| کد خبر: 65166 |

عباس آخوندی در گرامیداشت روز دریانوردی خبرداد:

◄ بازسازی راه ابریشم با محوریت ایران

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی از حضور ایران در صندوق سرمایه‌گذاری چین برای بازسازی راه ابریشم خبر داد و گفت: احداث این کریدور اتفاق بزرگی است و هدف ایران از سرمایه گذاری در این صندوق افزایش سهم خود در این اتفاق بزرگ است.
 
به گزارش خبرنگار تین نیوز عباس آخوندی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه در مقطعی هستیم که نیاز به تجدید نظر کلی از حیث امنیت، تجارت و توسعه ملی در منطقه داریم، گفت: در منطقه‌ای پرآشوب و پر معضل به لحاظ امنیتی قرار داریم و شرایط همسایگان ما مناسب نیست.

وی با بیان اینکه همه قدرت‌های بزرگ جهانی ضمن پذیرش برجام با صراحت قدرت ایران را به رسمیت شناخته و پذیرفته اند که بدون ایران امکان تامین امنیت درمنطقه وجود ندارد، گفت: در حوزه دریا، همه کشورها ایران را به عنوان یک قدرت دریایی مسلط درمنطقه پذیرفته‌اند لذا بر این باورم که فصل تازه‌ای در نظام امنیت منطقه آغاز شده است و  این آغاز فصل تازه می‌تواند در امنیت جهانی تاثیر جدی بگذارد.

سیاست برد – برد؛ تامین منافع ملی و منطقه‌ای با هزینه کم
 وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تجارت دریایی یک تجارت جهانی است که بدون امنیت قابل تحقق نیست و توجه به ابعاد امنیتی منطقه بسیار مهم است، گفت: تصور خودم بر این است که داستان فقط توافق با پنج کشور جهانی نیست بلکه داستان ایجاد نظم منطقه‌ای و امنیتی جدید است که ایران پس از 35 سال به عنوان یک قدرت بزرگ به رسمیت شناخته شود.
 
آخوندی با تاکید بر لزوم توجه به مسئولیت منطقه‌ای ایران، گفت: هر کشوری که ادعای قدرت فراملی دارد در برابر آن نیز مسئول است لذا ما مسئولیت داریم در جهت امنیت منطقه گام برداریم. در این راستا لازم است یک فهم عمومی از موقعیت ایران در بخش‌های مختلف اقتصاد، حمل و نقل و امنیت دریایی داشته باشیم.
 
سرمایه‌گذاری میلیاردی چین برای بازسازی راه ابریشم
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مذاکرات برجام یک پارادایم بود که به ما آموزش داد اگر به دنبال سیاست برد - برد و تامین منافع مشترک باشیم می توانیم با هزینه کم منافع ملی و منطقه‌ای را تامین کنیم. برای این منظور لازم است از نگاه دو کشور چین و هند به موضوع بنگریم.

کشور چین اخیرا در یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایش موضوع بازسازی راه ابریشم را مورد توجه قرار داده و در پی آن است تا بتواند از طریق این کریدور به آب های دریای خزر و خلیج فارس دسترسی یابد، زیرا این کریدور هرچقدر شاخه‌های مختلف هم داشته باشد به راه های ایران متصل است.

آخوندی از سرمایه گذاری چندین میلیارد تومانی و تامین منابع گسترده چین برای این پروژه خبر داد و گفت: چین برای این پروژه صندوقی تشکیل داده که ایران هم سرمایه گذاری در آن را پذیرفته و هدف ایران از این سرمایه گذاری این بوده است که سهم خود را در این اتفاق بزرگ افزایش دهد.

وی در ادامه به کشور هند اشاره کرد و گفت: چندین سال است که هند به دنبال این است که از طریق چابهار با آسیای میانه ارتباط برقرار کند و شاید یکی از موضوعات محوری که ما با مسئولان در روزهای اخیر داشتیم همین موضوع بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشور هند هم به راه ابریشم اهمیت ویژه می‌دهد، گفت: این کریدور برای کشور هند یک کریدور استراتژیک است که حاضر به سرمایه گذاری در کشور ما برای احیای این مسیر است. به این ترتیب دو قدرت سرمایه گذاری جدید در جهان هر دو به این کریدور توجه می کنند. در این میان تیز هوشی و عمق نگاه ما به منطقه و داشتن استراتژی صحیح در این زمان بیش از هر موضوع دیگری اهمیت دارد.

آخوندی با اشاره به توسعه سواحل مکران گفت: توسعه سواحل مکران یک موضوع محلی نیست بلکه اتفاقی است که در سطح قدرت منطقه‌ای و جهانی تاثیر گذار است. وی ادامه داد: اگر بخواهیم در آینده علاوه بر مزیت جغرافیایی مزیت رقابتی را افزایش دهیم موظفیم در باز آرایی و بازسازی کریدور راه ابریشم نقش مهم داشته باشیم.
 
آخوندی با بیان اینکه دیر یا زود باید بندر چابهاربه یک بندر بزرگ تبدیل شود که کشتی‌های بزرگ اقیانوس پیما را در خود پهلودهی کند و به مرکزی برای تجارت و حمل و نقل جهانی تبدیل شود، گفت: برای رسیدن به این هدف نباید فقط به تجهیز تاسیسات اکتفا کنیم بلکه ناچاریم به فکر توسعه محلی هم باشیم. لذا در سواحل مکران باید سکونتگاه‌های مهم و رفاه بالا با میراث فرهنگی و نوآوری تکنولوژی ایجاد کرده تا این منطقه به کانون جذب جمعیت تبدیل شود.

وی با اشاره به میزان تراکم نفر در سواحل جنوبی کشور گفت: میزان تراکم نفر در کیلومتر مربع در سواحل جنوبی کشور کمتر از 5 نفر است.

دسترسی به تاسیسات بنادر ایران در چارچوب مقررات ملی و جهانی
آخوندی با بیان اینکه باید با نگاه استراتژیک به سواحل جنوب و شمال و نحوه اتصال کریدورهای بین المللی و ایجاد حمل و نقل ترکیبی فضایی را فراهم کنیم که کشورهای منطقه در دریا و تاسیسات بنادر ما حضور یابند تا منافع آنها باعث حفظ امنیت دریاهای ما شود، گفت: ما رسما این سیاست را اعلام کردیم که در چارچوب قانون از فراهم کردن امکان دسترسی به تاسیسات بندری برای همه کشورها حمایت می‌کنیم. ما در نگاه جدید به این موضوع توجه داریم تا با نگاه برد -برد، همگان در چارچوب مقررات ملی و جهانی و در چارچوب اصول امنیتی کشور به تاسیسات بنادر ایران دسترسی داشته باشند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به همکاری دولت و بخش خصوصی و بخش‌های امنیتی و نظامی کشور، گفت: امیدوارم این درایت را داشته باشیم تا از فرصت جدید حداکثر بهره‌برداری را به منظور فراهم کردن امنیت، رفاه و توسعه پایدار برای مردم خود و منطقه داشته باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.