|
کد خبر:
65084
|
قیمتگذاری سوخت بر اساس قیمتهای جهانی
وبلاگ تین نیوز | بعد از تكنرخیشدن قیمت بنزین، اخباری مبنی بر جمعآوری كارتهای سوخت به سرعت انتشار یافت و با توجه به صحبتهای اخیر رئیس جایگاهداران سوخت این خبر بیش از پیش قوت گرفت. مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مجلس در این باره میگوید: «بسیاری از كارتهای سوخت در جهت اهداف ستاد سوخت مورد استفاده قرار نمیگیرند. به عنوان مثال خودرو وانت به دلیل حمل بار، بیش از خودروهای معمولی از سهمیه برخوردار است، اما این سهمیه در راههای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.
حذف كارتهای سوخت تا چه میزان دارای اهمیت است و معایب استفاده از این كارتها در شرایط فعلی چیست كه برخی از مسئولان عنوان میكنند این كارتها باید جمعآوری شوند؟
كارتهای سوخت از همان ابتدای امر در جهت مناسب مورد استفاده قرار نگرفتند. در حال حاضر نیز آن طور كه در دستور كار ستاد سوخت است از آنها استفاده نمیشود. كشور ما در زمینه مصرف سوخت همپای كشورهای پر جمعیت دنیا همچون چین و هندوستان قدم بر میدارد كه این مساله دلایل مختلفی دارد. فرسوده بودن خودروها، مصرف بیرویه سوخت توسط صاحبان خودرو، عملكرد كارخانهها و... از جمله دلایل این موضوع هستند.
پایین آمدن میزان قاچاق سوخت از دلایلی است كه مسئولان برای جمعآوری كارتهای سوخت اعلام كردهاند. با توجه به قیمت بنزین در كشورهای همسایه ایران كه بین 2500 تا 3500 تومان در نوسان است و در تركیه این فرآورده نفتی حتی تا 5000 تومان مبادله میشود، آیا حذف این كارتها نتیجه عكس نخواهد داشت؟ و منجر به افزایش قاچاق سوخت نخواهد شد؟
برای اینكه بتوان میزان قاچاق سوخت را كاهش داد، باید آن را با توجه به قیمت بینالمللی قیمتگذاری كرد. زمانی كه كشورهای همسایه ایران، سوخت را در كشورشان چند برابر ما به فروش میرسانند، مسلما میزان قاچاق آن افزایش پیدا خواهد كرد. قانون هدفمندی یارانهها كه معایبی را به همراه داشت، اگر به درستی مسیر خود را ادامه میداد، مصرف سوخت در كشور اصلاح میشد.
ما باید برنامهای داشته باشیم كه در مصرف سوخت حداكثر صرفه جویی را به عمل آوریم. این كه افراد مختلف ماشین خود را بیجهت روشن نگه میدارند و در خیابان بیهدف میچرخند، در افزایش اتلاف انرژی موثر خواهد بود. البته با توجه به گران شدن بنزین، مصرف آن نسبت به قبل پایینتر آمده است و مصرفكننده سعی دارد كه با دقت بیشتری بنزین و گازوئیل وسیله نقلیه خود را به مصرف برساند. در عین حال هیچگاه نباید از مصرف مردم جلوگیری كرد. كشور ما پر است از منابع غنی، و خوشبختانه ما كشوری فقیر نیستیم، اما این توقع میرود كه مردم ثروت خود را به بهترین شكل ممكن مورد استفاده قرار دهند. همچنین باید هر چند سال یك بار در راهها، وسائط نقلیه، كارتهای صادر شده و... بازنگری شود و میزان استهلاك آنها مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت مستهلك بودن از رده خارج شوند و اصلاحات اساسی در این زمینه انجام شود. بسیاری از كارخانجات و خودروهای ما دچار فرسودگی هستند. در چند سال گذشته ما دچار مشكلات مالی و اقتصادی فراوانی شدهایم كه اگر انضباطی در زمینه اقتصاد كشور نداشته باشیم، راه به جایی نخواهیم برد. امیدوارم با تدبیرات دولت فعلی این مشكلات برطرف شود.
ما باید برنامهای داشته باشیم كه در مصرف سوخت حداكثر صرفه جویی را به عمل آوریم. این كه افراد مختلف ماشین خود را بیجهت روشن نگه میدارند و در خیابان بیهدف میچرخند، در افزایش اتلاف انرژی موثر خواهد بود. البته با توجه به گران شدن بنزین، مصرف آن نسبت به قبل پایینتر آمده است و مصرفكننده سعی دارد كه با دقت بیشتری بنزین و گازوئیل وسیله نقلیه خود را به مصرف برساند. در عین حال هیچگاه نباید از مصرف مردم جلوگیری كرد. كشور ما پر است از منابع غنی، و خوشبختانه ما كشوری فقیر نیستیم، اما این توقع میرود كه مردم ثروت خود را به بهترین شكل ممكن مورد استفاده قرار دهند. همچنین باید هر چند سال یك بار در راهها، وسائط نقلیه، كارتهای صادر شده و... بازنگری شود و میزان استهلاك آنها مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت مستهلك بودن از رده خارج شوند و اصلاحات اساسی در این زمینه انجام شود. بسیاری از كارخانجات و خودروهای ما دچار فرسودگی هستند. در چند سال گذشته ما دچار مشكلات مالی و اقتصادی فراوانی شدهایم كه اگر انضباطی در زمینه اقتصاد كشور نداشته باشیم، راه به جایی نخواهیم برد. امیدوارم با تدبیرات دولت فعلی این مشكلات برطرف شود.
در حال حاضر برخی از جایگاههای سوخت اقدام به حذف كارتهای سوخت خود كردهاند. آیا این امر خودسرانه اتفاق افتاده است؟ یا بر اساس برنامه در این جایگاهها از كارت سوخت استفاده نمیشود؟
اگر جایگاه سوختی خارج از قوانین و بخشنامهها اقدام به حذف كارتهای سوخت كرده باشد، مرتكب خطا شده است و باید با مسئولان آن طبق قوانین برخورد كرد. بعید به نظر میرسد كه این جایگاهها خودسرانه این عمل را انجام داده باشند و به احتمال فراوان طی دستورالعملهایی این كار انجام شده است، اما باید ریشهیابی كرد كه علت اصلی این عمل چه بوده است.
برخی از نقاط به ویژه روستاها، كوهپایهها و مناطق غربی تهران با كمبود جایگاه مواجهند. برای از بین رفتن این مشكل چه برنامههایی میتوان تدوین كرد؟
این امر مرتبط با وزارت نیرو است كه این وزارتخانه توجه چندانی نسبت به تامین سوخت مورد نیاز مردم ندارد. در بسیاری از نقاط دنیا مردم به كوتاهترین شكل و به بهترین روش به سوخت مورد نیاز خود دستیابی دارند. در حال حاضر وزارت نیرو در این زمینه برنامه مشخصی را در دستور كار خود ندارد. در مناطق كوهستانی افراد برای تامین سوخت خود، روزانه مسیری طولانی را باید طی كنند كه این امر خود باعث هدر رفتن سوخت و منابع انرژی میشود. البته بسیاری از آنها برای اینكه هر روز به جایگاههای سوخت رفت و آمد نداشته باشند، بنزین و گازوئیل را در منازل خود نگهداری میكنند كه این نکته نیز
به خودی خود بسیار خطرناك است. مسئولان میتوانند با تاسیس جایگاههایی در این مناطق، هم از بروز بسیاری از حوادث و هم از هدر رفتن سوخت، تا حدودی جلوگیری كنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.