| کد خبر: 64580 |

به‌کارگیری ظرفیت‌ها در شرکت فرودگاه‌های کشور در راستای اقتصاد مقاومتی

تین نیوز | اداره كل ارتباطات و ناوبری شركت فرودگاه‌های كشور در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با شناسایی و بكارگیری ظرفیت‌های علمی و فنی داخلی اقدام به بومی سازی و راه‌اندازی سامانه‌های ناوبری كرده است.
 
به گزارش تین نیوز از روابط‌عمومی شركت فرودگاه‌های كشور این اداره كل در راستای بومی سازی نصب و راه‌اندازی سامانه‌های ناوبری كه در گذشته توسط كارشناسان خارجی انجام می گرفت٬ طی دو سال گذشته 5 دستگاه ILS/DME و سه دستگاه DVOR/DME به ارزش تقریبی 6 میلیون یورو نصب و راه اندازی كرده است.

بنابر این گزارش بومی سازی فناوری طراحی و سایت یابی و نصب شبكه سامانه‌های ارتباطی كنترل ترافیك هوایی موجب بهینه‌سازی در منابع تجهیزاتی شده و صرفهجویی حاصل از آن در سه سال گذشته 50 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

این گزارش حاكیست رادار تقرب فرودگاه شیراز و مهرآباد در بخش‌های مختلف مكانیكی و الكترونیكی كه به دلیل پشتیبانی نكردن شركت ریتون كانادا دچار آسیب شده بود با همت متخصصان الكترونیك هواپیمایی راه‌اندازی و با صرف هزینه بالغ بر 200 میلیون تومان به شبكه راداری كشور بازگردانده شد. ارزش یك دستگاه رادار تقرب فرودگاهی  حدودا 6-8 میلیون یورو  برآورد می شود. 

این اداره كل با اشاره به اینكه تولید منابع اشعه دستگاه‌های كمك بازرسی XRAY در انحصار چند كشور است كه به دلیل محدودیت‌های اعمال شده، كشورهای غربی از فروش آنها به كشورمان خود داری می كردند می‌افزاید: در چند سال اخیر با همت و تلاش متخصصان الكترونیك هواپیمایی  تعمیر و اورهال این دستگاه‌ها به‌طور كامل در داخل كشور انجام شده كه صرفه‌جویی حاصل از آنها ده‌ها هزار دلار برآورد می‌شود.

اداره كل ارتباطات و ناوبری در گزارش خود می‌افزاید: قطعات یدكی سامانه‌های هوانوردی از جمله ارتباطی، ناوبری  راداری و كمك بازرسی به دلیل انحصاری بودن واستفاده از فناوری‌های پیچیده در آن بسیار گران قیمت است. خرید هریك از این قطعات به فرض فروش توسط شركت‌های سازنده از 5 تا 100 هزار دلار هزینه در بر خواهد داشت.

همكاری نكردن شركت‌های غربی برای فروش این قطعات در چند سال گذشته موجب آزاد سازی ظرفیت‌های داخلی شد٬ بطوریكه سالانه صدها عدد از قطعات و ماژول‌های چند لایه الكترونیكی و مكانیكی این سامانه ها توسط نیروهای توانمند و متخصصان الكترونیك هواپیمایی در آزمایشگاه‌ها و كارگاه‌های تخصصی تعمیر و جهت استفاده مجدد به سایت‌های هوانوردی سراسر كشور ارسال می شود. صرفه‌جویی حاصل از این اقدامات در دو سال گذشته میلیون‌ها دلار برآورد می‌شود.

بنابر این گزارش با توجه به اینكه طی ده سال گذشته شركت‌های تامین كننده تجهیزات هوانوردی كوچكترین همكاری را با كشورمان انجام نداده اند٬ افزایش ظرفیت‌ها و تغییرات اجتناب ناپذیر در دهه گذشته در صنعت هوایی كشور فقط و فقط به دست توانمند كارشناسان و متخصصان الكترونیك هواپیمایی انجام گرفت كه نمونه بارز آن افزایش 100 درصدی تقاضاهای پرواز از مسیرهای هوایی كشورمان است. طراحی و اجرای شبكه ارتباطی ماهواره‌ای با همكاری شركت‌های توانمند داخلی در راستای افزایش قدرت مقاومت و كاهش آسیب پذیری در كشور به ارزش تقریبی 40 میلیارد ریال در قریب به 30 نقطه در كشور در حال انجام است.

اداره كل ارتباطات و ناوبری در پایان می‌افزاید: صنعت حمل و نقل هوایی دارای ظرفیت‌های  بسیاری برای  اجرای  سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است كه توجه به آن ظرفیت‌های شغلی زیادی را در كشورمان ایجاد كرده و با تولید ثروت جایگزین مناسبی بر درآمدهای نفتی خواهد بود.امروزه صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان موتور محركه در سایر حوزهها شناخته شده، بطوریكه  بعضی از كشورهای نفت خیز همسایه جنوب كشورمان با سرمایه گذاری  در این حوزه تا سال 2030 عمده درآمدهای حاصل تولید ناخالص ملی GDP را از محل این صنعت بدست خواهند آورد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.