| کد خبر: 65097 |

«رکود» نفس «تجارت» را گرفت

تین نیوز | آمار ۶ ماه نخست سال ۹۴ هم منتشر شد و همچنان شاهد کاهش در صادرات و واردات کشور هستیم. در ۶ماه نخست سال ۹۴ حجم تجارت خارجی ایران به ۴۱میلیارد و ۳۴۶میلیون دلار رسید که در بخش صادرات با کاهش ۱۴درصدی و در حوزه واردات با افت ۲۰درصدی مواجه شدیم.

رکودی که بر اقتصاد کشور سایه گسترده، به‌طور قطع پیامدهای منفی روانی نیز دارد و قدرت سرمایه‌گذاری، ریسک و فعالیت‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد. رکود تنها این نیست که کالایی تولید شود و بازار آن را نخرد؛ همین کاهش امید در فضای رکودی نیز یکی از دلایل کاهش تجارت خارجی است که البته باید نگاهی منطقی هم به آن داشت و منتظر ماند تا اقتصاد این دوره حساس را هم طی کند تا به شرایط مطلوب برسد. در نیمه نخست سال‌جاری صادرات غیرنفتی ایران به ۲۰میلیارد و ۴۹۴میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴/۱۵ درصد کاهش ارزشی و ۶/۲۹درصد کاهش وزنی داشت.

واردات نیز در مدت یادشده به ۲۰میلیارد و ۸۵۲ میلیون دلار رسید که این میزان واردات ۲۰/۴۳درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. اقلام عمده صادرات غیرنفتی در مدت یادشده به ترتیب شامل سایرگازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل و پروپان مایع شده به وزن ۳/۹۴۵ هزارتن، به ارزش ۲/۵۱۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۵/۲۶درصد، پلیمرهای اتیلن به اشکال ابتدایی به وزن ۱/۲۰۰ هزارتن، به ارزش ۱/۴۸۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹درصد، روغن‌های نفتی و روغن‌های حاصل از مواد معدنی قیری و غیرخام به وزن ۹۶۷هزار تن، به ارزش ۸۰۰میلیون دلار و سهم ارزشی ۴/۸۶ درصد و هیدروکربورهای حلقوی به وزن ۹۰۸ هزارتن و به ارزش ۷۷۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴/۷۱ درصد بوده است. عمده‌ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان هم به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند ثبت شدند.

متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۴۳۴ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۳/۳۳درصدی در ارزش دلاری داشته است. عمده واردات کشورمان هم به ترتیب به ذرت دامی با سهم۳/۱۷ درصدی از کل ارزش واردات، قطعات منفصله برای تولید تراکتور کشاورزی و خودرو سواری با ۲/۸۹ درصد، انواع داروها متشکل از محصولات مخلوط شده یا نشده برای درمان و پیشگیری از بیماری با ۲/۵۵درصد و اتومبیل‌های سواری با ۲/۳۸درصد بوده که به ترتیب از کشورهای چین، امارات متحده عربی، کره‌جنوبی، ترکیه و هند وارد شده‌اند. در نیم‌سال نخست سال‌جاری به تعداد ۲۰هزار و ۸۸۶ دستگاه انواع خودرو سواری وارد کشور شده است. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۱/۲۱۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۵/۲۴ درصدی در ارزش دلاری داشته است.
 
به هدف تعیین شده نمی‌رسیم
رییس سازمان توسعه تجارت دلیل کاهش تجارت خارجی را، کاهش صادرات میعانات گازی دانست و گفت: در این بخش شاهد کاهش ۴۰درصدی صادرات بودیم، این در حالی است که صادرات صنعتی و معدنی فقط با ۷درصد کاهش مواجه بوده است. ولی‌اله افخمی‌راد در گفت‌وگو با صمت، تصریح کرد: کاهش قیمت نفت و به‌تبع آن پتروشیمی‌ها دلیل اصلی این امر است. به گفته وی، دلیل دیگر این است که تحریم‌های بانکی نیز ادامه دارد و به‌دنبال آن انگیزه صادرکنندگان افت پیدا کرده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با این روند به طور قطع به هدفگذاری ۷۰میلیارد دلاری صادرات تا پایان سال نخواهیم رسید، این در حالی است که فقط باید منتظر رفع تحریم‌ها، به‌ویژه تحریم بانکی بود.
 
مهم‌ترین عامل، رکود اقتصادی است
نایب‌رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه یکی از دلایل مهم کاهش صادرات رکود اقتصادی است، اظهار کرد: نبود برنامه‌ریزی مدون و استراتژی در حوزه تجارت نیز از دیگر دلایل افت مبادلات خارجی کشور است. امیر عابدی در گفت‌وگو با صمت افزود: با این روند به‌طور قطع به طراحی و نقطه‌گذاری در صادرات که قرار بود به ۷۰میلیارد دلار در سال ۹۴ برسد، نخواهیم رسید. عابدی با اشاره به شرایط درونی اقتصاد که نتیجه عملکرد یک دهه گذشته است، تصریح کرد: اقدامات دولت در راستای کاهش تورم و جلوگیری از افزایش آن نیز رکود فزاینده‌ای را در اقتصاد کشور ایجاد کرد. صادرات هم از حلقه رکود اقتصادی جدا نیست و تحولات و نوسانات نرخ ارز در این مدت کاهش تجارت را نیز مشهودتر کرده است. به گفته وی، اگر سیاست‌های ارزی دولت به درستی در سال ۹۵ اجرا شود، نشانه‌های خوبی برای پساتحریم خواهد بود و صادرکنندگان با برنامه‌ریزی بهتری می‌توانند اقدام به صادرات و حضور در بازارهای جهانی کنند.

نایب‌رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تاکنون بر بازارهای همسایه و منطقه تمرکز داشتیم، ادامه داد: باید بپذیریم تحولات اخیر در منطقه این بازارها را از ما گرفته و میزان صادرات به این کشورها کاهش یافته است؛ بنابراین باید با مذاکره و همکاری مشترک با کشورهای اروپایی و امریکایی سعی در یافتن بازارهای جدید داشته باشیم. عابدی افزود: سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت خارجی باید نقش نظارتی و اجرایی خود را انجام دهد.

ازسوی دیگر کاهش قیمت نفت و میعانات گازی و پتروشیمی نیز از عوامل کاهش تجارت خارجی است. وی با تاکید براینکه شورای‌عالی صادرات باید به صورت جدی و دیدبان عملیاتی همراه با کارگروه‌های استانی فعالیت داشته باشد، تصریح کرد: فضای پیش‌رو و پساتحریم این پیام را می‌دهد که باید برنامه‌ریزی وسیعی با طرف‌های خارجی داشته باشیم تا بتوانیم بازارهای منطقه را بیش از پیش تسخیر کنیم. نایب‌رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: در نیمه دوم سال مانند گذشته شاهد رشد خواهیم بود چون بخش کشاورزی نمود بیشتری پیدا خواهدکرد. به گفته عابدی، صادرات فقط یک فعل نیست بلکه مجموعه‌ای از عوامل و زنجیره را تشکیل می‌دهد، در واقع منافع صادرات را یک ملت و دولت می‌برد نه فقط صادرکننده.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.