| کد خبر: 67860 |

۳ شرط سفر به کربلا برای اربعین امسال

تین نیوز | درحالی‌که همچنان زمزمه‌ها و تردید‌ها در مورد حذف ویزا برای سفر اربعین امسال ادامه دارد، روز گذشته رئیس ستاد بازسازی عتبات در یک نشست خبری تأکید کرد که امسال خبری از حدف ویزا نیست.

حسن پلارك با تأكید بر اینكه امسال دولت‌های ایران و عراق مصمم به اجرای قانون یعنی داشتن ویزا و گذرنامه برای زائران در ایام اربعین هستند، گفت: «تاكنون بیش از 350هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام كرده‌اند و براساس تعداد ثبت‌نام‌ها در این سامانه برای زائران ویزا صادر می‌شود. »

مسئول كمیته مشاركت‌های مردمی ستاد اربعین با اشاره به تشكیل ستاد اربعین افزود: «این ستاد 7‌ماه پیش كار خود را آغاز كرده همچنین زمین و مكان‌هایی را در مسیر نجف و كربلا با زیرساخت‌های لازم مانند آب و برق آماده كرده‌ایم تا هیئت‌ها و تشكل‌های مردمی بتوانند با استقرار در این مكان‌ها به زائران امام حسین(ع) در ایام اربعین خدمت‌رسانی كنند.

تلاش برای ساماندهی حمل‌ونقل
موضوع حمل‌ونقل كه سال گذشته نیز معضل بسیاری از زائران بود، در این نشست مورد توجه رئیس ستاد باز‌سازی‌ عتبات قرار گرفت. پلارك با بیان اینكه براساس هماهنگی‌ با ستادهای بازسازی عتبات در استان‌ها تعداد 3هزار دستگاه اتوبوس و تریلی لبه‌دار برای انجام حمل‌ونقل زائران ایرانی در عراق به این كشور ارسال می‌شود، افزود: «همچنین به همه اتوبوس‌داران و دارندگان ماشین‌های جمعی اعلام شده چنانچه آمادگی داشته باشند برای خودشان و خانواده‌شان ویزا صادر می‌كنیم تا ظرف مدت یك هفته در عراق به زائران امام حسین(ع) خدمت‌رسانی كنند كه تاكنون دارندگان بیش از 200دستگاه اتوبوس و ماشین‌های جمعی برای خدمت‌رسانی به زائران در ایام اربعین ثبت‌نام كرده‌اند.»

او یكی دیگر از مشكلات اربعین سال گذشته را بازگشت زائران اعلام كرد و گفت: «پس از پایان مراسم، موكب‌های عراقی جمع‌آوری می‌شدند و زائران ایرانی با مشكل اسكان و تغذیه مواجه بودند. امسال به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی كردیم كه حداقل یك هفته پس از پایان مراسم اربعین موكب‌های ایرانی مستقر باشند و به زائران خدمت‌رسانی كنند.»

به گفته وی، همچنین بخش قابل توجهی از صحن حضرت زهرا(س) در جوار حرم مطهر علوی برای اسكان موقت زائران آماده شده و پیش‌بینی شده 75درصد تردد زائران از مرز مهران و 25درصد از مرزهای شلمچه و چزابه انجام شود. علاوه بر این، با همكاری مسئولان عراقی نیز قرار شده تا حمل‌ونقل زائران در خاك این كشور با استفاده از خودروهای مردم عراق و با نرخ مصوب این دولت انجام شود.

آماده‌باش برای پذیرایی
مدیركل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان ایلام نیز از آمادگی این استان برای استقبال از زائران اربعین حسینی خبر داد. مهرداد جهانی  با بیان اینكه سازمان راهداری به‌عنوان دبیر كمیته زیر‌ساخت، سوخت و حمل‌ونقل فعالیت می‌كند، گفت: «یكی از اصلی‌ترین مشكلات سال گذشته در سفر اربعین، كمبود‌هایی در راه‌های مواصلاتی بود كه امسال برای رفع این مشكل طرح تعریض پل زائر و روكش آسفالت انجام شده است. كمبود روشنایی در مسیر پل زائر تا پایانه مرزی نیز كه سال گذشته وجود داشت، امسال رفع شده و روشنایی این مسیر تا پایانه مرزی تأمین شده است.

احداث برج‌های روشنایی، اصلاح سیستم آبرسانی، تعویض در‌های سالن مسافری، روان‌سازی كریدور به نقطه صفر و ساماندهی میدان ورودی پایانه مرزی مهران از دیگر اقداماتی است كه برای تسهیل در امر ورود و خروج زائران به مرز انجام شده است.» وی درخصوص ساماندهی گاری‌ها در مرز مهران نیز گفت: «‌طبیعتا زمانی كه تقاضا به اوج می‌رسد، شركت‌های پیمانكار حمل‌بار مسافران نیز تابع هیچ قواعدی نیستند اما امسال با اقداماتی كه انجام شده بنا بر این است كه اقداماتی از قبیل جابه‌جایی بار مسافران از پایانه مهران تا سر مرز و از مرز تا خودروها به‌صورت صلواتی انجام شود كه دیگر شاهد سوءاستفاده برخی افراد از وضعیت به‌وجود آمده نباشیم.»

وعده‌های مسئولان برای اربعین امسال
200هزار نفر ظرفیت كنونی فراهم شده برای اسكان زائران ایرانی در عراق است. رئیس ستاد بازسازی عتبات وعده داده این ظرفیت تا 500هزار نفر هم افزایش یابد. سال گذشته تنها برای 100هزار نفر ظرفیت اسكان فراهم شد. 60گیت ثابت و 30گیت سیار در مرز مهران مستقر می‌شوند. 50گیت گذرنامه نیز سهم امسال برای مرز شلمچه است (سال گذشته در مرز مهران تنها 18گیت گذرنامه وجود داشت.)

140 چشمه سرویس بهداشتی از مسیر پل زائر تا پایانه مرزی مهران احداث می‌شود.
100 هكتار زمین برای پارك خودروهای شخصی در نزدیكی مرز مهران تسطیح می‌شود.
1000 چشمه دوش برای استحمام زائران و همچنین پخت غذا برای 300هزار نفر در مدت 10روز توسط هیئت‌ها تعهد شده است.

15 هزارنفر ظرفیت مجموعه‌ای است كه برای اسكان زائران در نزدیكی مرز مهران تا اربعین تحویل می‌شود. همچنین قرار است مدارس و ورزشگاه‌ها برای اسكان زائران ‌آماده‌سازی‌ شوند. مرز شلمچه هم آماده پذیرایی و اسكان 5هزار زائر خواهد شد.

70 دستگاه اتوبوس شهری برای جابه‌جایی مسافران با قطار در مرز شلمچه پیش‌بینی شده‌اند. همچنین اتوبوس‌های رایگان از پاركینگ مهران تا پایانه مرزی برای جابه‌جایی مسافران فعالیت خواهند كرد.

5 پاركینگ بزرگ برای پارك خودروها در مرز شلمچه آماده خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.