگان گزینه‌های مختلفی وجود دارد، افزود: گزینه اول خرید هواپیما است که ایرلاین‌ها خرید هواپیما را از کمپانی‌های سازنده انجام می‌دهند.

رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد: گزینه‌های دوم برای ایرلاین‌ها ‌اجاره هواپیما است؛ تا پیش از این اجاره هواپیما مشکلاتی داشت که به خاطر محدودیت‌های تحریم‌ها بود.

وی افزود: گزینه سوم برای تأمین ناوگان شرکت‌های هواپیمایی، خریدهای اجاره به شرط تملیک هواپیما است که در مقاطع زمانی خاص انجام می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره احداث شرکتی برای تأمین ناوگان ایرلاین‌‌ها در داخل تأکید کرد: به هر حال این فرآیندها اتوماتیک وارد کشور می‌شود و نیازمند تأسیس شرکت برای تأمین ناوگان برای آنها نیستیم؛ این شرکت‌ها در دنیا تأسیس ‌و ساختار آنها تعریف شده است و ما به آن ساختارها می‌‌پیوندیم.

عابدزاده گفت: درحال حاضر کمپانی‌های بزرگی در دنیا وجود دارد که کار آنها خرید هواپیما و اجاره دادن آنها، اجاره به شرط تملیک و یا فروش تقسیطی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی این امکان برای ایرلاین‌ها فراهم است از بین ناوگان موجود هواپیمایی را که لازم دارند، انتخاب کنند‌ در حالی که در گذشته به‌دلیل شرایط تحریم این امکان برای کشور فراهم نبود.

 رئیس سازمان هواپیمایی کشوری پیش از این‌ درباره‌ ورود هواپیماهای جدید به کشور به فارس گفته بود:‌ هر ایرلاینی که بخواهد هواپیمای جدید‌‌ وارد ناوگان هوایی کشور کند، لازم است تأییدها را براساس استانداردهای بین‌المللی از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کند و سپس برای برای انجام پرواز اخذ تأییدیه‌های بین‌المللی را داشته باشد.

بنا به گفته علی عابدزاده ‌‌شرکت‌‌های هواپیمایی دنبال تنوع ناوگان نیستند؛ تعدد ناوگان به افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی می‌انجامد که در این‌باره می‌توان به هزینه‌های تعمیر و نگهداری، کرو پروازی، خلبان، آموزش، تجهیزات و از این قبیل‌ اشاره کرد.

عابدزاده با اشاره به قوانین تجارت در صنعت حمل و نقل هوایی افزود: شرکت‌‌ هواپیمایی به عنوان یک بنگاه اقتصادی متناسب با وضعیت بازرگانی و اقتصادی و ‌مسیرهای پروازی ‌خود برای خرید هواپیماهای بلندبرد، میان‌برد و کوتاه‌برد تصمیم‌گیری و اقدام می‌کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری‌ درباره مشوق‌های کمپانی‌های سازنده هواپیما برای شرکت‌های هواپیمایی گفت:‌ هر چقدر سازنده هواپیما بتواند پشتیبانی بهتری از ساخته خود انجام دهد، شرکت‌های هواپیمایی راغب‌تر خواهند بود که با آن کمپانی معامله کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هر هواپیما در مدت زمان فعالیت اقتصادی خود باید از سوی شرکت سازنده پشتیبانی‌ و دائماً عملکرد این هواپیما از سوی سازنده پایش ‌شود؛ همچنین باید تغییرات لازم در طول دوران مختلف‌ بر این هواپیما اعمال شود و این همان قسمتی از سامانه مدیریت ایمنی است، یعنی شرکت‌های سازنده هواپیما بتوانند در طول عمر هواپیما از آن هواپیما پشتیبانی کنند. حال اگر شرکتی در پشتیبانی قوی‌تر باشد، قطعاً ایرلاین‌ها برای خرید هواپیمای آن کمپانی راغب‌تر هستند.

وی اضافه کرد: به هر حال با قوی‌ بودن سازنده هواپیما، بهره‌وری ارتقا یافته و پشتیبانی از سامانه‌ها ایمنی نیز افزایش می‌یابد و پس از آن به کاهش هزینه ایرلاین‌ها می‌انجامد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ خرید و ورود هواپیماهای روسی هم توضیح داد:‌ قرارداد خرید هواپیما فقط بین شرکت هواپیمایی به عنوان بهره‌بردار و شرکت سازنده منعقد می‌شود و فقط شرکت‌های هواپیمایی مسئول خرید یا اجاره هواپیما است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره تقاضای خرید هواپیماهای شرقی و روسی از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی بیان کرد: هیچ‌یک از شرکت‌های هواپیمایی درخواستی برای خرید و ورود هواپیمای روسی نداشته‌اند.

وی افزود: البته طراحی و ساخت هواپیما در دنیا به گونه‌ای است که قابل بهره‌برداری باشد، اما‌ هر هواپیماها با توجه به محدودیت‌های فرودگاهی و طراحی، قابلیت عملیاتی شدن در هر کشور را ندارند. همچنین یکی از موضوعات مهم در مورد عملکرد هواپیما‌، تداوم پرواز و عملیاتی بودن آن تا 20 سال آینده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از سوی دیگر شرایط به گونه‌ای نخواهد بود که برخی محدودیت‌‌های اقتصادی‌‌ ایرلاین‌ها به خرید هواپیماهای کم‌کیفیت منجر شود زیرا سازمان هواپیمایی کشوری‌ به عنوان نهاد حاکمیتی بر خرید هر نوع هواپیما نظارت می‌کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.