| کد خبر: 67897 |

" بال " هواپیمای برزیلی به آسمان ایران باز می‌شود؟

تین نیوز | در حالی معاون وزیر راه و شهرسازی از خرید هواپیما با پول خارجی‌ها تاکید کرده که خبر می‌رسد هواپیمایی امبرائر برزیل تولیدکنندگان برتر هواپیما یعنی بوئینگ و ایرباس را کنار زده و در حال نزدیک شدن به آسمان ایران است.

اواخر مهرماه امسال علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تأمین ناوگان مورد نیاز ایرلاین‌های داخلی از بازارهای بین‌المللی به تسنیم گفته بود: به‌دنبال استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین منابع مالی شرکت‌های بزرگ دنیا برای خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی هستیم.

وی با ابراز "پیگیر تخصیص منابع صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما هستیم" اظهار کرد:‌ به هر حال هم صندوق توسعه ملی می‌تواند به بحث خرید و نوسازی ناوگان هوایی کشور کمک کند و هم شرایط سیاسی کشور، از این رو وضعیت خوبی را برای شرکت‌های هواپیمایی جهت خرید هواپیما فراهم می‌کند.

وی با بیان این‌که ایرلاین‌ها می‌توانند از بازارهای مالی بین‌المللی برای خرید هواپیما استفاده کنند، افزود: چیزی که در دنیا مرسوم است وجود شرکت‌های بزرگی از جمله در اروپاست که تأمین منابع مالی می‌کنند.

وی ادامه داد: این قبیل شرکت‌ها هواپیما را به‌صورت اجاره، اجاره به‌شرط تملیک یا فروش اقساطی در اختیار خطوط هوایی قرار می‌دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در حال ایجاد این فرآیند برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی هستیم، یعنی سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی بخش حمل‌ونقل هوایی گرفتن این تسهیلات را انجام می‌دهد تا ایرلاین‌ها بتوانند مانند گذشته از بازار، نیاز خود را به هواپیما تأمین کنند.

با تغییر شرایط بین‌المللی کشور طی ماه‌های اخیر بحث نوسازی ناوگان هوایی بیش از پیش به‌عنوان یکی از مسائل اولویت‌دار مطرح شده است. بوئینگ، ایرباس، سوخو و به تازگی بومباردیر و امبرائر از جمله گزینه‌هایی بوده‌اند که به‌عنوان جایگزین هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی داخلی از آنها نام برده شده است.

از پنج گزینه فوق به جز سوخو روسیه هواپیماهای ساخت بوئینگ، ایرباس بومباردیر کانادا و امبرائر برزیل در خطوط معتبر هوایی دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. گذشته از اطمینانی که ایرلاین‌ها خارجی به هواپیماهای اروپایی و آمریکایی دارند، قیمت مدل‌های روز این هواپیماها نیز یکی از مولفه‌های اصلی برای خرید از سوی ایرلاین‌ها محسوب می‌شود.

ارزان‌تیرن مدل بوئینگ یعنی 737 حدود 80 میلیون دلار قیمت دارد و ارزان‌ترین قیمت هواپیمای ایرباس نیز 73 میلیون دلار برای مدل 318 است. از سوی دیگر بومباردیر کانادا مدلی با نام  CRJ1000 را تولید می‌کند که قیمتی حدود 46 میلیون دلار دارد و  مدل E2 امبرائر برزیل نیز تقریبا 47 میلیون دلار برای خریدار آب می‌خورد.

اما مدل 100 هواپیمای سوخو قیمتی به مراتب ارزان‌تر از رقبای خود یعنی بومباردیر و امبرائر دارد، قیمت هر فروند سوخی 100 حدود 35 میلیون دلار است.

در حالی همچنان اخباری در خصوص خرید هواپیمای روسی به گوش می‌رسد که رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل از احتمال "جاری شدن توافقی بین ایران و برزیل" برای خرید هواپیماهای ساخت این کشور خبر داده است.

عامریان با اشاره به این‌که در زمان تحریم، تحریم‌های بانکی برزیل علیه ایران، حتی زودتر از کشورهای اروپایی آغاز شد، اما -آنها- الان راغب هستند که فعالیت خود را در ایران هرچه زود تر شروع کنند گفته است؛ «برزیل یکی از برترین هواپیماسازهای دنیاست و در شرایط جدید، این کشور تمایل به فروش هواپیما و قطعات به ایران دارد و به نظرم توافقی در این زمینه بین دو کشور جاری خواهد شد.»

اظهارات رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل نشان از تمایل شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای استفاده از هواپیماهای برزیلی دارد و احتمالا در آینده‌ای نزدیک "بال" هواپیمای امبرائر به آسمان ایران باز خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین 0 0

    آخه با این ها که اینقدر زود ما رو تحریم کرده اند نباید این جوری برخورد کرد