| کد خبر: 64631 |

ابتکار در مراسم گرامیداشت هفته ملی دریانوردی عنوان کرد:

◄ حفاظت از محیط زیست دریایی؛ یکی از اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار

تین نیوز | معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: حفاظت از محیط زیست دریایی یکی از اهداف 17 گانه توسعه پایدار است که روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل با حضور روحانی، رئیس جمهور کشورمان به تصویب رسید.
 
به گزارش خبرنگار تین نیوز، معصومه ابتکار در چهاردهمین روز از مراسم گرامیداشت هفته ملی دریانوردی که با عنوان دریانوردی، ایمنی و حفاظت محیط ریست دریایی، صنعت بیمه برگزار شد، گفت: دریاها علاوه براین که از ذخایر ارزشمند کره زمین محسوب می‌شوند اقلیم را مدیریت می‌کنند.

وی افزود: دریاها علاوه بر تغذیه  و جابه جایی میلیون‌ها نفر برای بشر دارو تامین می کنند و منزلگاه هزاران گونه آبزی هستند.

ابتکار با بیان اینکه متاسفانه دریاها هم مثل سایر نقاط زمین وضعیت نامناسبی دارند، تاکید کرد: زنگ خطر برای دریاها به صدا درآمده و مواردی از جمله ورود فاضلاب‌ها، پساب‌ها، آلاینده‌های ناشی از منابع در حال تردد به داخل دریا وضعیت نگران کننده‌ای را ایجاد کرده است.

حفاظت از دریاها، یکی از اهداف 17 گانه توسعه پایدار
ابتکار در ادامه گفت: این نگرانی‌ها به حدی است که یکی از اهداف 17 گانه توسعه پایدار که روز گذشته به عنوان اهداف جهانی در مجمع عمومی سازمان ملل با حضور رئیس جمهور کشور به تصویب رسید به حفاظت از دریاها اختصاص یافت.

ابتکار با تاکید بر اینکه بند 14 این مصوبه به صراحت به بحث دریاها اشاره دارد و حفاظت و استفاده پایدار از دریاها و منابع دریایی را تصریح می کند، اظهار داشت: این موضوع نشان دهنده اهمیت مسئله است و برای رسیدن به اهداف نیازمند برنامه‌ریزی ملی و فرابخشی جدی با نگاه جامع هستیم.

رئیس محیط زیست کشور در ادامه ابراز داشت: همچنین امیدواریم در برنامه ششم به این موضوع به طور جدی توجه شود و سازو کارهای موثری برای پیشبرد این برنامه ها در سطح ملی انجام شود تا بتوانیم همپای بسیاری از مناسبات ملی، منطقه‌ای و جهانی حضور موثری برای مدیریت دریا و کاهش آلودگی‌ها داشته باشیم.

ابتکار با بیان که نگرانی‌ها در بحث دریایی فقط به موضوعات زیست محیطی معطوف نمی‌شود، عنوان کرد: زندگی جمعیت بسیاری به دریاها وابسته است علاوه بر اینکه آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی، گردشگری و زندگی گونه‌های مختلف آبزیان به دریاها وابستگی مستقیم دارد.

معاون رئیس جمهور در ادامه توضیح داد: براساس مطالعات انجام شده در اقیانوس هند غربی فقط خدمات اکوسیستمی دریایی سالانه بالغ بر 25 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، این درحالی است اگر چنین مطالعه‌ای در خلیج فارس و دریای عمان انجام شود این هزینه‌ها به خاطر ارزشمندی مناطق و خدماتی که در این بخش ارائه می شود چندین برابر تخمین زده خواهد شد.

برنامه‌های دست اقدام سازمان حفاظت محیط زیست
ابتکار با اشاره به برنامه‌های سازمان محیط زیست برای حفاظت از دریاها گفت: برنامه‌ریزی برای کاهش ورود آلاینده‌ها، فاضلاب ها، مدیریت پسماند در استان‌های شمالی از جمله برنامه‌های ویژه و در دست اقدام سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می شود.

وی افزود: ارزیابی زیست محیطی و ارزیابی راهبردی در سواحل و جزایر از مهمترین برنامه‌هایی است که به طور جدی پیگیر آن هستیم.

این مقام مسئول با تاکید براینکه رصد و پایش مدیریت جزایر باید برمبنای نگاه حفاظتی و تعامل با بخش های مختلف باشد، خاطر نشان کرد: مدیریت مناطق حفاظت شده ساحلی از پارک های ملی گرفته تا پناهگاه‌های حیات وحش و تالاب انزلی و سایر مناطق حفاظت شده در جنوب باید با ارتقای سطح مدیریت و برنامه ریزی منسجم و اجرای برنامه ها مبتنی بر هوشمندسازی حفاظت انجام دهیم.

وی افزود: در سفرهای استانی تفاهم نامه ای برای اجرای مناطق حفاظت شده براساس اصول مطالعات انجام شده در این مناطق امضا شده است و امیدواریم که هرچه سریع تر اجرایی شود.

ابتکار در پایان با بیان اینکه درصد مناطق حفاظت شده ما با کنوانسیون های جهانی فاصله دارد تصریح کرد: ما باید به حفاظت 10 درصد مناطق ساحلی تا سال 2020 دست یابیم این درحالی است که در حال حاضر حودود 4 تا 5درصد مناطق را حفاظت مب کنیم ار این رو در کنار شاخص های کیفی باید افزایش کمی مناطق حفاظت شده را در برنامه داشته باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.