| کد خبر: 64597 |

افزایش نرخ دلار یعنی کاهش قدرت پولی

تین نیوز | یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به پیش‌بینی نرخ 3100 تومانی دلار که گفته می‌شود دولت برای بودجه 95 درنظر گرفته گفت: یکی از انگیزه‌ها می‌تواند تراز دریافت‌ها و پرداخت‌های دولت باشد برای اینکه بتواند پرداخت‌ها را براساس منابع درآمدی انجام دهد.

محمدقسیم عثمانی با بیان اینکه افزایش نرخ دلار یعنی کاهش قدرت پولی اظهار کرد: اگر دولت بخواهد نرخ دلار را در بودجه افزایش دهد برای آن تنها یک انگیزه وجود دارد، آن هم اینکه بخواهد تراز دریافت‌ها و پرداخت‌های خودش را همسان کند، زیرا حجم فروش نفت در حال حاضر پایین است و قیمت نفت هم روند کاهنده دارد، بالاخره دولت می‌خواهد به نوعی دریافت‌ها و پرداخت‌هایش را به تراز برساند.

وی افزود: بنابراین برای اینکه بتواند پرداخت‌ها را براساس منابع درآمدی انجام دهد یا باید حجم ارز را زیاد کند که نمی‌تواند یا باید نرخ برابری به ریال را افزایش دهد که آسان‌ترین و در عین حال غلط‌ترین کار ممکن است اما وقتی چاره‌ای نداشته باشند باید تن به این راه غلط بدهد که به نظر من شیوه درستی نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اینکه آیا این اقدام می‌تواند به تک نرخی شدن ارز کمک کند یا خیر گفت:‌ اگر این افزایش به منظور نزدیک کردن قیمت رسمی دلار به ارزش ذاتی آن باشد می‌تواند باعث نزدیک شدن به سمت تک نرخی باشد، اما اگر این افزایش صرفا ظاهری باشد نقشی نخواهد داشت.

نماینده مردم بوکان در مجلس خاطرنشان کرد: این مساله بستگی دارد به اینکه دولت ارزش ذاتی دلار را چقدر محاسبه کرده و این قیمتی که می‌خواهد درنظر بگیرد آیا به تک نرخی شدن کمک می‌کند یا خیر؟ بنابراین تبعات آن هم بر روی تک نرخی شدن می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

عثمانی با اشاره به راه اندازی بورس ارز اظهار کرد: قطعا تغییر قیمت در این زمینه موثر است زیرا وقتی قیمت پایه 3100 تومان درنظر گرفته شود بازار هم به همین نسبت خودش را بالا می‌کشد و این اثر بر روی بورس ارز هم خواهد بود. لذا شاید یکی از انگیزه‌های دولت این باشد که بتواند ارز را با قیمت بالاتری وارد بازار کند تا نقدینگی بیشتری را از این طریق جمع کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.