| کد خبر: 65148 |

کدام هواپیما نیاز اصلی ایران را تامین می‌کند؟

تین نیوز | در روزهایی که وزیر راه و شهرسازی خبر از برنامه‌ریزی ایران برای وارد‌کردن بیش از 400 هواپیمای مسافرتی جدید داده، بخش قابل توجهی از تمرکز‌ها بر روی ناوگان دو شرکت ایرباس و بویینگ خلاصه شده است و این در شرایطی است که شاید نیاز اصلی ایران در روزهای پس از تحریم را بتوان از دیگر شرکت‌های هواپیماساز نیز تهیه کرد.

هرچند در طول روزهای گذشته مقامات ایرانی با توجه به حافظه تاریخی منفی که در ایران وجود دارد تلاش کردند بحث خرید هواپیمای سوخو 100 را یا تکذیب کرده و یا به آینده نامعلوم موکول کنند به نظر می‌رسد نیاز اصلی ناوگان هوایی ایران در روزهای آینده را یا این هواپیما و یا پرنده‌هایی شبیه به این تامین خواهند کرد.

در طول ماه‌های گذشته شرکت فرودگاه‌های کشور بارها اعلام کرده از مجموع 54 فرودگاه فعال در ایران تنها چهار فرودگاه زیان‌ده نیستند و از این میان نیز تنها فرودگاه امام خمینی (ره) است که به سوددهی رسیده است.

این در شرایطی است که تعداد قابل توجهی از فرودگاه‌های ایران که در مناطق کم‌جمعیت و غیرتوریستی قرار گرفتند یا در بسیاری از روزهای هفته تعطیل‌اند و یا با حداقل ظرفیت فعالیت خود را ادامه می‌دهند. این مساله باعث شده وزارت راه و شهرسازی برای بهره‌گیری بیشتر از توان این فرودگاه‌های دورافتاده نسبت به خرید هواپیماهایی که به درد این فرودگاه‌ها بخورند برنامه‌ریزی کنند.

ناوگان فعلی ایران تعداد بسیاری از هواپیماهای کم‌سرنشین با ظرفیت مسافری کمتر از 100 مسافر را در خود جای داده که این مساله باعث شده سفر به مناطق و شهرهای کوچک یا امکان‌پذیر نباشد و یا با توجه به غول‌پیکر‌بودن هواپیماها از نظر اقتصادی صرفه‌ای را عاید ایرلاین نکند.

در این شرایط سازمان هواپیمایی تلاش کرده کار بررسی بر روی هواپیماهای مسافرتی کوچک‌تر را آغاز کند و در آخرین اظهارنظر رییس این سازمان اعلام کرده مذاکره کشور با شرکت‌هایی از برزیل، فرانسه و هلند برای خرید هواپیماهایی با کمتر از 100 سرنشین آغاز شده است.

در این میان گزینه‌های روسی مانند سوخو 100 نیز وجود دارد که با توجه به تجربه منفی هواپیماهایی مانند آنتونوف ورودشان به ناوگان هوایی ایران با اما و اگرهای فراوانی روبه‌روست.

با وجود تمام این تردید‌ها به نظر می‌رسد در حال حاضر آنچه مشکلات کوتاه‌مدت ناوگان ایران را حل می‌کند، نه هواپیماهای غول‌پیکر جدید که چند فروند هواپیمای مسافرتی با ظرفیت مسافرگیری کمتر از 100 نفر است که می‌توان از یکسو تنوع ناوگان ایران را بالا ببرد و از سویی دیگر به فرودگاه‌های نیمه‌جان کشور در سال‌های گذشته روحی دوباره تزریق کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.