| کد خبر: 64641 |

مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

◄ ایران، عضو فعال ممیزی در کنوانسیون «مارپل» است

تین نیوز | مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایران عضو فعال ممیزی در کنوانسیون «مارپل» است، گفت: در برنامه ششم توسعه بر چند محور از جمله مدیریت بر اجرای موثر الزامات مقابله با آلودگی کشتی ها و ارتقای مدیریت مراکز پیشگیری از آلودگی های دریایی و ... تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، محمدرضا قادری در مراسم گرامیداشت هفته ملی دریانوردی با اشاره به کنوانسیون های زیست محیطی که ایران به آنها ملحق شده است، گفت: ایران به کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها، کنوانسیون مقابله با آلودگی های دریایی، و کنوانسیون هایی که خسارت های آلودگی نفتی را جبران می کنند، ملحق شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد کشتی هایی که در آبهای دنیا تردد می کنند، عضو کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها (مارپل) هستند، گفت: این کنوانسیون در سال ١٩٧٣ با برگزاری کنفرانس بین المللی آلودگی دریا توسط IMO به تصویب رسید که هدف اصلی آن، حذف آلودگی عمدی محیط زیست دریا بوسیله نفت و سایر مواد مضر و کاهش تخلیه چنین موادی بصورت عمدی و یا غیرعمدی، از طریق اعمال قوانین و مقررات بر کشتی ها و بنادر است.

قادری افزود: صدور گواهینامه های فنی برای کشتی ها، همکاری با سازمان بین المللی دریانوردی، محدودیت انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از صنعت کشتیرانی، و کاهش آلودگی صدای کشتی ها، برخی از الزامات کنوانسیون مارپل هستند.

وی ممیزی کشورهای عضو کنوانسیون مارپل را  از اقدامات مهم این کنوانسیون برشمرد و گفت: در مرحله اول ایران، فرانسه و سنگاپور یکدیگر را ممیزی کردند و در حال حاضر ایران عضو فعال ممیزی در کنوانسیون مارپل است.

مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه الزام مهم دیگر در این رابطه تهیه چارچوب و طرح های محلی مدیریت مواد زاد و مقابله با آلوددگی دریا است، گفت: نظارت و بازدید از 120 سکوی متحرک و ثابت، و همچنین تاسیسات فراساحلی باید بر اساس آخرین آیین نامهم ها نظارت و کنترل شوند.

محورهای برنامه ششم توسعه در بخش حفاظت از محیط زیست دریایی
وی با اشاره به محورهای برنامه ششم توسعه در بخش حفاظت از محیط زیست دریایی، گفت: مدیریت بر اجرا موثر الزامات ملی، منطقه ای، و پیگیری و مقابله با آلودگی ناشی از کشتی ها و سازه های ساحلی و فراساحلی، یکی از محورهایی است که در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

قادری با تاکید بر لزوم ارتقای مدیریت مراکز پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا، گفت: تمرکز بر کاهش و از میان بردن تاثیرات نامطلوب کشتیرانی و سازه های دریایی بر محیط زیست دریایی و منابع آبزی در محدوه آب های تحت حاکمیت و نظارت ایران، محور دیگری است که در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفته است.

وی از برنامه ریزی برای ارتقای سطح آگاهی و دانش زیست محیطی دریایی در سطح جامعه خبر داد و گفت: باید برای ارتقای سطح همکاری های منطقه ای، ملی و بین المللی به طور جدی تلاش کنیم.

قادری در پایان به ورود فاضلاب های شهری به دریای خزر و خلیج فارس هشدار داد و گفت: کل فاضلاب دهکده ساحلی انزلی در استان گیلان و فاضلاب شهر بندرعباس وارد دریا می شود که لازم است برای برطرف شدن این مشکل از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و ارگان های مربوطه اقدام جدی صورت گیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.