| کد خبر: 67888 |

جزئیاتی از مذاکرات ایران و ۶ کشور؛

راه‌اندازی کریدور جدید ترانزیتی ایران - اروپا

تین نیوز | از سال‌های گذشته ترانزیت میان ایران و اروپا از کشور ترکیه انجام شده و این مسیر اولویت اول کامیون های ایرانی برای رسیدن به اروپا است، به طوری که روزانه کامیون های زیادی از مرز بازرگان وارد کشور ترکیه شده و همین طور از کشور ترکیه وارد ایران می شوند.

موقعیت خاص دو کشور موجب شده که حمل و نقل بین المللی در مرز دو کشور رونق زیادی داشته باشد اما در سال‌های اخیر، کشور ترکیه به دنبال کاهش سهم ایران در حمل و نقل بین المللی، محدودیت‌هایی را برای طرف ایرانی ایجاد کرده است که از جمله می‌توان تغییر در تعرفه‌ها و بستن مرز رازی اشاره کرد.

همچنین کشور ترکیه در این سال‌ها سعی کرد تا کامیون‌های خود را از سوخت یارانه‌ای ایران بی بهره نگذارد، به همین دلیل بارها این موضوع را به کشمکش میان دو کشور تبدیل شد و حتی کشور ترکیه از فروش سوخت به کامیون‌های ایرانی خودداری کرد. از سوی دیگر، مشکلاتی که در مرز ترکیه از سوی افراد ناشناس برای کامیون‌ها به وجود آمد هم از دیگر عواملی بود که رفت و آمد کامیون‌های ایرانی را در مرز ترکیه مختل کرد.

در جریان حمله افراد ناشناس به کامیون‌ها، یک راننده ایرانی کشته شد که همین موضوع منجر به این شد که مسئولان به مسافران هشدار دهند که از تردد غیرضروری از مسیر جاده به ترکیه خودداری کنند و کامیون‌ها هم فقط در طول روز در این مسیر تردد کنند.
این مشکلات در مسیر ترانزیتی ایران به ترکیه موجب شد که مسئولان به دنبال راه اندازی مسیر جدیدی برای حمل و نقل بین الملی کامیون‌های ایرانی و ترانزیت کالا باشند؛ به همین دلیل کریدور جدیدی از مسیر ایران به اروپا تعریف شده که در حال حاضر تفاهم‌های اولیه هم میان ایران و این کشورها به امضا رسیده است.

کریدور جدید ترانزیتی ایران - جمهوری آذربایجان - ارمنستان - گرجستان - دریای سیاه - بلغارستان - یونان که ایران را به اروپای مرکزی متصل می‌کند با همکاری میان ایران و ۶ کشور تعریف شده و به تازگی هم قرارداد همکاری میان ایران و یونان در این رابطه بسته شد تا پس از بررسی‌های اولیه، این کریدور جدید راه اندازی شود.

براین اساس کامیون‌ها می توانند با عبور از این کشورها به دریای سیاه رسیده و پس از آن با کشتی های رو - رو به بلغارستان و سپس یونان بروند؛ همچنین کامیون‌هایی که قصد سفر به ایتالیا را داشته باشند، می‌توانند از بنادر جنوبی یونان دوباره با کشتی رو - رو به ایتالیان برسند. بنابراین این کریدور به عنوان یکی از راه‌های جایگزین برای رسیدن به اروپا مطرح شده است.

تعریف کریدور جدید موازی با مسیر ترکیه
در این خصوص محمدجواد عطرچیان با اشاره به ضرورت دسترسی زمینی به اروپای مرکزی و کشورهای اروپایی، گفت: کریدور جدید تعریف شده و در این راستا هم مذاکراتی میان ایران و ۶ کشور انجام گرفته است که در آخرین مذاکرات هم با کشور یونان، مذاکراتی را داشتیم.

وی با بیان اینکه این کشورها موافقت اولیه خود را اعلام کرده‌اند، افزود: مقرر شده است که متن موافقت نامه را آماده کرده و برای ۶ کشور دیگر ارسال کنیم تا در سال آینده موافقت نامه احداث این کریدور جدید به امضای وزرای حمل و نقل کشورها برسد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: این کشورها علاقه مندی خود را برای پیوستن به این کریدور اعلام کردند، بنابراین مقرر شده که برای کاهش هزینه‌ها و استقبال کامیون ها، شرایط تعرفه ای خاص و تخفیفات مناسبی در نظرگرفته شود.

عطرچیان با بیان اینکه این مسیر موازی با مسیر ترکیه برای حمل و نقل بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: در مورد هزینه های حمل و نقل و مدت زمان سفر کامیون ها، هنوز بررسی انجام نگرفته است و پس از امضای توافق نامه با ۶ کشور این موارد مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: کشتی های رو - رو که کامیون بر هستند در دریای سیاه و جنوب یونان امکان حمل و نقل کامیون ها را فراهم می کنند که تعداد این کشتی ها و فراهم کردن زیرساخت ها هم مورد بررسی قرار می گیرد اما بطور حتم شرایط طوری خواهد بود که حمل و نقل در این مسیر رونق پیدا کند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی با بیان اینکه امیدوارم سال آینده راه اندازی این کریدور به امضای وزرای حمل و نقل این کشورها برسد، گفت: با راه اندازی این کریدور، حمل و نقل بین المللی میان ایران و اروپا توسعه بیشتری پیدا می‌کند

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.