| کد خبر: 64606 |

در دیدار با اولاند؛

روحانی از پرداخت غرامت پژو هم می‌گوید؟

تین نیوز | فردا رؤسای جمهور فرانسه و ایران با یکدیگر دیدار خواهند داشت که احتمال بیان برخی از موضوعات اقتصادی از جمله پرداخت غرامت پژو به ایران وجود دارد.

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، فردا (یکشنبه) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار می‌کنند.

 این دیدار در شرایطی قرار است بین رؤسای جمهور ایران و فرانسه صورت گیرد که بعد از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای وین سفر هیأت‌های تجاری فرانسه به ایران برای از سر گیری روابط تجاری بعد از اجرای برجام دور جدید خود را آغاز کرده است.

اخیراً هم یک هیأت تجاری از فرانسه راهی ایران شد تا ضمن ارزیابی وضعیت اقتصادی کشور سطح همکاری خود را افزایش دهد. اما آنچه تاکنون بین تجار ایرانی و فرانسه بیشتر از هر چیزی مطرح بوده بی اعتمادی طرف ایرانی به شریک خارجی خود می‌باشد چراکه تجربه نشان داده فرانسه شریک تجاری قابل اطمینانی برای ایران نیست.

آنچه موجب این بی اعتمادی‌ها شد بد عهدی پژو در همکاری خود با خودروسازان ایرانی است آنجا که با تشدید تحریم ها فرانسوی ها ایران را ترک کردند و موجب ضرر و زیان زیادی به شرکت های خودروساز ایرانی شد.

قرار بود طبق قراردادی که در سال 2004 بین رؤسای‌جمهور ایران و فرانسه امضا شده بود شرکت پژو فعالیت خود را از آن تاریخ آغاز می‌کرد و تا سال 2014 ادامه می‌داد اما مسئولان این شرکت فرانسوی با زیر پا گذاشتن این قرارداد از ابتدای سال 1391 همکاری خود را با ایران قطع کرد و به‌دنبال آن شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارت‌های سنگینی گردید به‌نحوی که عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

ایران در این سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بوده است. پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 ارسال محموله‌های خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145هزار دستگاه خودرو رسید.

البته علاوه بر پژو سایر شرکت‌های فرانسوی هم در همکاری خود با یرانی خود به تعهدات عمل نکردند که همین موضوع باید در مشارکت های جدید مورد توجه مسئولین قرار گیرد تا با نگاهی هوشمندانه زیر بار قراردادهای غیر منطقی با شریک فرانسوی خود نشوند.

در کنار تمام این موضوعات فرانسه باید در دور جدید همکاری‌ها تعهدهایی هم به شرکای ایرانی خود بدهد تا تجربیات گذشته تکرار نشود. به عنوان نمونه فصل جدید همکاری‌ها با خودروسازان ایرانی باید با پرداخت غرامت پژو آغاز شود موضوعی که احتمال می رود در دیدار فردای رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور فرانسه مطرح شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.